משה אשר: "למה להמשיך להילחם כשיש פשרה טובה לכולם?"

השבוע הסתיימה סאגת המינוי של מנהל רשות המסים, לאחר שהממשלה אישרה את מינויו של משה אשר למשנה למנהל הרשות לשנה, עד למינויו למנהל הקבוע ■ אשר: "דורון ארבלי עושה עבודה טובה כמנהל הרשות. נעבוד בשיתוף-פעולה מלא"

‎‏"המקרה שלי זו הדוגמה הכי טובה עבור כל עובדי רשות המסים לכך שמי שהיה מסור לרשות, עבד ברשות 20 שנה, החל מתפקיד של מפקח מס וכלה בתפקידים בכירים של ניהול, ופעל במקצוענות ובנאמנות - יכולות להיפתח בפניו דלתות, והוא יכול לקבל גם את שרביט ניהול הרשות" - כך אמר ל"גלובס" עו"ד-רו"ח משה אשר, אשר מונה השבוע (א') למשנה למנהל רשות המסים (היום דורון ארבלי); ובעוד שנה, החל ב-18 במארס 2013, יכהן כמנהל רשות המסים.

‏‏"זה מסר שהוא נכון לכל ארגון גדול בשירות הציבורי", הוסיף אשר, שבוחר בימים אלה להתרכז בדברים החיוביים שעתידים לקרות לו, ולא בדרך החתחתים שנאלץ לעשות כדי להשיגם.

אשר - עובד רשות המסים בשני העשורים האחרונים, בכיר אלמוני לציבור הרחב עד לאחרונה - היה הכוכב הראשי בדרמה שסחפה את רשות המסים ומשרד האוצר בחודשים האחרונים. הסיפור החל בנימה חיובית עבורו, כאשר ועדת איתור מנהל לרשות המסים המליצה למנותו למנהל הרשות הבא, אך מהר מאוד החלה דרמה אמיתית סביב מינויו, כאשר התברר ששר האוצר, יובל שטייניץ, לא מעוניין במינוי הזה.

אשר נאבק בשטייניץ, ואף קיבל את הכשר בג"ץ למינויו, אך הפרק הבא בדרמה נפתח בסערה חדשה, כאשר הממשלה עמדה להצביע נגד מינויו, והיועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, נאלץ לעצור את ההצבעה מחשש שתהיה מנוגדת להחלטת בג"ץ.

שלשום הסתיימה השתלשלות הפרשה לשביעות-רצונו של אשר, כאשר הממשלה אישרה את מינויו למשנה למנהל רשות המסים עד 18 במארס 2013, שאז ימונה למנהל רשות המסים הקבוע. ההסדר, שבמסגרתו ימתין אשר שנה למשרה הנכספת של מנהל הרשות - ושמשה אשר הסכים לקבלו - הושג בשבוע שעבר בין שטייניץ ליועמ"ש.

‎‏"תחושת הצדק החזקה הובילה אותי"

‎את הבחירה להסכים להסדר הסביר לחבריו בשיחות סגורות. "בסופו של דבר ברור שלא סתם ועדת האיתור בחרה בי. לא סתם בית המשפט העליון אישר את המינוי. לא סתם הממשלה אישרה אותו. אז למה להמשיך להילחם כשיש פשרה שתהיה טובה לכולם?".

חבריו מספרים כי אשר היה בטוח בצדקתו לאורך כל הדרך. "יכולתי להמשיך להיאבק להשגת המינוי המיידי", אמר להם כשחתם על ההסדר עם האוצר, אבל באותה נשימה הוא הכיר במציאות ההפכפכה של הממשלה ובצורך של רשות המסים להתקדם הלאה.

לדברי מקורב לאשר, "הוא לא ידע כיצד תצביע הממשלה, כי פעם היה רוב, ופעם לא היה רוב, אבל הוא היה בטוח שגם אם המינוי לא היה עובר בממשלה - הוא היה עובר בבג"ץ. אבל הוא שם את זה בצד. היו שני דברים שהעסיקו אותו: קודם כל, שזה ייקח חצי שנה עד שהסיפור יסתיים; ודבר שני, שהוא יגיע לרשות המסים בלי הגיבוי הרצוי שצריך משר האוצר ומהגורמים הרלבנטיים, וזה חבל".

