גז, עצבים

מעבדת הדמיה חדשה מקלה את תכנון ההגנה על מאגרי גז בלב ים

מאגרי הגז הטבעי שנחשפו במעמקי הים התיכון מציבים בפני מערכת הביטחון אתגר משמעותי. "אלה מתקנים נפיצים", אומר עזראל רם, מנהל תחום ים באלביט מערכות. "תרחישים של פגיעות אפשריות באסדות הגז לא מפחידים אותנו סתם. יש לנו יכולת לספק הגנה על מתקנים כאלה, וגם על תגליות הגז הטבעי של ישראל בלב ים, ברמה טובה מאוד".

אלביט מערכות השלימה באחרונה פיתוח של מעבדת הדמיה חדשה, שמאפשרת התאמה מדויקת של גישות הגנה למתקן מבודד בלב ים. המערכת מתאימה את התגובה שלה לרמת האבטחה שמזמין הלקוח. מדובר בקביעת סוג ומספר הכלים שינהלו את פעולות הבט"ש (ביטחון שוטף) ואת אלו מן הכלים שיגיבו לאירוע חריג של פלישה או תקיפה.

באלביט מספרים שהמעבדה המיוחדת, בונה תרחיש מדויק סביב האיום הנבחר שמפניו מבקש הלקוח להתגונן. היצע הכלים שישתתפו בהגנה על המתקן האמור, ישתנה ויתפתח לפי עומק הכיס של מזמין האבטחה ובעיקר - מידת היותו חשוף לפגיעה.

"זה קונספט חדש", אומר רם, "שמאפשר שילוב טוב של מגוון היכולות של החברה תוך רתימתן למשימת ההגנה על התשתית בים. המעבדה משמשת עבור לקוחות החברה אמצעי לימוד והמחשה לצרכיהם המיוחדים.

"אחרי פגיעות נשנות בצינור הגז הטבעי במצרים, נקודת החולשה של תעשיית האנרגיה בולטת מאוד, מה שמחייב השקעה של תשומת לב וחשיבה אחרת, מעבר לגדרות, תעלות אבטחה ועוד אלמנטים של הגנה שמוכרים לכולנו מתחום היבשה. הרעיון הוא לבנות תמונה כוללת של המרחב".

תגובה מצד חיזבאללה

לטובת העניין, לקוח של חברת אלביט יכול להיות משרד הגנה של מדינה גדולה או אגף ביטחון של חברת תשתיות שמנסה להגן על אסדות שמפיקות משאבים במים עמוקים.

ככל שהאינטרס הכלכלי גדול יותר, תגבר המוטיבציה לפגוע בו. " ביחס לאזורים אחרים בעולם", מסביר רם, "המרחב שלנו עצבני ורותח. בשונה ממקומות אחרים, שבהם התביעות אינן פומביות, כאן היתה תגובה מיידית מצד חיזבאללה למשל, שטען שמדובר בגזל מהעם הלבנוני. זה מעלה מיד את רמת המתח מסביב למתקנים כאלה".

הבעיה היא לא רק עם נסראללה ודומיו. במקומות אחרים בעולם המעבדה של אלביט אמורה לתת מענה למצב שבו כנופיות של שודדי ים מנסות לחטוף בני אדם למטרות כופר או להשתלט על אסדות.

עם השלמת אפיון האיום במרחב, אלביט מערכות תתאים ללקוח חליפת הגנה שמבוססת, איך לא, על המוצרים שהיא מציעה בפורטפוליו שלה: הפעלה של כלי טייס בלתי מאוישים מסדרת הרמס (450 ו-900) למשימות שוטפות של סיור ותצפית, כדי לחשוף את הגורם המאיים.

שירות אצל הלקוח

כשהמל"טים חגים באוויר, בין הגלים ישוטו כלי שייט בלתי מאוישים, בהם אופנוע ים מדגם סטינגריי וסירה מסוג סילבר מרלין. לכלים האלה יש יכולת לשאת מטענים ייעודיים מתקדמים, שמסוגלים לצלם תמונות וידאו או סטילס באיכות משובחת, תוך שידורן בזמן אמת לחדר השליטה והבקרה שעל הקרקע הבטוחה והיבשה; לשבש מערכות אלקטרוניות (ל"א); לסרוק תאי שטח גדולים בזמנים קצרים במיוחד ועוד.

"יש מצבים שבהם אנחנו נותנים שירות אצל הלקוח עצמו", מסביר רם, "יש לנו לקוח, שהזמין שירות מאוד מסוים, שתכליתו הגנה על האזור הימי שבתחומו וזאת מבלי לירות כדור אחד, גם במקרה של חדירה אליו. הוא פשוט רוצה לתעד כל מקרה של הפרת הריבונות הימית שלו".