"הירידה המיוחלת במחירי הדירות לא מתרחשת במציאות"

מדד המחירים לצרכן לחודש מארס רשם עלייה של כ-0.4% לעומת פברואר ■ בפסגות מעריכים: ההאטה במשק והעלייה באבטלה יגרמו לירידה בביקושים ולבלימת האינפלציה"

מדד המחירים לצרכן לחודש מארס, שפורסם הערב (א') על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הצביע כצפוי על עלייה של כ-0.4% בחודש מארס בהשוואה לחודש הקודם, בעוד האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עומדת על כ-1.9% (מתחת ליעד הממשלתי, הנע בין 2% ל-3%).

להלן שלל תגובות לנתונים שפורסמו היום:

■ אורי גרינפלד, מנהל מחלקת המאקרו בפסגות - בהסתכלות קדימה, ישנם שלושה גורמים עיקריים שצפויים להערכתנו לתרום לסביבת האינפלציה במשק בחודשים הקרובים: מחירי הדיור שממשיכים לעלות; העלאות מחירי המזון על-ידי הפירמות, והמשך עליות במחירי האנרגיה ובהם מחירי הדלק והחשמל. בשל ההאטה במשק והעלייה הצפויה באבטלה אנו מעריכים שתחול ירידה בביקושים המקומיים אשר תתרום לבלימה של האינפלציה".

■ רונן מנחם, בנק מזרחי טפחות - "לנוכח נתוני המשק והתעסוקה הסבירים - גם לאחר תיקון הנתונים על ידי הלמ"ס - הגידול המסתמן בגירעון בתקציב המדינה והאירועים המדיניים - ביטחוניים (שישליכו על שער השקל), ניתן לשקול לאותת על עליית ריבית במועד מוקדם יותר מזה שהופיע בהודעותיו האחרונות של בנק ישראל (אחרי אמצע השנה הבאה)".

■ אלכס זבז'ינסקי, כלכלן המקרו של דש בית השקעות - "מדד המחירים לא הפתיע במיוחד. האינפלציה במשק תתמתן בהשפעת ההאטה בכלכלה, הצעדים שנוקטת הממשלה להוזלת המחירים והמחאה החברתית. די ברור מהנתונים שבינתיים הירידה במחירי הדירות לה יחלו קובעי המדיניות והרוכשים הפוטנציאליים לא מתרחשת במציאות".

■ יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון - "אנו צופים אינפלציה של כמעט 3% ב-12 החודשים הקרובים, בין היתר בשל הסבירות הגבוהה להכבדה ניכרת בנטל המס (כולל מיסי הצריכה) בשנה הקרובה, זאת במטרה לרסן את הגירעון התקציבי התופח".

■ אמיר כהנוביץ, כלכלן ראשי בכלל פיננסים - "השנה עוד עלול מדד אפריל להיות גבוה מהממוצע הרב שנתי שלו (בין השאר בשל עלייה חד פעמית במחיר הדלק והחשמל). חצי הכוס המלאה היא שלאחר מדד אפריל נראה את ציפיות האינפלציה חוזרות לרדת ומורידות מהלחץ על בנק ישראל ובמיוחד לאור הירידה האחרונה במונחים שקליים במחירי הסחורות (CRB)".

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון - "בכל האמור ברכיב שירותי הדיור במדד הרי זה חוזר לעלות בקצב גבוה מהותי מיעד האינפלציה ומייצג ככל הנראה את פירות הבאושים של הישיבה על הגדר בעקבות הקיפאון בשוק הנדל"ן למגורים. מדד המחירים לצרכן הקרוב פותח סדרה ארוכה של מדדים חיוביים, זאת כאשר בחודש אפריל צפוי המדד לעלות ב-0.8% ובחודש מאי להוסיף 0.3%".

■ יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו - "עליית המדד מבטאת את עליות המחירים שנרשמו בתקופה האחרונה במחירי האנרגיה, החשמל והדיור, עליות שתומכות במדד גבוה גם בחודש הבא. עליות המחירים משחקות לידי מובילי המחאה החברתית, שיוכלו לטעון כעת כי לא בוצעו מהלכים מצד ממשלת ישראל למיתון עלויות המחייה של מעמד הביניים, שממשיך לשאת בנטל תוך שחיקה בהכנסות שלו".

■ עו"ד יהודה טלמון, נשיא להב, לשכת העצמאים והעסקים בישראל - "בעקבות עליית המדד והתחזית לעליית האינפלציה, אני קורא לנגיד לא להעלות את הריבית ולחנוק את השוק המקומי".

■ יהודה אלחדיף, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה - "המדד אינו משקף חריגה של ממש מתוואי יציבות המחירים בו מצוי המשק. הירידה במחירי תפוקת התעשייה ,היעדר לחצי שכר, הירידה הצפויה במחירי הסחורות בעולם, היעדר לחצי ביקוש בולטים במשק והתכנסות הצפיות האינפלציוניות לתוך יעד האינפלציה יאפשרו המשך קיומה של סביבת אינפלציה מתונה במשק בחודשים הקרובים".