הלחץ גובר: ארדואן יפציר באיראן לעצור את תוכנית הגרעין

ר"מ טורקיה יפגוש במנהיג עלי חמינאי, לאחר שיתאם עמדות עם נשיא ארה"ב אובמה ■ בנוסף, יבקש ארדואן את הפסקת התמיכה האיראנית במשטר בסוריה, לאור הטבח המדינה ■ על רקע המתיחות: מחירי הנפט (והדלק) ממשיכים לעלות

הלחץ גובר: ראש ממשלת טורקיה, רג'ב טאיפ ארדואן, צפוי להיפגש בעוד כ-10 ימים עם מנהיג איראן, עלי חמינאי, במטרה לשכנע את משטר האייתוללות לסגת מתוכנית הגרעין הצבאי עליו הוא עמל באופן חשאי, לפי פרסומים זרים.

ארדואן ייפגש לפני הפגישה עם חמינאי עם לא אחר מאשר נשיא ארה"ב, ברק אובמה. השניים יוועדו בדרום קוריאה במטרה לדון על עיקרי ההסכמות אליהן תנסה טורקיה להגיע עם המשטר האיראני.

פגישתו של ארדואן עם "המנהיג האמיתי" באיראן מגיעה בתזמון קריטי עבור טהראן, כאשר בשבועות הקרובים צפויה ממשלת איראן לשוב לשולחן המשא ומתן מול מדינות המערב - באשר להפסקת תוכנית הגרעין שלה.

הסנקציות מתגברות

בחודשים האחרונים, נזכיר, גברו הסנקציות הבינלאומיות על המשטר האיראני, כאשר מדינות האיחוד האירופי הכריזו כי ינקטו באמברגו נפט על איראן, יצואנית הנפט החמישית בגודלה בעולם והעומדת בראש ארגון אופ"ק.

בנוסף, בסוף השבוע האחרון נותקה המערכת הבנקאית באיראן - לרבות הבנק המרכזי במדינה - ממערכת הסוויפט (Swift) הבינלאומית, האחראית לכ-70% מהמסחר האלקטרוני בין הבנקים. המשמעות היא כי איראן לא תוכל כמעט בכלל לזכות בתשלומים על יצוא הנפט שלה.

דיווחים בסוכנויות הזרות גורסים כי ארדואן ידון עם חמינאי בשני נושאים עיקריים - האחד, תמיכת איראן במשטר בסוריה לנוכח המהומות האזרחיות והטבח במדינה; והשני והעיקרי יותר, הגעה לפשרה באשר לתוכנית הגרעין מול מעצמות המערב.

לפי הודעת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, הסנקציות על איראן צפויות להוביל לצמיחה של כ-50% בהכנסותיה מיצוא נפט - קרי, איבוד של כ-40% מהכנסותיה הממשלתיות. איראן, מנגד, מאיימת בהטלת סגר על מיצרי הורמוז (אשר משלוחים ימיים רבים עוברים דרכו, גם למערב) ועל הידוק קשרי יצוא הנפט עם סין ורוסיה.

על רקע המתיחות הגיאופוליטית בעניין האיראני, נסק מחיר הנפט ביותר מ-15% מתחילת השנה - לרמה של 107 דולר לחבית (לעומת רמה ממוצעת של 95 דולר לחבית בתחילת השנה). זאת, כאשר מומחים פיננסיים רבים מזהירים כי לעליית מחיר הזהב השחור עלולות להיות השלכות קשות על המערכת הפיננסית העולמית.

כך, הזהירה היום יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, כריסטין לגארד, כי אסור "לנהוג ב'עסקים כרגיל'" לנוכח האמרת מחיר הנפט, ואילו הפרופ' לכלכלה נוריאל רוביני, הזהיר גם הוא ממיתון עולמי לנוכח המצב.