ברננקי: "הסאב-פריים היה רק 'טריגר' למשבר הכלכלי"

בנאום שלו אמר ברננקי שהסיבה למשבר ב-2008 היה מינוף יתר של בנקים וניהול סיכונים לקוי ■ "קו ההגנה הראשון מפני בועות הוא רגולציה" ■ במהלך דבריו, לא התייחס ברננקי בכלל לאפשרות להשקת תוכנית נוספת להקלה כמותית

יושב ראש הפדרל ריזרב בן ברננקי התבטא הערב בנוגע למצב הכלכלה האמריקנית במהלך כנס שהתקיים בעיר ניו-יורק. במהלך הנאום שלו אמר ברננקי שמשכנתאות הסאב-פריים ופיצוץ בועת הנדל"ן ב-2008 לא היו הסיבה למשבר שפקד את ארצות הברית, אלא רק ה"טריגר" למשבר. ברננקי טען שהסיבות למשבר היו, מינוף גבוה, מימון לא יציב וליקויים בניהול הסיכונים והבקרה.

"במקרה של התפוצצות בועת האינטרנט בתחילת שנות ה-2000, ההפסדים התפזרו על פני מספר נרחב של סוגי משקיעים שונים", אמר ברננקי בנאום שלו בכנס. "במקרה של התפוצצות בועת הנדל"ן ההפסדים התרכזו רק סוגים מסויימים של משקיעים שנפגעו בצורה הקשה ביותר שכוללים בין היתר את הבנקים הממונפים והסוחרים בבורסוה".

ברננקי המשיך ואמר שהמהלך הזה, גרם לבנקים שנפגעו בצורה הקשה ביותר מהתפוצצות הבועה למכור נכסים במחירים נמוכים במיוחד על מנת לקזז במעט את ההפסדים שלהם. זה גרם לכך שצדדים אחרים שהיו חשופים לאותו נכס לאבד את הביטחון שלהם ונאלצו למשוך את המימון שלהם, ובכך גרמו לפגיעה קשה בכלכלה האמריקנית.

במהלך סבב שאלות ותשובות עם הנוכחים התייחס ברננקי לדרכים שבהן ניתן להתמודד עם התפוצצות של בועה עתידית. ברננקי ענה שקו ההגנה הראשון להתגוננות מפני דבר כזה בעתיד הוא הגברת הרגולציה והפיקוח על תחומים שונים במערכת הפיננסית. ברננקי גם דחה את ההאשמות שהמדיניות המוניטארית של הפדרל ריזרב היא זו שגרמה לבועת הנדל"ן בארצות הברית ואמר שהראיות לכך "חלשות".

במהלך דבריו אמר ברננקי שהפדרל ריזרב ימשיך לעקוב מקרוב אחרי השוק על מנת לוודא שהריבית האפסית שהפד מנהיג בחודשים האחרונים, ושצפוייה להימשך עד שנת 2014, לא תיצור בועה נוספת. ובמידה והיא אכן תיצור בועה דומה בעתיד הפד ייאלץ לשקול מחדש את המדיניות שלו.