צפו: סופת השמש תכה בקרוב ותפגע במערכות טכנולוגיות

"זוהי הפרעה מגנטית חזקה שגורמת לחלקיקים טעונים לצאת מהשמש במהירות של 1,000 ק"מ לשנייה", מסביר יו"ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה, ד"ר יגאל פת-אל

מדענים ברחבי העולם נערכים ל"סערה הסולארית" החזקה ביותר בחמש השנים האחרונות, שצפויה להגיע לכדור הארץ החל משעות הצהריים היום. בנאס"א חוששים בין היתר משיבושים ברשתות החשמל, פגיעה במערכות ניווט לווייניות (GPS) וגם במטוסי נוסעים, בשל החלקיקים האלקטרומגנטיים הטעונים.

יו"ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה, ד"ר יגאל פת-אל, הסביר על מאפייני התופעה ועל הסכנות הכרוכות בה: "אנו מרגישים את חום השמש מדי יום במיליארדי השנים האחרונות. בשל החום הרב, החומר בשמש נמצא במצב מיונן (שבו החלקיקים טעונים), השדות המגנטיים מאוד חזקים, וכשיש הפרעה בהם ישנן התפרצויות המתרחשות על פני השמש ועל פני העטרה של השמש".

החלקיקים יוצאים מהשמש במהירות אלף ק"מ לשנייה

"מדובר למעשה במצב שבו ההתפרצויות בשמש גרמו להתפרצות מסיבית מתוך העטרה של השמש, זוהי הפרעה מגנטית חזקה שגורמת לחלקיקים טעונים לצאת מהשמש במהירות של 1,000 ק"מ לשנייה", הוסיף ד"ר פת-אל.

כיצד ההתפרצות תשפיע עלינו בישראל? "ישראל רחוקה מהסערה, לכדור הארץ קטבים מגנטים שיוצרים קווי כוח שמשתרעות למרחק של אלפי ק"מ מכדור הארץ כך שהמעטפת מגנה עלינו מהקרינה הזו", הסביר המומחה. "החלקיקים נעים לעבר הקטבים המגנטים של כדור הארץ, הנמצאים במרחק רב מאיתנו".

"ההתפרצות הנוכחית שתגיע עד שעות הלילה, לא מופנית לאזור ישראל. אנו מקבלים את שולי החלקיקים. לוויני תקשורת ומערכות ניווט לוויניות (GPS), עלולים להיות מושפעים", אמר ד"ר פת-אל והוסיף כי "רק לשם השוואה, בשנת 1989 הייתה התפרצות דומה ששיתקה את התקשורת בחבל קוויבק ליותר מ-48 שעות".

"לא נרגיש שינוי חיצוני", קובע פת-אל ומוסיף כי "לולא אותו שדה מגנטי של כדור הארץ, לא היינו יכולים לחיות כאן. בזכותו, המין האנושי לא ייפגע מאותה ההתפרצות".

שורה של סערות צפויות בשנתיים הקרובות

מומחים בנאס"א מסבירים כי השמש התפרצה בעוצמה במהלך ליל שלישי בסדרה של "סערות סולאריות". החזקה בין הסערות מוגדרת בדרגת עוצמה X1, העוצמה החזקה ביותר המוכרת של סערה מהסוג הזה. בנאס"א הזהירו כי בעיות תקשורת וקרינה מהסופה ייאלצו טיסות נוסעים להימנע ממסלולים העוברים דרך הקוטב הדרומי והצפוני. החדשות הטובות: תופעות הזוהר הצפוני והדרומי עשויים להיראות בצורה ברורה מתמיד.

"השמש הופכת להיות יותר ויותר פעילה, ויש לזה השפעה על מיליוני בני אדם", הסביר ד"ר מת'יו פן ממצפה הכוכבים הלאומי באריזונה, ארה"ב. "סופות סולאריות עלולות לגרום את הנזק הרב ביותר מבין סופות החלל המוכרות לנו. במהלך השנתיים הקרובות אנו מצפים לשורה של סערות נוספות מהסוג הזה".