7 שנות מאסר בפועל לצעירה שנהגה בשכרות והורשעה בהריגה

השופט אמנון כהן: "הנאשמת הפכה עצמה למכונת מוות נעה בדרגה החמורה ביותר"

נמשכת מגמת ההחמרה בענישת עברייני הכביש: בית המשפט המחוזי בירושלים גזר היום (ד') 7 שנות מאסר בפועל ו-10 שנות פסילת רישיון נהיגה על צעירה בת 21 שהורשעה בהריגה בתאונת דרכים קטלנית, שגרמה כשנהגה תחת השפעת אלכוהול וללא רישיון נהיגה.

השופט אמנון כהן ציין כי "הנאשמת הפכה את עצמה למכונת מוות נעה בדרגה החמורה ביותר".

התאונה הקטלנית התרחשה בשנת 2009, כאשר הנאשמת, אנסטסיה אירמייב, נהגה ברכבו של חבר, וואל בדר, מבית-שמש לכיוון ירושלים, כשעמה ברכב, במושב ליד הנהג, אותו חבר, ובמושב האחורי שתי צעירות נוספות - יאנה דוידקוביץ' (אשר נהרגה במהלך האירועים שהתרחשו בהמשך) ומסאלמה גאדה.

במהלך הנסיעה העיר בדר לאירמייב על מהירות נסיעתה, ובשלב מסוים אף נגע בהגה על מנת ליישר את הרכב בכיוון הנסיעה.

בהמשך עשתה החבורה שתי עצירות בירושלים, האחת לאסוף חבר והשנייה לרכוש אלכוהול, והמשיכו בנסיעה לפארק שכונת גילה. לאחר ששתו בפארק משקאות חריפים נסעה החבורה לשכונת בקעה בירושלים, כאשר אירמייב נוהגת תחת השפעת האלכוהול.

בהמשך הערב ביקשה אירמייב את הרכב מחברה על מנת לנסוע לחברים בארמון הנציב. לנסיעה זו הצטרפה אליה דוידקוביץ', שישבה לצידה. במהלך הנסיעה ראתה אירמייב ניידת משטרתית המבצעת בדיקות שגרתיות, ומחשש כי תיבדק ויתגלה שאין לה רישיון נהיגה, הסיתה את הרכב לכביש צדדי.

אלא שהניסיון להתחמק לא צלח, אירמייב איבדה שליטה על הרכב, והוא נפל לתהום ב"יער השלום", התהפך ולבסוף נעצר על גגו. כתוצאה מכך נהרגה דוידקוביץ', במקום ואילו אירמייב נפצעה קל בלבד.

בית המשפט הרשיע את בדר, אשר ידע כי לאירמייב אין רישיון נהיגה ובכל זאת נתן לה את רכבו, והודה בעובדות במסגרת הסדר טיעון, בעבירת גרימת מוות ברשלנות, וגזר עליו 22 חודשי מאסר בפועל ופסילת רישיון ל-10 שנים.

גם אירמייב הודתה בעובדות כתב האישום שהוגש כנגדה, אך טענה כי אין מקום להאשימה בהריגה אלא בגרימת מוות ברשלנות בלבד.

השופט כהן דחה את כל טענות ההגנה של אירמייב, אך בשל גילה הצעיר (19 בלבד בעת התאונה) הפנה אותה לתסקיר מבחן ובהמשך למוסד טיפולי לנשים עד לסיום ההליכים נגדה.

מתסקיר מבחן שהוגש בענייניה התברר כי אירמייב עזבה את המוסד הטיפולי, השתמשה באופן מאסיבי באלכוהול ובסמים קשים ונחשפה לאלימות ולניצול מיני עד למעצרה מחדש. המלצת שירות המבחן הייתה לשלבה בתוכנית טיפולית במסגרת מאסר בפועל.

בית המשפט ציין כי "הנאשמת גדלה בצילה של הזנחה רגשית קשה", כאשר אמה לקתה במחלת הסרטן, והתברר לה בשלב מאוחר בחייה כי מי שחשבה שהנו אביה אינו אביה הביולוגי. נסיבות חייב הובילו אותה לחיים ברחוב, שימוש בסמים ואלכוהול והתרועעות עם גורמים שליליים.

עם זאת, השופט ציין כי ישנה מגמת החמרה ברורה בענישה בעבירות הריגה בתאונות דרכים, והגם שנסיבות חייה של אירמייב קשות, "מאידך, היא העזה לנהוג ברכב מבלי שקיבלה רישיון נהיגה מעולם, וזאת לאחר ששתתה משקאות אלכוהוליים".