התחזית: גל תביעות של יזמים בתחום האנרגיה הסולארית

עו"ד אמנון אפשטיין אמר במסגרת ועידת הנדל"ן של "גלובס" כי הסדרה החדשה של מכסות בתחום האנרגיה הסולארית עשויה להשאיר שחקנים רבים מחוץ למשחק

צפי לגל של תביעות בעקבות הפסדים שייגרמו ליזמים בתחום הסולארי, עקב שינויי המדיניות של רשות החשמל - כך מעריך היום (ב') עו"ד אמנון אפשטיין ממשרד אי.אר.אם, במסגרת מושב מיוחד שדן במצב הענף הסולארי בישראל בוועידת הנדל"ן של העיתון "גלובס".

ממלאת מקום רשות החשמל, עו"ד אורית פרקש-הכהן, שתחילה אישרה את השתתפותה בדיון - בחרה להודיע ברגע האחרון על היעדרות ממנו ונימקה זאת ב"אילוצים של לוחות זמנים". לדברי עו"ד אופשטיין, הסדרה החדשה של מכסות בתחום האנרגיה הסולארית, עשויה להשאיר שחקנים רבים מחוץ למשחק ולכן סביר שלפחות חלק מהם ינסו את מזלם בבית המשפט - "כי אין להם מה להפסיד", כדבריו.

סגנית ראש אגף השיווק בחברת החשמל, אורנה גולן אמרה בהתייחס להסדרה החדשה לחלוקת מכסות לאנרגיה סולארית, כי טרם הוחלט אם היא תיכנס לתוקף במהלך השבוע הקרוב או במועד אחר - במהלך החודש. על-פי ההסדרה החדשה, יחולקו היתרים ליצרנים עסקיים ופרטיים להפקת חשמל סולארי ומכירתו לחברת החשמל. לדבריה, המתעניינים שמבקשים להיכלל בה - רבים: "מדובר בהיקפים אדירים וחברת החשמל עמדה בשצף של בקשות וקיימת בעניין זה מאסה. אנחנו נערכים לקראת האסדרה הזאת וניגש אליה כשאנחנו מוכנים", אמרה גולן.

לדברי מנכ"ל אי.טי סולאר, רפי קירשנבאום, "אין לי ספק שהמכסה תמוצה לגמרי והשאלה היא מי יקבל מכסה ומי לא. בסופו של דבר, זה יוביל אותנו לתהליך בריא יותר וזה צעד לכיוון הנכון". הוא הוסיף ואמר כי מחיר הפאנלים הסולאריים ממשיך לרדת, ובשנה הבאה יוסיף לרדת בשיעורים שבין 7% ל- 10%. בהתייחס למחיר החשמל שיופק באמצעותם, אמר כי "הבעיה היא לא 90 אגורות או שקל לקוט"ש אחד, אלא הרשויות שמנסות להתלבש על הרווחיות הקטנה באמצעות היטל השבחה, או ארנונה והם יוצרים עבור היזמים סיכונים ואי וודאויות".

סגן יו"ר רשות החשמל לשעבר, הד"ר אילן סולימן, המשמש כיום יועץ עצמאי לחברות לאנרגיה מתחדשת, אמר בדיון, אותו הנחה כתב התשתיות והאנרגיה של "גלובס", עמירם ברקת, כי חרף הדיון הער באנרגיה סולארית, אנרגיית הרוח נחשבת לכדאית יותר מבחינה כלכלית: "אם אפשר היה למלא את היעד של הממשלה, ליצירת 1550 מגה-ואט אנרגיה עד 2014, היה עדיף למלא אותו באמצעות אנרגיית רוח- כי היא זולה יותר והציבור היה משלם על החשמל הזה פחות כסף". לדבריו, ענף אנרגיית הרוח מתעכב בשל בעיות תכנוניות קשות ולפיכך- אין מנוס מקידום האנרגיה הסולארית "שהיא הדבר הכי זמין והכי פעיל כיום ומאפשר להשלים את החוסרים במשק החשמל".

במענה לשאלה האם קיימת בישראל פעילות בתחום אנרגיית הרוח, אמר הד"ר סולימן כי "רמת היזמות בתחום הרוח בישראל סבירה, והיא תתקדם ברגע שתהיה בו וודאות. גם כשהשוק הסולארי היה בראשיתו, נדרשו שנתיים או שלוש עד שדברים התחילו להתבהר. אם הרגולציה והמדינה לא יניחו מצע טוב דיו כדי שיזמות תיכנס - היזמות לא תבוא. היזמים באים בסופו של דבר ברגע שהם מתרשמים שיש כסף".

נציגת חברת החשמל בדיון, גולן מנתה מצדה את הקשיים בפיתוח משק החשמל הסולארי בישראל והסבירה אותם בתשתית שטרם עברה את תהליך ההרחבה המתבקש: "רשת ההולכה מוגבלת ואנחנו צריכים לאשר כל פריט חדש שמתחבר לרשת ולאלה מתווספים ההיבטים של התכנון הסטאטוטורי, תיאומים עם מינהל מקרקעי ישראל, בזק, רשות העתיקות, בזק וכו' וכל אלה לוקחים זמן רב. הקווים שלנו עמוסים, יש המון פניות", אמרה.

דוד חיון, המשמש כיועץ עצמאי לחברות בתחום האנרגיה הסולארית תיאר את מצב השוק הנוכחי כ"רווי בשחקנים" ואמר כי בקרב בין יצרני החשמל הסולארי באמצעות גגות לבין אלה שירצו להפיקו על הקרקע- תושג בסוף התייצבות של חלוקה שווה בין המכסות: "כולם משחקים במגרש הזה והשוק רווי בשחקנים מכל הסוגים ומכל הגדלים". אמר. בהתייחס לדבריו של הד"ר סולימן, על הכדאיות של הפקת חשמל באמצעות אנרגיית הרוח, אמר חיון כי "השאלה היא אם יש מספיק רוח בישראל כדי להפיק מאנרגיה זו חשמל באופן כדאי".