בנסיעה הבאה שלכם לחו"ל: מהי המסעדה הטובה בעולם?

עפ"י דירוג World's 50 Best Restaurants, מסעדת Noma בקופנהגן של השף רנה רדזפי נבחרה למסעדה הטובה בעולם זו השנה השלישית ברציפות

נומה (Noma), מסעדה על גדת הים בקופנהגן שמתמחה במנות סקנדינביות פרי בישוליו של השף רנה רדזפי, כמו מחית מלפפונים וקיפודי ים שלוקים, נבחרה אמש למסעדה הטובה בעולם זו השנה השלישית ברציפות על-ידי חברי אקדמיית World's 50 Best Restaurants, במשאל שעורך מגזין המסעדנות הבריטי Restaurant.

המסעדה "הברווז השמן" (The Fat Duck) מלונדון, שנבחרה לטובה בעולם ב-2005, צנחה עד למקום ה-13 בדירוג 50 המסעדות הטובות בעולם ל-2012 מהמקום החמישי ב-2011. מסעדה חדשה של אותו שף, הסטון בלומנטל, Dinner, נכנסה הישר למקום התשיעי ברשימה. מסעדה אחרת בלונדון, Ledbury (לדברי), זינקה מהמקום ה-34 למקום התשיעי השנה.

ניו-יורק סיפקה לרשימה את המסעדה השישית בטיבה בעולם, Per Se, ואת המיקום העשירי, Eleven Madison Park. שיקאגו סיפקה את המיקום השביעי, Alinea.

אל סלאר דה קאן רוקה מחירונה, ספרד, דורגה במקום השני. Mugaritz מסן סבסטיאן, ספרד, היא השלישית. D.O.M מסאו פאולו בברזיל דורגה רביעית.

"אין ספק שרשימת 50 המסעדות הטובות בעולם שינתה את ההיסטוריה של הגסטרונומיה", כתב השף של מסעדת El Bulli הספרדית, פראן אדרייה, למארגני התחרות הזו בבריטניה. "כיום זהו האירוע החשוב ביותר בעולם המטבח". המסעדה הזו זכתה בתואר העולמי חמש פעמים בעבר לפני שנסגרה בשנה שעברה.

לתואר העולמי יכולה להיות השפעה דרמטית על ביצועי מסעדה. לפני שלושה ימים דיווח השף של מסעדת נומה מקופנהגן בטוויטר שרשימת ההמתנה למסעדה התארכה ל-1,204 ממתינים לאותו ערב, לעומת סך של 14 אורחים לצהריים ולערב באותו תאריך (28 באפריל) בשנת 2010.

"היו לנו הרבה שולחנות ריקים בארוחת הצהריים לפני שזכינו בתואר המסעדה הטובה ביותר", אמר רדזפי אחרי ניצחונו הראשון בשנת 2010. "יום אחר כך היו לנו יותר מ-100,000 אנשים שניסו להירשם באינטרנט, כמות מפחידה. ביום אחד יכולנו למלא את המסעדה לכמעט 15 שנים. זה היה מטורף".

בחלוקה לאומית, רשימת 50 המסעדות ל-2012 כוללת שמונה מסעדות מארה"ב וחמש מספרד. שש מסעדות מאסיה עשו את זה.

הרשימה מבוססת על הצבעה של חברי 27 גופי שיפוט מרחבי העולם, כאשר כל גוף מונה 30 מומחים בראשות יו"ר. השופטים צריכים לבחור ארבע מסעדות מהאזור שלהם ושלוש מסעדות מחוצה לו, והתנאי הוא שעליהם לאכול במסעדה שהם בוחרים לפחות פעם אחת ב-18 החודשים הקודמים.