משה גפני: הנגיד סטנלי פישר מנותק מנושאי החברה בישראל

יו"ר ועדת הכספים בראיון ל"מעריב": "אני מעריך מאוד את נגיד בנק ישראל ואת תרומתו למשק ולכלכלה אבל הוא נכשל בטיפולו בכל הנוגע לנושאי החברה בישראל"

"אני מעריך מאוד את נגיד בנק ישראל ואת תרומתו למשק ולכלכלה אבל הוא נכשל בטיפולו בכל הנוגע לנושאי החברה בישראל". פרופ' סטנלי פישר מנותק מהבעיות ומהמחאה הציבורית", כך אומר יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני, בראיון ל"מעריב".

לדבריו, "לא כל דבר צריך לראות דרך החור של הגרוש וצריך להתייחס לנושאים כלכליים פחות כמו לערכים ולחברה. בנק ישראל לא ער מספיק לצרכים של האזרחים בתחומים אלה". גפני מבטיח כי מיד לאחר תום פגרת הכנסת (29 באפריל) הוא יזמן ישיבה מיוחדת של הוועדה בהשתתפות הנגיד ושר האוצר, ושם ידרוש פעולה אקטיבית יותר להקלת נטל עמלות הבנקים.

גפני מגלה כי בשבוע שעבר נפגש עם נציגי בתי ההשקעות הפרטיים. "אני מעוניין לעזור להם גם בהקלות מול רשות ני"ע. כשנודע לי שהם גובים עמלה של 0.1% בלבד על מסחר בניירות ערך הזדעזעתי. התברר שהבנקים גובים עמלה של 0.7%. שני הדברים האלה הקפיצו לי את כל הפיוזים".

בשבוע שעבר שלח גפני מכתב לפישר ולמפקח על הבנקים דודו זקן ובו הפציר בהם לפעול להורדת העמלות שגובים הבנקים מהלקוחות במיוחד לאור "רווחי העתק שהציגו הבנקים לאחרונה". במכתב שנשלח, מציין גפני שהעמלות שגובים הבנקים בארץ, גבוהים משמעותית מהעמלות שגובים בנקים בעולם מהלקוחות שלהם. "לאחרונה התפרסם כי בישראל משלמים על משיכת היתר במשקי הבית כ-8.26% בממוצע, לעומת 1.75% בצרפת, 3.72% באיטליה ו-3.34% בממוצע בגוש היורו", כתב גפני במכתב.

גפני מציין במכתב שלו שהעמלות שהבנקים גובים מגדילים את הפערים בין השכבות השונות באוכלוסיה. הוא טוען, שבעוד השכבות החלשות נאלצות לשלם עמלות גבוהות, הבכירים של הבנקים מקבלים שכר שנאמד במיליוני שקלים בשנה.