בימים האחרונים אמר אשר לחבריו: "אני מניח שבסוף הייתי מתמנה, אבל הייתי נכנס לאזור שאמרו לי 'לא'. לכן, ברגע שהגיעה ההצעה הזאת של קח שנה פסק-זמן, תהיה משנה, תהיה מספר 2 ובהמשך תיכנס עם כל הגיבוי ועם כל האישורים הנדרשים לתפקיד המנהל - לא יכולתי לסרב. זה נכון לרשות, לממשלה, ליועמ"ש, לשר ולי".

אשר העדיף להיכנס לתפקיד מחובק ולא מנודה. ובצדק. איש לא רוצה לעבוד עם שר שמרגיש מנוצח ויכול לעשות לך חיים קשים. מלכתחילה, המאבק שניהל אשר הפתיעה את מכריו.

לדבריהם, "הוא אדם נעים-הליכות, שלא מחפש ריב ומדון, ובמקרים רבים גם מוותר לטובת הכלל". "איש מאוד נוח", אומר קולגה.

אך במקרה הזה, אשר לא ויתר. הוא ראה את חלום חייו חומק מבין אצבעותיו, לאחר שכבר אחז בו, הרגיש אותו והתחבר אליו. אז הוא ויתר על הממלכתיות, והפך מהאיש הנוח שחושב קודם כל על טובת הכלל - לאיש שנלחם על עתידו.

כשחבר שאל אותו לאחרונה אם התחרט על המאבק שניהל, השיב אשר: "כשאתה נכנס למאבק אתה יודע איך אתה נכנס, אתה לא יודע איך אתה יוצא. חששתי מהתוצאות, אבל תחושת הצדק המאוד חזקה היא זאת שהובילה אותי".

‎‏"צריך להגביר את ההרתעה והגבייה"‏

‎היום אשר מאושר. גם אם לא תמיד קיבל את הגיבוי מהקולגות במלחמה שניהל, עכשיו הם מפרגנים. הטלפון שלו לא מפסיק לצלצל. עובדי הרשות, מומחי מיסוי, מכרים וחברים מתקשרים לברך ולומר "עשית החלטה נבונה כשקיבלת את ההסדר".

לדברי עובד הרשות לשעבר, "אשר פעל בתבונה כשהסכים להסדר. לפעמים צריך להיות חכם, ולא רק צודק. הוא גם הראה שמצד אחד הוא יכול להיות נחוש, אמיץ ולהילחם על מה שהוא חושב שצודק, ומצד שני הוא יודע להרפות כשצריך, כדי להגיע למטרה בצורה הכי טובה שאפשר".

שלשום אישרה הממשלה גם את מינויו של דורון ארבלי, המכהן מזה כ-5 חודשים כמנהל הרשות הזמני, לתפקיד מנהל רשות המסים הקבוע עד מארס 2013.

לאשר יש רק דברים טובים לומר על מי שיהיה הבוס שלו בשנה הקרובה. אשר אמר ל"גלובס: "אני מעריך את דורון ארבלי ועבודתו. אשמח לעבוד בשיתוף-פעולה הדוק אתו לטובת קידום מטרות רשות המסים. הקשר שלנו מצוין, ונוכל לעבוד בשיתוף-פעולה מלא. הוא עושה עבודה טובה ברשות, ואנחנו נמשיך לעבוד לטובת קידומה".

על אף שאשר מפרגן מאוד לארבלי, למשנה-למנהל יש תוכניות משלו כאשר ימונה למנהל. בשיחות סגורות הוא אמר לחבריו הקרובים: "אני מאוד מעריך את עבודתו של ארבלי, אבל יש לי גם תוכניות משלי. אני אקח את הניהול למקומות שלי, כפי שכל מנהל לוקח לפי טבעו ולפי אישיותו והניסיון שלו".

בדומה לכל מנהל רשות, גם לאשר יש תוכניות גדולות. במארס 2013 הוא ייכנס לנעליים של מנהל הרשות, ומאז חובת ההוכחה עליו.