מיליונרים באובג'ט: בכיר לשעבר בגולדמן זאקס וישראלי עשיר

אובג'ט מתמזגת לסטרטסיס לפי 1.4 מיליארד דולר - והבכירים גורפים עשרות מיליונים ■ החזקותיו של המנכ"ל שוות 30.4 מיליון דולר ■ אחד המרוויחים הגדולים הוא בנה של יו"ר ויצ"ו לשעבר ומכהן בחבר הנאמנים של אוניברסיטת בן גוריון

עוד לפני שהספקנו להבין מי זו אובג'ט ומה היא עושה, נאלצנו להיפרד מהחברה הישראלית ולראות כיצד היא מתמזגת עם המתחרה העיקרית שלה במקום לצאת להנפקה בוול סטריט ולגרום לנו תחושת גאווה, ולו רגעית, על כך שחברת דפוס ישראלית נוספת הופכת לציבורית בשוק המניות הפופולרי ביותר בעולם.

אובג'ט, יצרנית של מדפסות תלת ממד, תתמזג בעסקת מניות טהורה עם סטרטסיס (Stratasys) האמריקנית, כך שהחברה הממוזגת תהיה שווה 1.4 מיליארד דולר - לפחות לפי מחיר המניה של סטרטסיס רגע לפני שהחל אתמול המסחר בוול סטריט.

סטרטסיס, שעד אתמול ב-16:30 (שעון ישראל) הייתה שווה 766 מיליון דולר, שווה כרגע 877 מיליון דולר. ציבור המשקיעים בוול סטריט רדף אתמול אחר המניה שלה כמו עדר שוורים זועם ודחף אותה למחיר שיא כמעט שנתי, 41.21 דולר - עלייה יומית של 15%, שהתמתנה לאחר שהמניה כבר נגעה במחיר של 45.48 דולר, ששיקף נסיקה יומית של 26%.

התנהגות כזאת של המניה אינה דבר שבשגרה. לרוב, מניות של חברות נופלות עם היוודע דבר המיזוג שלהן עם אחרות, מתוך חשש באשר לעתיד המיזוג, הדילול שהוא ייצור לבעלי המניות הקיימים וסימני שאלה נוספים שעולים. סטרטסיס הוכיחה אתמול שההיסטוריה לא תמיד חוזרת על עצמה. כרגע, החברה הממוזגת שווה 1.6 מיליארד דולר, והשווי של אובג'ט שנגזר משווי זה הוא 726 מיליון דולר (לעומת 634 מיליון דולר לפני העליות מאתמול) - יותר ממכובד לחברה שקיוותה להפוך לציבורית לפי שווי מרבי של חצי מיליארד דולר.

צוקרברג, ולא מפייסבוק

אובג'ט יצרה לא מעט מיליונרים חדשים (וריפדה את הכיס של מיליונרים קיימים), אך רובם די אלמונים. שמותיהם אינם אומרים לנו הרבה ושולחים אותנו לחטט בארכיון של "גלובס" ובגוגל.

מי האיש שהרוויח הכי הרבה מהמיזוג? לאחר שקראנו שוב ושוב את האותיות הקטנות ברשימת בעלי המניות באובג'ט, גילינו כי בעלת המניות הגדולה בחברה היא סמסון קפיטל (Samson Capital), חברה בת של חברת השקעות פרטית אמריקנית, סמסון קפיטל אדווייזורס. החברה, המחזיקה 27.6% מההון של אובג'ט, נמצאת בבעלות משותפת של אלחנן (אלן) יגלום (7.4%), רוי צוקרברג (71.4%) ומיכאל יגלום, בן דוד של אלחנן (18.5%). חברה אחרת, הנקראת הנקוק (Hancock), המחזיקה 3.4% מההון של אובג'ט, נמצאת בבעלות אלחנן יגלום (56.2%) וצוקרברג (43.8%). האחרון מחזיק, באמצעות חברה אחרת שבבעלותו, במניות נוספות, המהוות 0.3% מההון של אובג'ט.

כך הופך צוקרברג (שכנראה אינו קרוב משפחה של מייסד פייסבוק) לבעל המניות הגדול באובג'ט ולמרוויח הגדול מהמיזוג עם סטרטסיס. הוא מחזיק באופן עקיף במניות המהוות 22.2% מהונה ושוות כרגע (לאחר העליות אתמול) 162 מיליון דולר. אובג'ט, נזכיר, גייסה לאורך מחזור חייה כחברה עצמאית משהו כמו 28 מיליון דולר, ולכן מי שהשקיע בה הכפיל את השקעתו פי 26.

ומיהו רוי צוקרברג? ובכן, מדובר בבנקאי השקעות לשעבר, יהודי אוהב ישראל, כך מתברר, שחי בניו יורק אך מקפיד לשמור על קשר עם ישראל. צוקרברג (74) אינו מכהן בתפקיד כלשהו באובג'ט, היה בעברו סגן יו"ר בנק ההשקעות גולדמן זאקס וראש חטיבת האקוויטי בבנק. הוא פרש מתפקידיו הניהוליים בגולדמן זאקס בשלהי 1998, לאחר 32 שנים בחברה, וכיום הוא מכהן רק כדירקטור בכיר בה. בצעירותו, שירת בצבא ארה"ב.

לאחר שפרש מגולדמן זאקס, ניצל צוקרברג את הניסיון שצבר בענף בנקאות ההשקעות והקים את סמסון קפיטל אדווייזורס - חברת השקעות ניו יורקית המנהלת נכסים בשווי כולל של 7 מיליארד דולר.

