הצעת חוק: קנס של 450 אלף שקל למניעת זיהום שמן בים

החידוש מאפשר להמשרד להגנת הסביבה להרחיב סמכותו לאסדות קידוח ולמתקני הפקה הנמצאים מחוץ לגבול המים הטריטוריאליים של ישראל ובמימיה הכלכליים

המשרד להגנת הסביבה יוכל להטיל קנס של עד 452 אלף שקל על אסדות קידוח, אוניות וכל מתקן אחר שיגרום לזיהום הים בשמן, כך קובע תזכיר הצעת חוק ממשלתית שהפיץ היום (ב') המשרד. החידוש מאפשר לו להרחיב סמכותו לאסדות ולמתקני הפקה הנמצאים מחוץ לגבול המים הטריטוריאליים של ישראל ובמימיה הכלכליים.

מנגד, החוק מספק פתרון חלקי בלבד לזיהום הימי של תעשיית קידוחי הנפט והגז הצומחת, ואינו מתייחס לסכנות של זיהום הים בנפט או בגז טבעי - הסכנה העיקרית שנשקפת מהקידוחים הימיים. גם הקנס המרבי המוצע בחוק אינו בעל משמעות בענף שבו עלות קידוח מגיעה ל-150 מיליון דולר.

הטיפול בדליפות נפט וגז באסדות קידוח והפקה אמור להיות מוסדר בעתיד בקוד סביבתי שמגבש צוות משותף למשרדי האנרגיה והגנת הסביבה. יזמי הגז והנפט אינם ממתינים לכך. ב-2012 צפויים להיערך במימי ישראל 10 קידוחים לחיפושי נפט וגז. השנה יצטרפו שחקנים חדשים לאחר 13 שנה שבהן נערכו כל הקידוחים ע"י נובל אנרג'י, חברה אמריקנית בעלת מוניטין.

החוק בא ליישם החלטת ממשלה מ-2008 שאימצה את עקרונות התוכנית הלאומית למוכנות ולתגובה לזיהום ים בשמן. התוכנית קובעת עקרונות בתחום המוכנות לאירועי דליפה, צמצום הנזק ושיקום הים והחוף. החוק מחייב כל רשות מקומית, בעל מפעל או מתקן ביטחוני להגיש למשרד להגנת הסביבה תוכנית התמודדות, שתעודכן כל 5 שנים. בעל התוכנית יבצע פעילויות הדרכה ותרגול וירכוש ציוד למניעת דליפות ונזקים. במקרה של הפרת החוק יוכל המשרד להגנת הסביבה להטיל עיצום כספי של עד 200 אלף שקל לאדם או 400 אלף שקל לתאגיד.

בתשובה לפניית "גלובס" הבהיר דובר המשרד כי תוקף החוק חל גם על האסדות שמעבר לגבול המים הטריטוריאליים של ישראל. לדבריו, ע"פ חוו"ד של משרד המשפטים ניתן להחילו גם על אזור המים הכלכליים של ישראל.