שטייניץ: "בשנתיים האחרונות אנחנו רואים יותר נשים ערביות וגברים חרדים שנכנסים לשוק העבודה"

(עדכונים שוטפים) - גפני לשר האוצר בוועדת הכספים: "הובלת אותנו לחוף מבטחים; טוב תעשה מפלגת הליכוד אם תמנה אותך שוב לתפקיד" ■ שטייניץ: "העלייה באבטלה - בגלל עלייה בשיעור ההשתתפות בשוק העבודה"

"בשנתיים האחרונות אנחנו רואים יותר נשים ערביות וגברים חרדים שנכנסים לשוק העבודה" - כך אמר היום (ג') שר האוצר יובל שטייניץ בדיון בוועדת הכספים, במסגרת סקירה תקופתית ותחילת הדיונים בשינויים בתקציב לשנת 2012.

"ככל הנראה זו הופעתו של שר האוצר בוועדת הכספים, והוא הקפיד להופיע בה, תהיה האחרונה בקדנציה הנוכחית של הוועדה הנוכחית. אם לסכם, העולם היה כמרקחה כלכלית מאז 2009, ואני שמחתי מאוד לעבור איתך. שר האוצר הוביל אותנו לחוף מבטחים בשלוש שנים האחרונות, ביחד עם הקואליציה והאופוזיציה, ששילבו ידיים", פתח יו"ר הוועדה משה גפני מיהדות התורה.

"אתה שר אוצר טוב", הוסיף גפני ואמר כי "הליכוד יעשה נכון אם ימנה אותך שוב לתפקיד שר האוצר.

יו"ר הוועדה הביע תרעומת על הבחירות המוקדמות, ואמר כי "ישראל הולכת לבחירות כי יש אווירת חשדנות בין ראש הממשלה לבין שר החוץ שלו. לא הולך לקרות דבר דרמטי. לכן, בסך הכול יוציאו 400 מיליון שקל מתקציב המדינה, רפורמות יעצרו, שינויים יוקפאו. אני לא יודע מה הובטח לכל מיני טייקונים ואני לא יודע מה יקרה בהמשך. אין שום סיבה בעולם לבחירות אלא אם הולכים לשנות מדיניות. אפשר להכות בחרדים. היה הסכם חתום שלא יפגעו ביהודים ש'תורתם אומנותם'. אבל טוב ללכת לאג'נדה הזאת ולהכות בחרדים ולהפר הסכמים".

"הייתה משימה אחת לשרי האוצר בעולם: הגנת הכלכלה הלאומית"

"היה שר בכיר שהציע לפרוץ את המסגרת התקציבית במיליארדים כדי לממן ביטחון וכל מיני דברים אחרים, אך ועדת הכספים עמדה איתן, הפגינה בגרות ומנעה זאת. זו ישיבת סיכום מרגשת כי אני גם חושב שזו תהיה הסקירה הרבעונית האחרונה שלי" כך פתח שטייניץ את דבריו.

שטייניץ ציין כי "הייתה משימה אחת לכל שרי האוצר בעולם: הגנת הכלכלה הלאומית מפני המשבר, שמפיל חללים ופוגע קשות באזרחים. ככל הנראה, מדינת ישראל שוב גולשת לבחירות. זו תופעה שאי אפשר להתעלם ממנה: בחירות מוקדמות. הכלכלה צריכה יציבות ומשילות. אנו רואים איך בעיות המשילות של ארה''ב ואירופה פוגעות בכלכלה, זה ברור. אנו חייבים מבחינה פוליטית יציבות או משילות. אנו חייבים או משטר נשיאותי או שיטה פרלמנטרית אחרת שתאפשר יציבות. זה חיוני למדינת ישראל, לכלכלתה. ראוי שנעשה חושבים ותצמא את הדרך הנכונה כדי להבטיח יציבות ומשילות".

שטייניץ התייחס לנתוני הלמ"ס אתמול, שהצביעו על עלייה חדה באבטלה במשק הישראלי: "האבטלה בישראל נמוכה משמעותית מזו של ארה"ב ואירופה. כדי להבין את הנתונים של אתמול, צריכים להסתכל על שיעור ההשתתפות. פשוט הצטרפו קבוצה גדולה של אזרחים שפעם לא רצו לעבוד, ועכשיו כן רוצים לעבוד. הצטרפו 53 אלף, חלקם חרדים, לכוח העבודה וזה הדבר הכי חשוב מבחינתנו. מתוך אלו, 35 אלף מצאו עבודה, ורק 18 אלף עדיין לא מצאו עבודה. לכן הגידול בשיעור הבלתי מועסקים. זה גידול מבורך וחריג בתעסוקה. הדינאמיקה כאן מבורכת. הגידול באבטלה היא תוצאה של גידול מאוד משמעותי בכוח העבודה".

רוחמה אברהם: "איפה הרגישות החברתית?"

"מן ההגינות לומר שההצטרפות לארגון ה-OECD היא לא מלאכה רק שלך אלא גם של אולמרט ובר-און. לגזור את הסרט זה מזל גדול. מוזר שלא ציינת את ההישג ההיסטורי שלך: התקציב הדו-שנתי. ראה פלא: נפגשנו כאן לא פעם וביצענו שינויים מרחיקי לכת בעשרות מיליארדי שקלים; איפה התכנון לטווח הארוך? דבר נוסף: איך יכולת להתעלם מהסקירה המלאה הזו מכל האירועים שקרו בקיץ האחרון? איפה הרגישות החברתית? למה לא ציינת את העובדים שמשתכרים שכר מינימום? למה לא ציינת את מעמד הביניים שלא מגיע ל-20 אלף שקל בחודש?", תקפה את שטייניץ ח"כ רוחמה אברהם מקדימה.

כפי שנחשף ב"גלובס", שר האוצר גם הגיש את דוח מסקנות הביניים לגבי התקציב הדו-שנתי. המסמך כולל ניתוח של היתרונות והחסרונות של התקציב הדו-שנתי וגם לקחים לעתיד. "יותר מתמיד, אני משוכנע כי התקציב הדו-שנתי לא רק שסייע להתמודד עם המשבר, הוא טוב לישראל ולכל כלכלה מודרנית. אם נשמור על פרקטיקה הזו ככלל, התקציב הדו-שנתי ישמור על כלכלת ישראל", ציין שטייניץ.