IVC: ירידה של 91% בהשקעות פרייבט אקוויטי בישראל

מחקר שערכה חברת IVC מעלה כי ברבעון הראשון של 2012 היו רק 8 עסקאות בהיקף של 115 מיליון דולר ■ לשם השוואה, ברבעון הרביעי היו 16 עסקאות בהיקף של 1.21 מיליארד דולר

רבעון חלש לקרנות הפרייבט אקוויטי בישראל. מספר העסקאות שבוצעו על-ידי הקרנות הסתכם בשמונה בלבד, מחצית לעומת המספר הממוצע של העסקאות בכל רבעון בשנת 2011. סך ההון שהושקע על-ידי הקרנות הסתכם ב-115 מיליון דולר, ירידה של 91% בהשוואה להיקף ההשקעות ברבעון הרביעי של 2011 ושל 83% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. כך עולה ממחקר על עסקאות הפרייבט אקוויטי במשק הישראלי ברבעון הראשון של השנה, שערכה חברת המחקר IVC בשיתוף משרד עו"ד גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות' (GKH).

הנתונים עצמם אינם מעידים בהכרח על שינוי, מאחר שהשקעות פרייבט אקוויטי אינן ענף שבו ניתן לחפש יציבות. סביר שניתן לשייך את הירידה החדה בפעילות יותר למקריות ופחות למגמה ברורה. לדברי עו"ד ריק מאן, שותף מנהל ב-GKH: "נראה שיש כיום גישה זהירה יותר, כזו שדורשת יותר זמן עד לשלבי הסיום. טרם ראינו עסקאות פרייבט אקוויטי משמעותיות המונחות על ידי המלצות ועדת הריכוזיות במשק ואנו צופים כי באם המלצות הועדה הנוכחיות תיושמנה, תתפתחנה הזדמנויות מעניינות להשקעות כאלה במשק".

ברבעון הראשון לא נרשמו עסקאות פרייבט אקוויטי גדולות, יחסית למקובל בישראל. על פי הנתונים, רק 12% מהעסקאות בישראל היו בגובה של יותר מ-50 מיליון דולר, בהשוואה ל-29% מסך העסקאות ברבעון המקביל. הרוב המוחלט של העסקאות היו בשווי נמוך מ-20 מיליון דולר, זאת לעומת 65% מהיקף העסקאות ברמות מחירים אלו אשתקד.

45% מהכסף לחברות אינטרנט

ב-IVC מציינים כי ההיקפים הנמוכים של ההשקעות הם חריגים. מריאנה שפירא, מנהלת המחקר ב-IVC מוסיפה כי "באופן לא טיפוסי ברבעון הראשון של השנה, לא בוצעו עסקאות גדולות, מה שמסביר במידה מסוימת את הירידה בסך העסקאות. אנחנו מצפים שבהמשך השנה הפעילות בשוק פרייבט אקוויטי תגדל, כאשר לפחות כמה מהעסקאות הנמצאות כרגע תחת משא ומתן".

נקודה מעניינת היא החלוקה לסגמנטים אליהם זרם הכסף. 45% מהשקעות הפרייבט אקוויטי, הגיעו, לראשונה מזה שנתיים, לחברות אינטרנט. מה שמעיד במשהו על שינוי הדגש בתעשייה הפיננסית כולה.

העסקה הגדולה הייתה רכישת 3% מקונדואיט על-ידי קרן W Capital Partners תמורת כ-39 מיליון דולר. מן הסתם, ברבעון השני של השנה, תבוא לידי ביטוי ההשקעה שביצעה קרן הפרייבט אקוויטי של JP מורגן בקונדואיט, כאשר רכשה כ-7% ממנה תמורת כ-100 מיליון דולר, מה שבוודאי ישנה את התמונה.

עסקאות פרייבט
 עסקאות פרייבט