הסדר האג"ח ביוון לא משכנע; "המצב עדיין לוט בערפל"

יוון ניצלה מפשיטת רגל אך הערכות בשוק עדיין פסימיות באשר ליכולת המדינה להיענות לדרישות ה"טרויקה" עם אבטלה של 20%, מיתון וחוב עצום ■ "התשואות על אג"ח יוון יכולות לנסוק מעל 20%" ■ גם המדדים באירופה מתקשים להתעודד

יוון יכולה לנשום לרווחה לאחר שניצלה שוב מתרחיש האימה של חדלות פירעון על חובותיה אך הערכות הרווחות בקרב הכלכלנים, האסטרטגים והאנליסטים רחוקות מלהיות אופטימיות. הכלכלנים ממליצים למשקיעים לא ללכת שבי בסחף של אופטימיות יתרה, מצננים מעט את האווירה ומזהירים כי אי הוודאות סביב יוון נותרה בעינה.

עכשיו זה רשמי: כ-86% מהנושים ביוון הסכימו לעסקת האג"ח

"הוסר הסיכון למשבר חמור בגוש האירו"

"השווקים עדיין אינם משוכנעים כי יש להסתכל על חצי הכוס המלאה ואינם בטוחים אם יש בכוס חלק מלא בכלל", אמר הנס רדקר, אסטרטג במורגן סטנלי. "התשואות על האג"ח של יוון יכולות עוד לנסוק מעל 20%", כך מעריכים בבנק, מה שמשקף את חוסר הנוחות וחוסר הביטחון לגבי העתיד למרות הסדר חוב ביוון.

למרות שחלק נכבד מהנושים ביוון הסכימו להשתתף בעסקת האג"ח, עדיין אין ביטחון באשר ליכולת של הממשלה היוונית לכפות את ההסדר על הנושים שמסרבים לקבל את העסקה. ההכרזה של יוון לגבי הצלחתה לכפות את ההסדר צפויה להישמע רק בעוד שבוע, אחרי שממשלת יוון תיוועץ עם חברי גוש האירו.

"אנחנו נמצאים כעת בטריטוריה שגבולותיה מטושטשים ולא ברורים ועדיין קיימת סכנה", אמר הולגר שמידינג, כלכלן ראשי ב-Berenberg Bank. נציין בהקשר זה כי המדדים באירופה מגיבים היום בזהירות לעסקה ביוון למרות האופטימיות והתחושה של אנחת רווחה לאחר שהסיכון מיוון נחלש ופחות מאיים על השווקים.

"היינו מצפים לראות ראלי קטן הבוקר אחרי סיום הפרק הזה ביוון, הסרת הסיכון היווני בטווח הקצר היא משמעותית ויכולה לאפשר לשווקים למקד את תשומת הלב על תמונה הרחבה יותר", אמר פטר צ'אטוול אסטרטג ב-Credit Agricole.

בקרב האנליסטים נשמעים גם קולות פסימיים המתייחסים לסיכוי של יוון להיענות לדרישות ה"טרויקה" ולהנהיג את תוכנית הצנע הדרקונית כאשר ברקע יוון מתמודדת עם אבטלה של 20% , עם מיתון ועם חוב עצום.

על פי הכלכלן הראשי ב-Berenberg Bank, ב"טרויקה" צריכים להיות מוכנים לאפשרות שיוון לא תענה על כל הדרישות הפיסקליות.

"עד שיוון תחזור לאיזשהו מסלול של צמיחה, הסיטואציה הזו תחזור על עצמה", אמרה אנה ארמסטרונג מנכ"ל Armstrong Investment Managers. "מדובר בפיתרון זמני בלבד, השאלה הגדולה באמת שעדיין נותרה פתוחה היא איך יוון תיישם".