רבעון 1: תנובה וקוקה-קולה ירדו, שטראוס ונטו עלו

ברבעון הראשון אסם שמרה על כוחה, סנו התחזקה, וליימן שליסל נכנסה לראשונה לדירוג 10 הספקים המובילים במזון ■ מכירות מוצרי הצריכה השוטפת צמחו ב-4%

קבוצת תנובה, ספקית המזון הגדולה בישראל, חותמת את הרבעון הראשון של 2012 עם ירידה בנתח השוק, וכמוה גם החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה-קולה ישראל).

לעומתן, קבוצת שטראוס, הספקית השנייה בגודלה בשוק, וקבוצת נטו, הספקית החמישית במזון ובמשקאות - מתחזקות; ואילו קבוצת אסם, הספקית השלישית בגודלה, שומרת על כוחה - כך עולה מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס".

מבין 10 הספקיות הגדולות במזון ובמשקאות, יוניליוור וזוגלובק נחלשות, דיפלומט וליימן שליסל מתחזקות, ואילו יפאורה-תבורי שומרת על כוחה. ליימן שליסל נכנסת לראשונה לדירוג 10 הספקים המובילים, כשהיא עוקפת רק במעט את טמפו ומאפיית אנג'ל.

בשוק טיפוח הבית והפרט, מובילת השוק, חברת סנו, מתחזקת; ואילו השחקנית השנייה בשוק, חוגלה-קימברלי, נחלשת מעט.

מבין 10 הספקיות הגדולות בתחום טיפוח הבית והפרט, דיפלומט, יוניליוור, דנשר והנמל - נחלשות; ואילו שסטוביץ, הנקל סוד, רקיט בנקיזר ושניב - מתחזקות.

שוק מוצרי הצריכה השוטפת (FMCG) רשם ברבעון הראשון של 2012 צמיחה כספית של 4% והסתכם ב-9.2 מיליארד שקל. במונחים כספיים השוק צמח ב-350 מיליון שקל במחירים לצרכן.

תחום המזון והמשקאות צמח בתקופה זו ב-4% והסתכם ב-7.89 מיליארד שקל. בתחום המשקאות בלבד נרשמה צמיחה נמוכה יותר, שהסתכמה ב-2.9% למכירות של 900 מיליון שקל. תחום טיפוח הבית והפרט צמח ב-3.6% והסתכם ב-1.157 מיליארד שקל.

חג הפסח חל השנה ב-6 לאפריל, ואילו אשתקד ב-18 לאפריל, ולכן חלק ממכירות החג השנה נכללו ברבעון הראשון בעוד, שכלל מכירות החג אשתקד נכללו ברבעון השני.

קבוצת תנובה נפגעה בעיקר מהעיצומים ומהשביתה החלקית שבה נהגו עובדי החברה במהלך חודש מארס, וזו באה לידי ביטוי בהיחלשותה של תנובה בשוק החלב, שהביאה להיחלשות כללית בשוק. ברבעון הראשון השנה החזיקה תנובה בנתח שוק כספי של 17.3%, לעומת 18.1% ברבעון המקביל אשתקד.

"מחאת הפסק-זמן" שפרצה ברבעון הראשון השנה לא השפיעה על קבוצת שטראוס, ונתח השוק של החברה אף עלה מ-12.4% ל-12.5% ברבעון הראשון 2012.

קוקה-קולה ישראל, המחזיקה בטרה, נחלשת על רקע צמיחה נמוכה של שוק המשקאות, אך כלל מכירות החברה לא ירדו. נתח השוק הכספי של קוקה-קולה ירד מ-6.7 ברבעון הראשון אשתקד ל-6.5% ברבעון הראשון השנה.

מזון ומשקאות
 מזון ומשקאות

נון פוד
 נון פוד