כיצד יחולק הגז הטבעי הנוזלי המיובא בין הלקוחות השונים?

לקוחות גז גדולים יוכלו להתחלק עם חברת החשמל בגז הטבעי הנוזלי שישראל מתכוונת לייבא באמצעות מתקן המצוף הימי הנבנה מול מזח הפחם בחדרה

לקוחות גז גדולים יוכלו להתחלק עם חברת החשמל בגז הטבעי הנוזלי שישראל מתכוונת לייבא באמצעות מתקן המצוף הימי הנבנה מול מזח הפחם בחדרה. רשות הגז פרסמה הבוקר (א') לשימוע ציבורי את הצעתה למדיניות שתבטיח גישה חופשית לכל גורם המעוניין לקבל גז באמצעות המתקן. הרשות מציעה לאפשר ללקוחות גדולים או למספר לקוחות קטנים שיתאגדו להביא את הגז בעצמם באמצעות מיכליות גז נוזלי (LNG) ובמקרה כזה יוכלו לקבל את שירותי הגיזוז של המתקן במימון מלא של המדינה. לחלופין יוכלו הלקוחות להצטרף לחברת החשמל שמנהלת מו"מ עם ספקי גז נוזלי בעולם, תמורת השתתפות בהוצאותיה של החברה.

הקיבולת השנתית של המתקן תעמוד על 2.2 מיליארד מ"ק (BCM) שמתוכן מבקשת רשות הגז כי 0.5 BCM הראשונים (כמות השווה למטען של 6 מכליות גז, ע"ב) יהיו מובטחים לחברת החשמל, 0.85 BCM נוספים יהיו בזכות ראשונים לחברת החשמל ויתר ה-0.85 יהיו פתוחים לכל המבקש באופן שוויוני. הרשות מציעה מודל של סלוטים המקובל בבלגיה, שלפיו לקוחות יוכלו להזמין מראש פרק זמן מסויים במהלך השנה שבו ירצו לייבא את הגז. במידה וכמות הביקושים תעלה על ההיצע יקבלו הלקוחות את חלקם היחסי.

מחירי הספוט של הגז הנוזלי המיובא גבוהים כיום פי 2-3 בממוצע ממחירי הגז הישראלי כפי שנקבעו בהסכמים האחרונים ביו שותפויות תמר לחברת החשמל, אדלטק, נייר חדרה ואחרים. משום כך מעריכים בשוק האנרגיה כי אופציית ייבוא הגז הנוזלי תהיה משתלמת רק ללקוחות גדולים שאין להם גישה לגז המקומי ושנאלצים לרכוש עקב כך סולר או מזוט שמחירם גבוה פי 5 ממחיר הגז.

פרויקט המצוף הימי אמור להתחיל לפעול לקראת סוף 2012 בנקודה הנמצאת בלב ים כעשרה קילומטרים מערבית למזח הפחם של תחנת הכוח אורות רבין בחדרה. שר האנרגיה והמים ד"ר עוזי לנדאו העניק לקידום הפרויקט עדיפות עליונה לאור המחסור החריף בגז טבעי שנוצר עקב הפסקת הזרמת הגז ממצרים וירידת היקפי ההזרמה ממאגר מארי-B. האחריות להקמת המצוף הוטלה על חברת נתיבי הגז הממשלתית (נתג"ז) והאחריות להבאת האנייה המגזזת ולרכישת הגז הוטלה על חברת החשמל המצוף אמור לקלוט גז טבעי מאנייה מגזזת מיוחדת של חברת אקסלרייט, תוך פחות מחודש.