הכדורים של קופרמן וקשת

ממתי בעיות נפשיות נפתרות באמצעות כליאה בבית מבודד בתנאי לחץ קשים?

נתחיל בפסיכיאטר ד"ר אילן רבינוביץ'. ראיינתי את רבינוביץ' בעבר, אני מכירה אותו באופן אישי, מעריכה אותו כידען גדול ומוכשר, גם אם לעיתים קונטרוברסלי. רבינוביץ' טען השבוע כי הטיפול שניתן לסער שינפיין בבית "האח הגדול" נעשה באופן המקצועי ביותר, תוך שמירת סודיות רפואית מלאה. "נוכח הבעיות הקשות של שינפיין", אמר רבינוביץ', "סברתי כי טובתו הרפואית היא השארתו בבית 'האח הגדול'".

למי שהחמיץ - הרי תקציר הפרקים הקודמים: שינפיין ו-5 מתמודדים בתוכנית הריאליטי של קשת טוענים כי קיבלו כדורים פסיכיאטרים, המיועדים לחולי סכיזופרניה, מרבינוביץ', הפסיכיאטר ששכרה ההפקה, לעיתים מבלי שידעו על תופעות הלוואי שלהן.

שינפיין מאיים בתביעה בגובה 2.5 מליון שקל נגד המפיק אלעד קופרמן, הזכיינית קשת וד"ר רבינוביץ', בטענה כי הם אחראים לנזקים שנגרמו לו בטיפול פסיכיאטרי שהוא מגדיר "זדוני ורשלני". רבינוביץ', מנגד, מצדיק את המהלכים שנקט בנימוקים מקצועיים, כאמור.

אין לי השכלה פסיכולוגית, אולם אני מרשה לעצמי לתהות על האבחנה המקצועית והמדיניות שלפיה מטפלים בבעיות נפשיות באמצעות כליאה בתנאי לחץ. בעיניי זה דומה להמלצה שיתן קרדיולוג לפציינט חולה לב לקפוץ באנג'י כחלק מתהליך ההחלמה.

רבינוביץ', לדבריו, ידע על הבעיות של שינפיין בטרם התחילו צילומי התכנית ולקח על עצמו את האחריות להתיר לו להיכנס לבית "האח", תחת טיפול תרופתי.

חומרתן של מחלות נפש אינה פחותה מחומרתן של מחלות גופניות, ולעיתים הסבל מהן רב יותר. מזה שנים מנסים לגרום לציבור להתגבר על החשש מפני מחלות הנפש והלוקים בהן. לעמותת "אנוש", הפועלת לשילוב פגועי נפש בחברה הרגילה, יש חלק בכך, והיא ראויה לשבח, אך נראה שזה הצליח קצת יותר מדי.

מקצה אחד - פוביה מפני "משוגעים" ודחיקתם לשולי החברה ולמחלקות סגורות - נזרקנו, במקרה הזה, לקלות-דעת בקשר למחלות הנפש, אותן אפשר לכאורה לפתור באמצעות כדור כחול קטן. ככה, על הדרך, מבלי שזה יפריע למהלכה של תוכנית הדגל של זכיינית הטלוויזיה המובילה בישראל.

קופרמן הפקות וקשת הביאו את התביעה הזו על עצמן. הן ניסו להחזיק את כל הכדורים בו-זמנית באוויר: מצד אחד שכרו רופאים כדי לשמור על בריאות המתמודדים, ובו-זמנית סיכנו את בריאותם, בשעה שאותם הרופאים ששכרו קבעו כי המתמודדים סובלים מבעיות נפשיות.

ככל הנראה גם הזכיינית וגם חברת ההפקות נבהלו - אני מניחה כך מכיוון שסיימו את ההתקשרות עם ד"ר רבינוביץ' אחרי עונה בלבד. רבינוביץ' הודיע כי לעולם לא יתקרב יותר לתוכניות כאלה, בגלל אופיין ואופי המתמודדים בהן.

הבעייה היא שהנזק כבר נעשה. לכל הנוגעים בדבר. וכמו שזה נראה כרגע, הוא גדול.