ברננקי: "השקת תוכנית תמריצים תלויה במצב המשק"

את הדברים אמר יו"ר הפדר ריזרב במסיבת העיתואנים החודשית שלו ■ ברננקי טען שהוא מרוצה מהחלטות הפד בעניין הריבית שתיוותר ברמתה הנוכחית עד סוף 2014

יושב ראש הפדרל ריזרב בן ברננקי קיים הערב את מסיבת העיתונאים המסורתית בה הוא סקר את החלטת וועדת השוק הפתוח להשאיר את הריבית ברמתה הנוכחית. בתחילת מסיבת העיתונאים סקר ברננקי את הודעת הפדרל ריזרב שפורסמה מוקדם יותר.

לאחר הסקירה נפתח סבב שאלות ותשובות והשאלה הראשונה הייתה עד כמה קרוב הפדרל ריזרב לתוכנית להקלה נוספת? ברננקי סקר בתשובתו את הצעדים שהפדרל ריזרב עשה עד עתה על מנת לתמרץ את הצמיחה ואמר שהפדרל ריזרב ממשיך לעקוב אחרי המצב והוא יפעל במידה והצמיחה תתחיל לקרטע.

ברננקי נשאל לגבי דעתו האישיש לגבי מועד ההעלאה הראשון של הריבית ולגבי האפשרות להשיק תוכנית להקלה כמותית. ברננקי ענה שהוא מבחינה אישית מרוצה מהחלטת הריבית שהתקבלה היום שהריבית תישאר ברמתה הנוכחית עד סוף שנת 2012. בתשובה לשאלה בנוגע להקלה כמותית, הוא אמר שהתשובה לכך תלויה מאוד בנתונים שיתקבלו מהמשק האמריקני, ואם המצב יחמיר או שההתאוששות לא תהיה בקצב מספק, הפד בהחלט ישקול השקת תוכנית תמריצים נוספת.

לאחר מכן נשאל ברננקי למה הפד עדכן את תחזית הצמיחה לשנת 2013 כלפי מטה. ברננקי ענה שהפד עדיין מאמין שהצמיחה תימשך בשנתיים הקרובות אולם בקצב מתון יחסית, כפי שהופיע בהודעת הפדרל רזירב, הסיבה להורדת תחזית הצמיחה ב-0.1% תלויה בעיקר במספר סיכונים שעדיים קיימים ומשפיעים על המשק האמריקני, שכוללים בין היתר את שיעור האבטלה בארה"ב.

ברננקי גם התייחס למצב באירופה וטען שהפד היה אופטימי יותר בינואר מכיוון שהשווקים היו רגועים יותר וזאת הודות לשתי תוכניות ההלוואות לטווח ארוך שהשיק הבנק המרכזי האירופי, אולם בשבועות האחרונים המתיחות גברה בשווקים באירופה והיא פגעה גם בשווקים בארצות הברית. ברננקי סקר את הצעדים שנעשו באירופה לטיפול במשבר החוב באירופה אבל טען שלפי תגובת השווקים, כנראה שיש עדיין צורך בצעדים נוספים.

ברננקי טען במהלך מסיבת העיתונאים שהפד מעוניין להיפטר ממדיניות ה-"Too Big To Fail" ולכן הפדרל ריזרב מבצע את מבחני הלחץ על הבנקים על מנת לוודא שהם יכולים לעמוד במצבים של משברים כלכליים. ברננקי אמר שאפילו אם יהיה מצב שחברה גדולה בארצות הברית תקרוס, הוקמה סוכנות מיוחדת שתטפל בקריסה בצורה נכונה.

בתשובה לשאלה מה יקרה אחרי סיום ה-"Operation Twist" בסוך חודש יוני, ומה תהיה תגובת המשקיעים לכך? "המטרה של מדיניות מוניטארית הינה להבטיח אחוז אבטלה נמוך ואינפלציה בגד הרגיל", ענה ברננקי. "ולא לאכזב או לא לאכזב את המשקיעים". ברננקי מעריך שתגובת השווקים לסיום התוכנית תהיה "מתונה".

ברננקי התייחס גם לכך שחלה ירידה בהיקף המשתתפים בושק העבודה, ואמר שמבחינת התעסוקה אצל הנשים אז יש התייצבות בנושא ואילו אצל הגברים חלה ירידה בהיקף ההשתתפות. ברננקי אמר שבנוסף לכך שחלק מהאנשים יוצאים לגמלאות, חלק יצאו משוק העבודה באופן זמני בגלל המצב, כלומר יש כאלה שהחליטו ללמוד בתקופה הנוכחית עד שמצב שוק העבודה ישתפר שוב.