בזמנו הפנוי, מתברר, צוקרברג עושה לא מעט. בעברו שימש יו"ר חבר הנאמנים של Long Island Jewish Health System North Shore - רשת מכוני בריאות ללא מטרת רווח, השלישית בגודלה בארה"ב. כמו כן, הוא משמש יו"ר חבר הנאמנים של אוניברסיטת בן גוריון שבנגב ויו"ר של כבוד במכון צוקרברג לחקר המים, שהוקם לפני שש שנים. המכון מתמקד במחקר ופיתוח בתחום השיפור של איכות מי השתייה.

לפני כשלוש שנים, העניקה אוניברסיטת בן גוריון לצוקרברג תואר דוקטור של כבוד על פעילותו הפילנתרופית ותרומתו לאוניברסיטה.

מנדל"ן לאמנות

ומצוקרברג ליגלום. האחרון מתגורר אף בחו"ל - שווייץ - אך זיקתו לישראל גדולה מזו של שותפו האמריקני. יגלום (70) מחזיק באופן עקיף במניות המהוות 3.9% מההון של אובג'ט - החזקה השווה 29 מיליון דולר.

יגלום גדל במשפחה שהפכה עם השנים לאחת האמידות בישראל, אף ששמה אינו מוכר לכול. אלחנן יגלום עצמו היה פעיל בשוק ההון המקומי בעיקר בשנות ה-90 המוקדמות, והמשפחה נמנתה עם בעלי השליטה בחברת הנדל"ן אוסיף לפני שנמכרה למשפחת אביב. אמו של יגלום, רעיה, הייתה בעברה יו"ר ויצו, ויגלום עצמו מכהן כיום בחבר הנאמנים של מוזיאון תל אביב לאמנות ושל אוניברסיטת בן גוריון. למשפחתו יש אוסף מרשים של יצירות אמנות, וחלקו מוצג במוזיאון ת"א. יגלום גם תומך בארגונים המטפלים בבעלי חיים, והוא מחזיק ברישיון טיס. תרומותיו לאוניברסיטת בן גוריון נובעות מהחשיבות הרבה שהוא מקנה ללימודים אקדמיים, והוא מקפיד לתמוך ביוצאי יחידות מובחרות בצה"ל.

יגלום היה מעורב לאורך חייו בלא מעט חברות טכנולוגיה ישראליות, ובעיקר בחברות דפוס. את דרכו בתחום החל כדירקטור בחברת הדפוס הדיגיטלי הישראלית עידנית טכנולוגיות, שנרכשה על ידי סאיטקס. האחרונה נרכשה בעצמה מאוחר יותר על ידי HP.

מנכ"ל אובג'ט, דוד רייס, צבר 30 מיליון דולר אחרי שכיהן שלוש שנים בלבד בתפקיד

אובג'ט ריפדה את הכיס של בעלי המניות הגדולים שלה, אך במקביל הפכה למיליונרים כבדים גם חלק ממנהליה השכירים. דוד (דיוויד) רייס (50), מנכ"ל החברה זה שלוש שנים, מחזיק במניות המהוות 4.2% מההון (כולל אופציות) - החזקה ששווה כרגע 30 מיליון דולר. לא סכום של מה בכך למנכ"ל שכיר המכהן בתפקידו שלוש שנים בלבד.

שווי ההחזקות של רייס ושל יתר בעלי המניות באובג'ט אמנם מוגדר כרגע "על הנייר", אך אם הם יבחרו לממש אותן רגע לאחר השלמת המיזוג, ובתנאי שמניית סטרטסיס לא תתממש עד אז, יתורגם השווי למזומנים בחשבון העו"ש. במקרה של רייס, ההחזקה שלו כוללת אופציות, אך סביר להניח שבמסגרת המיזוג האופציות יומרו באופן אוטומטי למניות או לאופציות על מניות של החברה הממוזגת.

לפני שהצטרף לאובג'ט, כיהן רייס כמנכ"ל נור מקרופרינטרס, חברת הדפוס הישראלית שנמכרה ל-HP, ובעברו הרחוק יותר שימש כמנכ"ל ImageID, ספקית פתרונות דטה, וכמנכ"ל סאיטקס ויז'ן.

המנהל השכיר השני שהתעשר מהמיזוג הוא אילן לוין (46), נשיא וסגן יו"ר בחברה. לוין מחזיק במניות המהוות 2.2% מההון (כולל אופציות) - החזקה ששווה כרגע 16 מיליון דולר. לוין הצטרף לדירקטוריון אובג'ט לפני 12 שנה, אך בתפקידיו הנוכחיים הוא מחזיק רק כשנה. לוין פעיל לא מעט בתעשיית ההון סיכון המקומית, וכיהן כדירקטור בלא מעט חברות טכנולוגיה ישראליות.

אחרונה להתעשר מהמיזוג היא עדינה שור (51), שכיהנה כמנכ"לית אובג'ט במשך שש שנים. היא הייתה אמורה לכהן כדח"צית בחברה לאחר ההנפקה, אך זו בוטלה לבסוף. כיום היא מכהנת כמנכ"לית חברת הסמיקונדוקטור סלגייד (CellGuide).

לשור יש רק אופציות, בלי מניות, שמהוות 1.7% מההון - החזקה ששווה כרגע 12 מיליון דולר.

בעלי המניות הפרטיים
 בעלי המניות הפרטיים