קמן: הבנקים רבים על השלל, והחול בשעון מחזיקי האג"ח אוזל

חברת ההשקעות של רוני אלרואי מתקשה להשיג את הסכמת הבנקים לאישור הסדר חוב בחברה ■ בחודש הבא היא נדרשת לשלם חלק מחוב האג"ח

יותר מחודש חלף מאז חתמה קמן על ההסכם למכירת השליטה בחברה הבת מנדלסון , והיא עדיין לא הצליחה להגיע להסכמה על ייעוד התמורה, עם הבנקים שלהם היא חייבת כ-210 מיליון שקל. המכירה צפויה להזרים לקופתה של קמן 65 מיליון שקל.

כתוצאה מכך קמן, הנתונה בקשיים חמורים, אינה יכולה לאשר את הסדר החוב אשר גובש עם מחזיקי אג"ח ג', ואשר הבנקים המממנים הם צד לו. בחודש הבא נדרשת החברה לפרוע את התשלום האחרון למחזיקי אג"ח א', ולשלם להם כ-10.5 מיליון שקל.

קמן, שבשליטת רוני אלרואי, ניהלה בתחילה דיונים מול בנק דיסקונט, אשר כל מניות מנדלסון שבידי קמן משועבדות לו. הבנק, אשר נחשב למממן העיקרי של החברות הבנות של קמן, היה מעוניין שחלק גדול מתמורת המכירה שתקבל קמן ממכירת מנדלסון תופנה להחזר החוב כלפיו, אשר מסתכם בכ-72 מיליון שקל. לאחר כמה שבועות התגמש דיסקונט, והסכים לקבל סכום נמוך יותר מהתמורה המיועדת, כ-25 מיליון שקל, כאשר סכומים נוספים יתחלקו בין יתר הבנקים המממנים, לאומי, הפועלים ומזרחי-טפחות.

אלא שכעת מאיים בנק לאומי לטרפד את השלמת עסקת מנדלסון ואת ביצועו של הסדר החוב, משום שהוא חושב שהתמורה שיקבל בגין עסקת מנדלסון, שמוערכת בכ-13 מיליון שקל, היא נמוכה מדי. לאומי אף נקט סנקציה מיידית: הבנק הודיע כי הוא לא מחדש הלוואה לטווח קצר בהיקף של 20 מיליון שקל לאחת מהחברות הבנות של קמן, העוסקת בתחום סחר המתכות. ההלוואה מובטחת בשעבוד שוטף על נכסיה של אותה חברה, והמשמעות של אי-חידוש ההלוואה היא שהחברה הבת נדרשת לפרוע אותה בתוך שבוע.

נכון לסוף חודש ספטמבר, היקף החוב הכולל של קמן (סולו) הסתכם בכ-310 מיליון שקל. חוסר היכולת להגיע להסכמה בין כל הגורמים הביא לכך שאג"ח ג', בהיקף של כ-55 מיליון שקל, שעם מחזיקיהן אמור להיערך הסדר החוב, נסחרות בתשואה של 120%. הכישלונות העסקיים, הפסדי העתק והערת "עסק חי" בדוחות הכספיים, דרדרו את שווי קמן ל-6 מיליון שקל בלבד.

מתווה הסדר החוב כולל דחיית תשלומים ללא "תספורת", וביטול אמות מידה פיננסיות המופיעות בשטר הנאמנות. בתמורה יקבלו מחזיקי האג"ח תוספת ריבית של 1% (ל-7.45% לשנה), אופציות ל-7% ממניות החברה ותשלום במזומן של 5 מיליון שקל. אלרואי מצדו אמור להזרים 30 מיליון שקל, שאותם יקבל מבנק דיסקונט, כך שלמעשה הוא יגלגל את החוב של קמן מהחברה אליו באופן פרטי.