בריטניה: שבב השיב לעיוור את הראייה אחרי 20 שנה

השבב, שדומה בהרכבו למצלמה שמותקנת בטלפונים סלולריים, קולט את האור ומעבד אותו לאותו חשמליים שמועברים לעצבים ויוצרים עיבוד חזותי במוח

כריס ג'יימס, שלא ראה דבר כבר יותר מ-20 שנה, יוכל לשוב ולחזות המתרחש סביבו הודות לעין ביונית שהושתלה בראשו. בזכות ההליך הרפואי החדשני הוא הופך לבריטי הראשון שראייתו שבה אליו בזכות המדע.

הרופאים השתילו במוחו שבב אלקטרוני הדומה לזה שמותקן במצלמות הטלפונים הסלולריים. הוא אמנם רואה את העצמים סביבו במטושטש, אבל באופן כזה שמאפשר לו להבחין בין עצמים ולהתמצא בכוחות עצמו.

רשת סקיי הבריטית סיקרה את הניתוח המורכב שהודות לו כריס יוכל לאמן את מוחו לראות שוב, ואפילו לזהות עצמים מורכבים כמו פרצופים. "תמיד האמנתי שאוכל לשוב ולראות", אמר ג'יימס בתום הניתוח. "אמנם איני רואה בבירור, אבל זה מכניס את העולם לפרספקטיבה אחרת".

המומחים מאוקספורד שניתחו את ג'יימס במשך שמונה שעות, סיפרו שהשבב יצליח להשיב לו את שאיבד בגלל מחלה תורשתית, שגרמה לו להרס של הרשתית. גודלו של החיישן שמעודד את עצב הראייה במוחו של ג'יימס הוא

בגודל 3 מ"מ בלבד, ועליו 1,500 פיקסלים. האור שנקלט בשבב מומר על ידי אות חשמלי שמועבר לעצבים ויוצר עיבוד חזותי במוח.

כיוון שהוא מותקן על חלק מהרשתית, התמונה שמתקבלת במוחו של ג'יימס קטועה, אך היא בהחלט מספקת לו תמונה ברורה. הבעיה היחידה של ג'יימס כרגע היא לשחזר את כל אותם מראות שלא ראה במשך שנים כה רבות. אחרי שיעשה זאת, יוכל גם לוותר על כלב הנחייה שבו נעזר בשנים האחרונות.