החוק להרחבת מערך עידן+ עבר בקריאה שנייה ושלישית

האוצר חזר בו וויתר לפי שעה על הכנסת ערוצים נושאיים למערך הטלוויזיה הדיגיטלית

משרד האוצר ויתר לפי שעה על הערוצים הנושאיים ב-DTT. ל"גלובס" נודע כי האוצר הודיע כי לא יגיש הסתייגויות לחוק הרחבת מערך עידן+. החוק עבר בכנסת בקריאה שנייה ושלישית, ברוב של 16 תומכים וללא מתנגדים.

באוצר היו נחושים להוסיף את הערוצים הנושאיים לחוק על הגדלת מערך הטלוויזיה הדיגיטלית, זאת מתוך תפיסה כי סעיף זה מגלם את מהות החוק.

יש לציין כי נושא הוספת הערוצים הנושאיים נדחה על-ידי ועדת הכלכלה, שקבעה כי רק בעוד שנתיים יכריע שר התקשורת בנושא. באוצר יביאו לכנסת את ההכרעה בדבר הסעיף, ובהסתייגות יבקשו להוסיף כמה שיותר ערוצי נושא שיכללו פרסומות למערך עידן+.

הסעיף המדובר נהגה על-ידי האוצר, כביכול מתוך תפיסה חברתית שהדבר יביא להורדת מחירים בשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית וישרת את האוכלוסיות החלשות יותר, אולם בדיוני ועדת הכלכלה הוא נתקל בהתנגדות הדרג הפוליטי שכן מדובר בערוצים הכוללים פרסום.

בסופו של דבר החוק קובע כי שר התקשורת, בהתייעצות עם מועצת הכבלים והלוויין ומועצת הרשות השנייה, יהיה רשאי לקבוע רשימה של 4 נושאים לכל היותר שיש הצדקה לקיים בהם ערוץ נושאי. לאחר מכן, על-פי ההליך, המועצה לשידורי כבלים ולוויין רשאית לתת רישיון לשידור ערוץ נושאי.

שני הערוצים הראשונים יעלו למערך עידן+ ב-1 בינואר 2014.

ההחלטה של האוצר למשוך את ההסתייגויות נובעת מהבטחה כי בעתיד יתווספו עוד 4 ערוצי נושא, במקום שלושה על-פי החוק כיום. שר התקשורת משה כחלון הציג את ההסכמה עם האוצר במליאה, טרם אישור החוק, תולדת משרדו. משמעות החוק שאושר כי במערך שידורי הטלוויזיה הדיגיטלית (ה-DTT), ייכללו בין 15 ל-18 ערוצים, במקום 5 כיום. מדובר בערוצי SD, טכנולוגיה רגילה, ובערוצי HD.

הערוצים שיכלול השירות יהיו 1, 2, 10, ערוץ הכנסת, ערוץ 33, החינוכית (23), הערוץ ברוסית (9), ערוץ בשפה הערבית, ערוץ מורשת, ערוץ המוזיקה (24), שידורים בטכנולוגיית HD, שידורי רדיו וערוצים נוספים שינתן להם רישיון. בנוסף, יוקמו בעתיד, בתנאי של אישור שר התקשורת, ערוצי נושא כמו ספורט או ילדים שיותרו בהם שידורי פרסומות.

במסגרת ההסתייגות שכן התקבלה בכל זאת, הגוף הממונה על אותם ערוצי נושא יהיה מועצת הכבלים והלוויין ולא הרשות השנייה, כפי שנקבע קודם לכן.

ממיר ה-DTT, נרכש בעלות חד-פעמית וללא צורך בחיבור לכבלים או ללוויין. הרחבת החבילה מעלה את חשש החברות הוט ו-yes מתחרות של פלטפורמה שלישית.

מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה, מסר כי הוא "מברך על העברת החוק להרחבת עידן+, אשר מעניק לציבור את הזכות לקבל את שידורי הערוצים הציבוריים והפתוחים חינם, באיכות גבוהה.

"אנו חשים גאווה גדולה על כך שהתשתית שנבנתה על-ידי הצוותים המקצועיים של הרשות השנייה מוכיחה את עצמה, ובזכותה תורחב המערכת בעוד כ-12 ערוצים, מהם 4 ערוצי HD. אני מודה למועצת הרשות הקודמת והנוכחית על התמיכה, לשר התקשורת על העברת החוק ולכל השותפים".