עמי איילון: להתחיל להחזיר את המתנחלים הביתה עכשיו

במאמר אופ-אד בניו יורק טיימס קוראים איילון, אורני פטרושקה וגלעד שר, ראשי תנועת עתיד כחול-לבן, ליישום חד-צדדי של עסקת המעמד הסופי – בלי הפלסטינים ■ הכותרת: שלום בלי שותפים

תנועת עתיד כחול-לבן פורשת היום (ג') את המצע שלה לשלום חד-צדדי עם הפלסטינים לפני קהל בינלאומי מעל במה מכובדת: עמוד האופ-אד של ניו יורק טיימס. מאמר בחתימתם של עמי איילון, לשעבר מפקד חיל הים וראש השב"כ; יזם ההיי-טק אורני פטרושקה; ועו"ד גלעד שר, שהשתתף במשאים ומתנים עם הפלסטינים והיה ראש לשכתו של רה"מ לשעבר אהוד ברק, קורא ליישום חד-צדדי של עסקת המעמד הסופי, בלי הפלסטינים.

תחת הכותרת, "שלום בלי שותפים", קורא המאמר להחזרה וולנטרית של המתנחלים לתחומי הקו הירוק כבר עתה, תוך מתן פיצויים הולמים למי שיסכימו להתפנות.

"ישראל אינה זקוקה להמתין לעסקת המעמד הסופי עם הפלסטינים", אומרים המחברים. "היא זקוקה לגישה חד-צדדית חדשה ומהפכנית: ישראל צריכה לקבוע את התנאים לפשרה טריטוריאלית שתהיה מושתתת על עקרון שתי מדינות לשני עמים, עקרון בעל חשיבות חיונית לעתידה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

"ישראל יכולה וחייבת לנקוט צעדים קונסטרוקטיביים כדי לקדם את המציאות של שתי מדינות בהתבסס על גבולות 1967, עם חילופי שטחים, בלי להתחשב כלל אם המנהיגים הפלסטיניים יסכימו לקבל את היזמה. באמצעות סדרה של פעולות חד-צדדיות, יושגו שינויים הדרגתים אך מוחשיים, שיוכלו להתחיל לשנות את המצב בשטח".

לדעת המחברים, צריכה ישראל להכריז תחילה שהיא מוכנה לחזור אל שולחן המו"מ בכל זמן ושאין לה תביעות ריבוניות על שטחים ממזרח לגדר הביטחון. לאחר מכן, צריכה ישראל לשים קץ לכל פעולות הבניה בהתנחלויות ממזרח לגדר הביטחון ובשכונות הערביות במזרח ירושלים. והיא צריכה להכין תנכנית לסייע ל-100 אלף מתנחלים שחיים ממזרח לגדר הביטחון לפתוח דף חדש בתחומי הקו הירוק.

המאמר מצהיר, שהתכנית לא תוצא אל הפועל במלואה לפני שיושג הסכם שלום, אך יישומה ההדרגתי לפני השגת הסכם פורמלי יאפשר למתנחלים להתכונן לחזרה אל תוך הקו הירוק ויצמצם למינימום שיבושים כלכליים. חלק גדול מהמאמר מוקדש להצעות לפתרון בעיית המתנחלים. המחברים קוראים להכין תכנית לפינוי מרצון של המתנחלים, עם מנגנון למתן פצויים וחקיקת חוק קליטה למתנחלים שיחזרו אל מעבר לקו הירוק. יזמה כזו תאפשר למתנחלים שמעוניינים בכך לעזוב את ההתנחלויות עוד לפני השגת הסכם עם הפלסטינים.

לפי המאמר, קבע סקר של רפי סמית, שכמעט 30% מ-100 אלף מתנחלים אלה יעדיפו לקבל פיצויים ולעבור במהירות אל תוך תחומי הקו הירוק, או אל גושי התנחלויות סמוכים לגבולות 67 שיסופחו לשטח ישראל בעסקת חילופי שטחים.

המחברים אומרים, כי תנועת עתיד כחול-לבן מקיימת מפגשים סדירים עם המתנחלים. לדברי השלושה, רבים מהמתנחלים יסכימו לחזור מרצונם אם ממשלת ישראל תתנער מתביעות ריבוניות לגדה המערבית. מתנחלים אלה יבינו ששוב אין להם שם עתיד.

מותחי ביקורת יטענו שצעדים חד-צדדיים של ישראל הסתיימו בכישלון, כפי שקרה ברצועת עזה, גורס המאמר, אך ישראל יכולה ללמוד משגיאות העבר. לפי הצעת עתיד כחול-לבן, צה"ל יישאר בגדה עד שהסכסוך ייושב רשמית בהסכם של המעמד הסופי. והמחברים מדגישים: ישראל לא תאלץ פיזית את אזרחיה לעזוב לפני שיושג הסכם, אם כי ההכנות לפינוי יחלו זמן רב קודם לכן.

"איננו מצפים שהמתנחלים בעלי המוטיבציות האידיאולוגיות החזקות ביותר יתמכו בתכנית הזו מפני שהחזון שלהם לעתידה של ישראל שונה לחלוטין מזה שלנו", אומרים המחברים. "אך על סמך הדיונים והסמינרים שאנו עורכים עם מתנחלים מכל גווני הקשת הפוליטית, אנו מאמינים שרבים מהם מכירים בכך שאנשים בעלי חזונות שונים משלהם אינם פחות ציונים מהמתנחלים"

"למדנו שאנו צריכים להיות גלויי-לב לגבי התכנית שלנו", מציינים איילון, פטרושקה ושר. "אנו צריכים לדון על חששות המתנחלים ומעל לכל לא להפוך אותם לשטנים. לאחר הכל, הם אלה שייצטרכו לשלם את מחיר עקירתם מבתיהם ומתוך תחושת השליחות העמוקה שלהם ליישוב הקרקע".