רק 5.1 טריליון רגל מעוקב של גז טבעי בבלוק 12 בקפריסין

דלק אנרגיה ונובל אנרג'י מעבירות הערכה מחודשת למאגרי הגז ברישיון "בלוק 12" בקפריסין ■ לפי האומדן הטוב ביותר, שני המאגרים ברישיון מכילים 1.7 TCF ו-3.4 TCF ■ בהערכה קודמת הצביעה נובל על פוטנציאל גז של 7 TCF ברישיון

שותפות הגז-נפט דלק אנרגיה וחברת הקידוח האמריקני נובל אנרג'י , המחזיקות במשותף בזכויות ברישיון "בלוק 12" אשר בקפריסין, מדווחות היום (ג') על הערכה מחודשת למאגרי הגז שקיימים בבלוק - המכילים פוטנציאל הפקה כולל של כ-5.1 TCF (טריליון רגל מעוקב) גז טבעי בלבד, לפי האומדן הטוב ביותר (Best Estimate).

לפי הדיווח, בשני המאגרים ברישיון "בלוק 12" פוטנציאל גז של 1.7 TCF האחד ושל 3.4 TCF השני. נובל מחזיקה ב-70% מהזכויות בבלוק, יחד עם דלק קידוחים ואבנר , החברה הבנות של דלק אנרגיה אשר בשליטתו של יצחק תשובה, המחזיקות 15% כל אחת ברישיון.

לפי קידוח האקספלורציה שהתבצע במחצית ממבנה "אפרודיטה", מוערך פוטנציאל גז של 1.7 TCF (מוכח). לפי תוצאות אלו, מוערך כי במחצית השנייה של המבנה נמצא פוטנציאל גז בהיקף של 3.4 TCF (בהסתברות של 80%).

מדובר בהערכות עדכניות למאגר הגז, שעדיין מסתמן כשלישי בגודלו באגן הים התיכון, לאחר תגלית "לוויתן" שבה נתגלו כ-17 TCF, ומאגר "תמר" המכיל כ-9 TCF.

רגע לפני סוף 2011, דיווחה נובל אנרג'י על ממצאים אחרים בקידוח בבלוק, ועדכנה כי במבנה "אפרודיטה" התגלתה תגלית גז בהיקף של 7 TCF (לפי האומדן האמין ביותר) - נתון מאכזב לעומת התחזיות המוקדמות דאז, שהצביעו על מאגר בטווח רחב של 3 ועד 9 TCF (בעיקר בשל העובדה כי מדובר במבנים גיאולוגיים מסובכים). נובל העריכה דאז כי הסיכוי להימצאות הגז עומד על 60%, הסתברות הנחשבת לגבוהה.

נובל קיבלה את הרישיון לבלוק 12 באוקטובר 2008. באותו זמן הייתה נובל החברה הבינלאומית הרצינית היחידה שביקשה לקדוח במימי קפריסין. הרישיון הוא לשלוש שנים, וניתן להארכה פעמיים. שטחו המקורי של הבלוק עמד על 4,000 קמ"ר (פי עשרה משטח רישיון ישראלי ממוצע) אך במסגרת הארכתו הראשונה לפני חודשיים ויתרה נובל על 25% משטח הבלוק. יצוין כי צריכת הגז הקטנה של השוק המקומי בקפריסין מביאה לכך שכמעט כל הגז בבלוק 12 יוכל לשמש ליצוא.