הקבינט החברתי - כלכלי אישר את הרפורמה ברכבת ישראל

הקבינט, בראשותו של שר האוצר יובי שטייניץ, אישר את הצעת שר התחבורה ישראל כץ ■ על פי ההצעה, תוך חודשיים יוקמו שתי חברות בת: חברה לנדל"ן וחברה למטען

הרפורמה ברכבת ישראל יוצאת לדרך. הקבינט החברתי- כלכלי ברשותו של שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, אישר היום (יום שני) את הצעת ההחלטה של שר התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, לשינוי המבנה של חברת רכבת ישראל.

השר כץ ציין, כי השינוי המבני נועד לשפר את השירות לציבור הנוסעים של רכבת ישראל, עם הגידול המשמעותי שחל בהיקף הפעילות של הרכבת וקליטתם של מאות קרונות וקטרים חדשים, שיכפילו את מצבת הצי הנייד של רכבת ישראל.

במסגרת התכנית תוקמנה בתוך כחודשיים ברכבת ישראל שתי חברות בנות: חברת בת למטענים וחברת בת לנדל"ן ומסחר. בנוסף לכך, 30% מהציוד הנייד הקיים והעתידי של רכבת ישראל יתוחזק באמצעות חברה פרטית שתהווה אלטרנטיבה ראויה לתחזוקה.

השר כץ ציין כי הקמתה של חברת בת למטענים נועדה לפתח את תחום הובלת המטענים בישראל ולהוות אלטרנטיבה להובלה במשאיות בדומה לחברות רכבת אחרות בעולם. במסגרת זאת של הקמת חברת בת ממשלתית שתתמקד בתחום המטענים ובהגדלת נתח השוק בתחום זה. חברת הבת תהיה רשאית להציע שירות הובלת מטענים ובכלל זה מתן שירותים משלמים להובלת מטענים עד ליעדם הסופי (door to door) ובכך תוכל להתחרות בחברות ההובלה הקיימות המציעות שירותים דומים.

לצורך הגברת התחרות והתייעלות של חברת המטענים ימכרו 51% ממניות חברת הבת למשקיע פרטי או קבוצת משקיעים, במטרה לפתח את תחום הובלת המטענים. 49% מהמניות יישארו בידי חברת רכבת ישראל. חברת הבת למטענים תוכל להנות מחופש פעולה עסקי, לקדם את שיתופי הפעולה עם המגזר הפרטי ולהגיב באופן מהיר ויעיל לתנאי השוק המשתנים. מהלך זה צפוי להוריד מאות משאיות מכבישי הארץ ולצמצם את מספרן של תאונות הדרכים.

חברת בת לנדל"ן ומסחר שתוקם תהיה באחזקה מלאה של רכבת ישראל ותוכל ליצור שותפות עם גורמים פרטים. רכבת ישראל מפעילה כיום כ- 56 מתחמי תחנות להסעת נוסעים הכוללים בין השאר מרכזי קניות, משרדים ופנאי. חברת רכבת ישראל אינה ממצה את מלוא הפוטנציאל הכלכלי הטמון בתחנות הרכבת ובמתחמים השונים הנמצאים בבעלותה החברה ולכן הוחלט על הקמת חברת בת שתקדם את התחום, תוך שיפור השירות לנוסעים, באמצעות, הרחבת מעגל השירות כמקובל בעולם.

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, בירך את השר כץ, אנשי משרדו ומשרד האוצר על גיבוש הרפורמה ברכבת ישראל."מדובר בהחלטה חשובה הצפויה לשפר משמעותית את רמת היעילות והשירות של רכבת ישראל" הוסיף שטייניץ.