נחשף ב"גלובס": IDB לווה 300 מיליון ש' בריבית של 6.9%

ההלוואה מגיעה על רקע זינוק בתשואות האג"ח של קבוצת IDB, שבימים האחרונים חצו אף את ה-20% בשל ירידה חדה במניית קרדיט סוויס ■ את ההלוואות תחל אי.די.בי פתוח לפרוע החל משנת 2015 ועד 2018

כפי שנחשף ב"גלובס" ב-7 בפברואר, קבוצת אידיבי של נוחי דנקנר מדווחת הבוקר (ד') כי אידיבי פיתוח התקשרה עם קבוצת מנורה וקרן בראשית בהסכמי הלוואות בסך כולל של 300 מיליון שקל (150 מיליון שקל כל אחת), צמודות מדד ונושאות ריבית צמודת מדד בשיעור שנתי של 6.9% אשר תשולם על בסיס רבעוני.

קרן ההלוואה הראשונה תיפרע בשני מועדים: בשנת 2017 - יפרע סך של 50 מיליון שקל ובשנת 2018 כ-100 מיליון שקל נוספים. במסגרת הסכם ההלוואה העניקה אי.די.בי פתוח למלווה אופציות לרכישת מניות של חברת השקעות דיסקונט המוחזקות על-ידי אי.די.בי פתוח בהיקף של כ-1.7% מהון המניות של דסק"ש במחיר מימוש של 25 שקל למניה, מוגבל בתקרת הטבה של 21 שקל לאופציה (תקרת ההטבה משקפת מחיר מניה של 46 שקל). האופציות האמורות יהיו ניתנות למימוש עד מאי 2016. המימוש בפועל יתבצע, לפי בחירת אי.די.בי פתוח, במזומן או במניות של דסק"ש לפי מרכיב שווי ההטבה במימוש.

ההלוואה מובטחת בשיעבוד על מניות של כלל ביטוח, דסק"ש וכלל תעשיות, המוחזקות על-ידי אי.די.בי פתוח, בתמהיל שנקבע בהסכם, לפי יחס ראשוני בין שווי המניות שישועבדו ליתרת סכום ההלוואה של 150% לפי מחירי סגירה בבורסה. בכל מקרה בו יירד היחס האמור מתחת לשיעור זה תשעבד אי.די.בי פתוח לטובת המלווה מניות נוספות של החברות האמורות (לפי תמהיל שנקבע בהסכם) כך שיחס הכיסוי יהא 167% לפי מחירי סגירה בבורסה.

בנוסף, נקבעו רפים שונים, העשויים להיות גבוהים יותר, לצורך שחרור מניות משיעבוד כאמור וכן לצורך שחרור תקבולי דיבידנד בגין המניות המשועבדות.

מקרן ההלוואה השניה תפרע הקבוצה 50 מיליון שקל ב-2015 ובשנת 2016 כ-100 מיליון שקל. גם כאן העניקה אי.די.בי פתוח למלווה אופציות לרכישת כ-1.8% ממניות דסק"ש המוחזקות על-ידה, בתנאים זהים לתנאי האופציות שהוענקו למלווה הראשון, והניתנות למימוש עד מועד פרעונה הסופי של ההלוואה.

ההלוואה מובטחת בשיעבוד על מניות של דסק"ש וכת"ש (בתמהיל לבחירת המלווה) לפי יחס ראשוני בין שווי המניות שישועבדו ליתרת סכום ההלוואה שיהיה הגבוה מבין 135% לפי מחירי סגירה בבורסה ל-130% לפי ממוצע מחירי סגירה ב-30 ימי המסחר שקדמו. בכל מקרה בו יירד היחס האמור מתחת ל-123% תשעבד אי.די.בי פתוח לטובת המלווה מניות נוספות של החברות האמורות (בתמהיל כקבוע בהסכם) כך שיחס הכיסוי יהא הגבוה מבין 135% לפי מחירי סגירה בבורסה ל-127.5% לפי ממוצע מחירי סגירה ב-30 ימי המסחר שקדמו.

בנוסף, נקבעו רפים שונים, העשויים להיות גבוהים יותר, לצורך שחרור מניות משיעבוד וכן לצורך שחרור תקבולי דיבידנד שישולם בגין המניות המשועבדות. תנאי לכשירותן של המניות האמורות לשמש כבטוחה הינו, בין היתר, אי שינוי שליטה בחברות האמורות.

כמו כן, במהלך תקופת ההלוואה, אי.די.בי פתוח תידרש לעמוד באמת המידה הפיננסית, הדומה לזו החלה כלפי שאר המלווים של אי.די.בי פתוח (מולם קיימות אמות מידה פיננסיות), לפיה החוב נטו של אי.די.בי פתוח (סולו) ושל חברות בת ייעודיות בבעלות מלאה (במישרין ובעקיפין) לא יעלה על 6.7 מיליארד שקל.