תגובות למהלך של השר כחלון: "בזק הולכת להרוויח בגדול"

בכיר בענף ל"גלובס": "מה שמשרד התקשורת עשה זה שערורייה. איך יתחרו בבזק אם מבטלים את הפיקוח?" ■ במקביל מאיים כחלון לפרק את בזק לשתי חברות, אם לא תסכים להפחתה במחירי התשתיות

"המשמעות של ביטול הפיקוח על המחירים היא שבזק יכולה לעשות מה שהיא רוצה בשוק, ואין אף אחד שיכול להתמודד מולה", כך אומר ל"גלובס" גורם בכיר בשוק התקשורת בעקבות מסמך מדיניות הרפורמה בשוק הקווי שיפרסם היום (ד') משרד התקשורת בראשות משה כחלון.

הרפורמה בענף הקווי קובעת הקמת שוק סיטונאי חדש שיסדיר שימוש במחירי התשתיות הקוויות של בזק והוט לטובת המתחרות (פרטנר, סלקום, אקספון ושחקנים חדשים שאמורים להצטרף בקרוב לשוק), תוך מתן תמריצים לבזק והוט להתפשר על מחיר השימוש. במקביל, בזק תיהנה מהפסקת הפיקוח על המחירים שהיא גובה וההפרדה המבנית תבוטל, כמה חודשים לאחר שיתברר שהשוק הסיטונאי אכן עובד.

בהתייחס לביטול הפיקוח על המחירים, אומר הבכיר כי אם משרד התקשורת יורה על כך אזי "העלייה במחיר מניית בזק לא הייתה מספיק חזקה".

לדבריו, שוק התקשורת חיכה זמן רב לוודאות מצד המשרד. לכן, ברגע שיש מדיניות ההערכות הן כי בזק הולכת להרוויח מכך בגדול - המניה שלה עולה ותמשיך ככל הנראה לעלות עוד.

עם זאת, הוא מזהיר מפני ההשלכות של המדיניות החדשה: "אי אפשר לבטל את הפיקוח עד שלא יודעים מה המשמעויות הנלוות לכך. ביטול ההפרדה המבנית פחות מטרידה, הבעיה המרכזית היא הפיקוח על המחירים כי זה הכלי שבעזרתו יכולה בזק להשתלט על השוק. אם העיתוי הוא כאשר השוק קיים, עובד ושריר, אז ניחא. אבל, אם זה לחכות שיש איזה הסכם אחד או שניים ואז לבטל - זה מאוד בעייתי.

"צריך היה להחמיר יותר"

בהתייחס לסוגיות נוספות בעניין המדיניות, כמו המשא ומתן שיידרש בין בזק לבין שאר השחקנים בשוק על השימוש במחירי התשתיות שלה והפחתת הקישוריות הנייחת, אומר הבכיר ל"גלובס": "זה שארבע שנים אחרי שהיה צריך להפחית את קישורי הגומלין ושר התקשורת רוצה לדון בזה בנפרד זה פשוט שערורייה. על מה הם עובדים כבר שנה? הרי אם התכוונת מראש לתת לשחקנים לנהל מו"מ אז למה חיכינו?".

"כאשר החליטו לפתוח את שוק הסלולר למפעילים וירטואליים שלחו אותם למו"מ עם החברות הסלולריות, כאשר היה בסיס למו"מ. היה מגרש משחקים מסודר. עכשיו הולכים לשוק סיטונאי כאשר אף אחד לא יודע מה הם מחירי התשתיות של בזק. אתה יודע כמה מחירונים יש לבזק בשוק העסקי? איך אפשר להתחרות בה אם מבטלים את הפיקוח על המחירים שלה?".

גורם בכיר נוסף בשוק התקשורת אומר ל"גלובס" שהמגבלות היו צריכות להיות חמורות הרבה יותר. "שייקחו את חוות דעת המיעוט של אסף כהן (סמנכ"ל כלכלה במשרד התקשורת לשעבר, ג.פ) בוועדת חייק, ויראו מה הוא כתב. הוא לא התנגד לביטול הפיקוח על המחירים, אבל הוא קבע מדדים ברורים מתי הפיקוח צריך להתבטל ובאילו תנאים. ככה עושים רגולציה".

