מכה לחברת החשמל: S&P מאיימת בהורדת הדירוג

האנליסטים טוענים כי רמת הנזילות של החברה "פחות ממספקת", אך בטוחים שהמדינה תעזור לחברה במידה ותיקלע למצוקה פיננסית

סכנה לדירוג חברת החשמל ערב הנפקת האג"ח הגדולה שמתכננת החברה בעוד כחודשיים: חברת הדירוג S&P-מעלות הכניסה היום (ה') את דירוג האשראי של חח"י לרשימת מעקב שלילית בשל "הערה בנזילות", מה שמעלה את הסיכון להורדת דירוג לחברה. אגרות החוב של חח"י מדורגות היום "-AA", הודות לתמיכה של ממשלת ישראל. לחברה חובות של כ-65 מיליארד שקל ובמעלות מכנים את רמת הנזילות שלה "פחות ממספקת".

"הנזילות של חברת החשמל תחת לחץ עקב המחסור באספקת הגז הטבעי ממצרים והידלדלות המאגרים המקומיים, מה שמחייב את החברה לצרוך דלקים יקרים יותר", מזכירים האנליסטים. "אנו מאמינים כי על אף שממשלת ישראל מיישמת חבילת תמיכה לחח"י, חבילת תמיכה זו תגדיל את נטל החוב בחברה כשטרם נמצא פתרון ארוך טווח להשבת מלוא העלויות ולחיזוק קבוע של הנזילות החלשה של חח"י".

במעלות מזהירים כי תיתכן הורדה של 2 רמות בדירוג האשראי של חח"י, "אם נאמין שמהלכים לטווח הקצר והארוך לא מיושמים במלואם ובזמן".

בדיקת "גלובס": איפה מסתתרים המיליארדים האבודים של חברת החשמל?

חברת החשמל סיימה את שנת 2011 בהפסד נקי של 785 מיליוני שקל, לעומת רווח נקי של 2 מיליון שקל ב-2010. הסיבה העיקרית היא כידוע המחסור בגז טבעי (עד שיזרום הגז מ"תמר" בעוד שנה) ועלויות השימוש בדלקים. החברה זקוקה למימון של 3-3.5 מיליארד שקל אותו היא מתכננת להשיג באמצעות גיוס פרטי או הלוואה לטווח קצר בערבות מדינה, דחיית תשלומי מסים וצעדים פנימיים.

בקיץ תצא החברה להנפקת אג"ח בבורסה, כאשר התשקיף יאפשר לה לגייס עד 10 מיליארד שקל. (לסיפור המלא)

"אנו מבינים שכל גידול נוסף בגרעון בתזרים המזומנים שעלול להתרחש כתוצאה מעליית עלויות הדלקים עד הנפקת האג"ח הציבורית בקיץ ימומן באמצעות צעדים פנימיים בחח"י", כותבים האנליסטים. "אם זה לא יתאפשר, אנו מבינים שהממשלה תמצא מקורות מימון חליפיים, כגון הרחבת סכום הגיוס הפרטי שמגובה בערבות המדינה".

במעלות יוצאים מתוך הנחה שהממשלה תסייע לחברת החשמל במקרה של מצוקה פיננסית: "אנו מבססים את הערכתנו לסבירות גבוהה מאוד לתמיכה ממשלתית יוצאת דופן בהערכתנו את חח"י כי היא בעלת חשיבות רבה לכלכלת ישראל, בהינתן המעמד המונופוליסטי הבלתי מעורער של חח"י ובעלותה על מהותית כל הנכסים האסטרטגיים החשובים של ייצור, הולכה וחלוקה בישראל. אנו צופים תחרות מסוימת במגזר הייצור עם כניסתם של יצרני החשמל הפרטיים, אך לדעתנו, בטווח הבינוני נתח השוק של חח"י לא צפוי לרדת מתחת ל-80% מסך קיבולת הייצור.

"החברה בעלת קשר חזק מאוד עם מדינת ישראל, אשר לה בעלות של 99.85% בחברה והינה מעורבת בצורה פעילה בהגדרת אסטרטגיית חח"י ובאישור תוכניות גיוס החוב שלה. בטווח הארוך אנו מבינים כי בכוונת המדינה לבצע הפרטה חלקית של חח"י, תוך שמירה על מעמדה כבעלת השליטה העיקרית".