האוצר פרסם השוואה של מחיר הדלק בישראל מול אירופה

ההשוואה אינה כוללת השוואה מול רמת השכר במדינות אלו

משרד האוצר פרסם היום (א') טבלת השוואה של מחיר ליטר בנזין 95 אוקטן (בשירות עצמי) בהשוואה למדינות אירופה. זאת, לאחר שמחיר הדלק עלה הלילה ב-5 אגורות ל-7.79 שקלים לליטר בנזין בשירות עצמי ו-8 שקלים בשירות מלא.

ואולם, בחינת נתוני האוצר מעידה על הצגת תמונה בעייתית למדי. לא רק שבאוצר בחרו להתמקד במדינות אירופה ולא במדינות מערביות אחרות כמו אוסטרליה וארה"ב, שם המיסוי על הדלק נמוך בהרבה, באוצר לא מפרסמים הפעם את נתוני השכר הממוצע באותן מדינות אירופיות.

רק בחודש שעבר פרסמנו כי מחירי הבנזין 95 אוקטן בישראל הם, נכון להיום, בין הגבוהים באירופה, אם מתחשבים בכוח הקנייה של הישראלי הממוצע. במחקר של יחידת המחקר של הכנסת, שנערך בפברואר אשתקד, נכתב כי למרות שמחיר הבנזין לצרכן במחירים שוטפים (בשירות עצמי) גבוה רק במעט מהממוצע האירופי "מחיר הבנזין במונחי כוח קנייה גבוה בישראל בשיעור של כ-27.4% לעומת הממוצע במדינות מערב אירופה".

באשר לשכר הממוצע, בעוד שהשכיר הישראלי משתכר בממוצע פחות מ-9,000 שקל בחודש, עמיתו הגרמני משתכר בממוצע יותר מ-5,000 דולר בחודש, בצרפת כ-3,800 דולר בחודש ובספרד יותר מ-3,000 דולר בחודש (על פי נתוני Average Salary Survey 2011).

מחיר ליטר בנזין
 מחיר ליטר בנזין

הטבלה שהפיץ היום האוצר לתקשורת