בפרטנר וסלקום נשמעים מודאגים מהמהלך של כחלון ובעיקר אינם מאמינים שהשוק הסיטונאי החדש יעבוד בטווח הקרוב. הדבר מטיל צל כבד על הניסיון להגיע למו"מ מוסכם בין החברות, מבלי שהמשרד מציב איזושהי מסגרת לרמות המחירים המצופה.

הדילמה של בזק

במסגרת המדיניות החדשה, יבטל כחלון כאמור את הפיקוח על המחירים של בזק ואת ההפרדה המבנית שלה, זאת בתנאי שהחברה תסכים להקמת השוק הסיטונאי. בכך, דוחק השר את הצדדים לשולחן המו"מ כאשר הוא מבטיח לבזק הקלות בתמורה להסכמתה להפחית את מחירי התשתיות שלה.

מבחינתה של בזק מדובר בבעיה לא פשוטה, מאחר שהחברה מבינה שהקמתו של השוק הסיטונאי לא תלויה רק בה. גם אם תסכים להפחתה הזו, המתחרות תמיד יוכלו לבוא ולדרוש עוד ועוד הנחות על מנת להראות שבזק לא מוכנה להתפשר על המחיר ושעל המשרד להתערב בנושא בצורה אגרסיבית.

מדובר בדילמה עבור שני הצדדים: מצד אחד לא יוכלו המתחרות לקבל נגישות לתשתיות במחירים זולים. מנגד, בזק לא תוכל ליהנות מביטול הפיקוח על המחירים ומביטול ההפרדה המבנית שתאפשר לה למזג לתוכה את החברה-הבת, בזק בינלאומי.

מקובל לחשוב שבזק נהנית מסיטואציה שבה לא קורה כלום בשוק ושהמצב הקיים נשמר. עם זאת, סביר להניח שהחברה כן תרצה להתפשר ולו רק כדי להוביל למצב שבו האשמה על האחריות לכישלון המו"מ תיפול על המתחרים.

חבילת הטריפל של הוט בסכנה

ברגע האחרון של הדיונים על הנוסח הסופי של נייר המדיניות, הוחלט במשרד התקשורת ובאגף התקציבים של האוצר לדחוף בכל הכוח גם את הטיפול בסוגיית הטלוויזיה.

הגופים המסדירים הגיעו למסקנה ששירות הטריפל של הוט מהווה בעיה קשה לקידום התחרות בשוק. כיום, אף קבוצת תקשורת לא מספקת שירותי טלוויזיה, מלבד הוט ובזק. פרטנר וסלקום אמנם מתכוונות להשיק שירות כזה, אך כלל לא בטוח שהן מסוגלות להציע שירות ברמה שמציעות הוט ויס, ולכן הן בבעיה.

לפיכך הוחלט כי הוט לא תוכל לשווק עוד את חבילת הטריפל, לפחות עד שיתברר שפרטנר וסלקום מסוגלות להתחרות בתחום.

במקביל, מאיים שר התקשורת לפרק את בזק לשתי חברות - שירותים ותשתיות - אם החברה לא תסכים בתוך שנתיים ליישם את ההנחיות החדשות של השוק הסיטונאי שקובעות הפחתה במחירי השימוש בתשתיות שלה.

כחלון החליט להכניס סעיף למסמך ההנחיות החדשות ובו איום מרומז לבזק לפיו היא תידרש לפשרות כואבות בנושא מחירי התשתיות שלה. אם החברה לא תסכים, מאיים השר לנקוט נגדה בצעדים חריפים שיובילו כאמור לפירוקה לשתי חברות.

במשרד התקשורת חוששים מאוד מכך שהחלת הרפורמה תתעכב ותחול האטה בהתפתחות שוק התקשורת ובהשקעות. נציין, כי מסמך המדיניות כבר כולל איום מפורש כלפי בזק לפיו לא יאפשר המשרד לחברה ביטול הפרדה מבנית ופיקוח על המחירים, אם לא תסכים לשוק הסיטונאי.