מארק פאבר: "רוצים QE3? תקוו שמדד ה-S&P 500 יירד"

פאבר אומר שאם המדד ירד ב-100-200 נקודות, קרואב לוודאי שאנחנו נראה תוכנית נוספת של הקלה כמותית ■ הוא גם טוען שעלייה חדה במחיר הנפט תוביל למהלך דומה

הכלכלן ומנהל ההשקעות מארק פאבר מעריך שכל עוד מדד ה-S&P 500 נמצא ברמתו הנוכחית הפדרל ריזרב לא ישיק תוכנית הקלה כמותית נוספת (QE3). עורך דו"ח ה-" Gloom, Boom & Doom", אמר את הדברים במהלך ראיון לרשת CNBC, זאת אחרי שיושב ראש הפדרל בן ברננקי לא נתן אפילו רמז במהלך הנאומים שלו בשבוע שעבר לגבי אפשרות השקת תוכנית להקלה כמותית.

פאבר מעריך, שכל עוד מדד ה-S&P 500 נמצא ברמתו הנוכחית ומעל לזה, הפדרל ריזרב לא ישקול אפילו השקה תוכנית נוספת. על פי פאבר, רק במקרה שהמדד ירד ב-100-200 נקודות אז הפדרל ריזרב יתערב בוודאות.

"השקת תוכנית שלישית של הקלה כמותית תלויה מאוד בביצועים של מדד ה-S&P 500", אמר פאבר בראיון. "אם המדד ירד ב-100-200 נקודות אז אנחנו נראה תוכנית נוספת. אבל כל עוד המדד נמצא ברמתו הנוכחית, הסיכויים לכך יורדים בצורה משמעותית".

מאז תחילת השנה עלה מדד ה-S&P 500 בכ-9% לעומת עלייה של 11% במדד הנאסד"ק. פאבר טוען ששתי תוכניות ההקלה הכמותית שהושקו היו האחראים העיקריים לעלייה במדדים בוול סטריט בשנה שעברה.

"הפדרל ריזרב מכוון לעבר מחיר הנכסים, הוא לא רוצה שמחיר הנכסים ירדו, הוא לא מודה בזה אבל זה המניע שלו ", אומר פאבר. "מדד ה-S&P 500 עלה מרמה של 666 נקודות ב-6 במארס 2009 לרמתו הנוכחית של 1370 נקודות, אז הוא בעצם הכפיל את עצמו והכל הודות לתוכניות ההקלה הכמותית הראשונה והשנייה".

פאבר מעריך שגם למחירי הנפט תהיה השפעה על הפדרל ריזרב להשיק תוכנית חדשה. הוא מעריך שאם מחיר הנפט יגיע ל-150 דולר לחבית או יעלה ב-20% מרמתו הנוכחית אז זה יתן לפדרל ריזרב "תירוץ" להזרים עוד כספים לשוק.