ניסים בובליל: "מחירי הדירות בישראל לא יירדו, נקודה"

נשיא התאחדות הקבלנים: "יש החלטה ברורה מאוד של נגיד בנק ישראל לשמור על יציבות הבנקים, לשמור על השכר של מנהלי הבנקים ועובדי הבנקים כפי שראינו במאזנים האחרונים"

"סטנלי פישר דואג לרווחיות של הבנקים. אם נמנה אותו לנגיד של ענף הבנייה והתשתית, אני בטוח שהמצב יהיה טוב יותר", כך אמר נשיא התאחדות הקבלנים (התאחדות בוני הארץ), ניסים בובליל, בכנס התכנון והבנייה שעורך משרד עורכי הדין אגמון, רוזנברג הכהן ושות' בשיתוף מרכז הלכה ומעשה במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בת"א.

"מטריד אותי שכולם מסכימים כל הזמן ושגם כולם צודקים", המשיך בובליל, "זו בעיה גדולה מאוד - הרשויות צודקות, מוסדות התכנון צודקים, הירוקים צודקים והצעירים עוד יותר צודקים. עשינו בדיקה: רוצים להחיל את תקן הבנייה הירוקה כחובה בכל הארץ. אנחנו מאוד בעד בנייה ירוקה, אבל אם אגיד לכם שזה יעלה את עלויות הבנייה ב-20%, האם הירוקים יצביעו נגד ויבינו את המשמעות לאן אנחנו מרחיקים את היכולת של הזוג הצעיר לרכוש דירה? הרי כולנו יושבים ואף אחד לא עובד כדי להרוויח כסף - לא המתכננים, לא עורכי הדין, לא היזמים ולא הקבלנים, אלא באנו רק מתוך אידיאולוגיה. אז אני אפתיע אתכם, הקבלנים והבונים גם הם רוצים להרוויח. אף אחד מכם לא קם בבוקר, מקדם תוכנית או ניגש לביהמ"ש, בלי שהוא רואה בקצה את שכר טרחתו".

עוד הוסיף בובליל: "זה נחמד שמדברים על מקסימום בנייה, אבל צריך לראות מה עשתה הרגולציה לעלויות הבנייה - 11% נוספים ממכון התקנים בלבד לעלויות הבנייה. צריך להגיד מה חשוב יותר ומה חשוב פחות. אף אחד לא אמר שכל תושבי ישראל צריכים לנהוג במרצדס, יש גם מזדה. בארה"ב רמת הבנייה של דיור בר השגה היא לא רמת הבנייה של הבניינים של טראמפ. כל עוד המתכננים בכל הדרגות לא יבינו שצריך לתת מגוון מוצרים ושלא ניתן להטיל יותר ויותר מטלות על היזמים, אל תצפו שמחירי הדיור יפסיקו לעלות".

בובליל המשיך לדבר על מחירי הדיור וציין: "מחירי הדירות בישראל לא ירדו, נקודה. הדירה הספציפית ברחובות או בפתח תקווה, מחירה לא ירד. מי שחושב שמה שהיה בשנות ה-50, שהעלו אנשים על אוטובוסים ושלחו אותם לדימונה ואמרו להם שזה באר שבע - היום אי אפשר לעשות זאת. אנשים יודעים שאם אין בעיר חינוך, תרבות ואזורי תעסוקה, הם לא יגורו שם".

לבסוף ציין בובליל: "אנחנו מדברים על גידול טבעי של 2% בשנה והגענו היום לשיא של התחלות בנייה. משך הבנייה עלה ב-50% כי אין לנו עובדים ואין מימון. כל עוד לא יטפלו בנושא העובדים ובתנאי המימון נגמור פחות ופחות דירות. בנושא המימון יש החלטה ברורה מאוד של נגיד בנק ישראל לשמור על יציבות הבנקים, כלומר לשמור על הרווחיות כמו שראינו במאזנים האחרונים, לשמור על השכר של מנהלי הבנקים ועובדי הבנקים כפי שראינו במאזנים האחרונים. אז ללכת ולהעלות את עלויות המימון לענף הנדל"ן ב-80% בשנה האחרונה ואז ללכת לבדוק את תעשיית הקוטג' האם הם מרוויחים יותר או פחות?"

אוהד דנוס: אף אחד בישראל 2012 לא מטפל בסוגיית המחסור

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס, אמר בכנס: "התבשרנו אתמול על תוכנית שאושרה בווד"לים ל-2,500 דירות בקרית גת. זוהי בשורה חשובה מאוד ושלא תבינו אותי לא נכון, אני לא מזלזל בקרית גת ובצורך שלה להתפתח באופן טבעי, ואני מכבד לא פחות את הווד"לים ופעולתם. אבל התוכנית הזו ל-2,500 דירות היא חלק מתוכנית גדולה יותר ל-7,000 דירות בצפון קרית גת. אז צריך את אותן 7,000 דירות, אך צריך אותן בת"א ורצוי במרכז העיר".

דנוס התייחס לנתוני המינהל לגבי שיווקי דירות: "בריכוז יחידות דיור שנמכרו במכרזי המינהל בארבעת החודשים האחרונים - ינואר-אפריל, הרי שהמינהל מתייחס לשיווקים ופה אני מדבר על מכירות בפועל, והמצב לא מזהיר. הייתי אומר שהקבלנים לא מטומטמים, הם קונים קרקעות איפה שהם יכולים למכור דירות ואיפה שהציבור רוצה לגור. מתוך 7,000 דירות אותן פרסם המינהל נמכרו רק 4,600, כלומר המשך קצב זה יביא לכ-13,500 דירות בשנה, מספר שנמוך בכ-15% מסך השיווק של 2011.

"רבותיי, אף אחד בישראל 2012 לא מטפל בסוגיית המחסור, אף אחד - אין בעל בית, אין משילות והדברים האלה לא קורים. התבשרנו הבוקר על כניסת קדימה לממשלה. שאול מופז הולך לשבת כשר בלי תיק, ואני קורא לו לקחת את הטיקט החברתי שאמר שהוא הולך עליו בבחירות האלה ואולי אז יהיה בעל בית לאחד ממנועי הצמיחה בישראל".

לגבי רפורמת המרפסות אמר דנוס: "אני מאמין שהרפורמה תקודם עכשיו וביתר שאת ואני אומר זאת מאחר שהתשובה של הממשלה הנוכחית למחאה החברתית היא רק הרפורמה, ואם הרפורמה תצליח נוכל לפתור את הבעיה של מינהל התכנון, שיש 1,740 תוכניות של עד 20 דירות כל תוכנית, שתקועות בוועדות המחוזיות. זהו חוסם העורקים שחייבים לסיים אותו.

"יש ברפורמה עוד בשורה והיא דיור להשכרה כייעוד בתב"עות. הדיור להשכרה בישראל הוא נושא שהוזנח על ידי כל ממשלות ישראל לדורותיה. אנחנו חייבים לתת אופק לזוגות הצעירים שאין להם את המיליון שקל ולא את ה-800 אלף שקל לקנות דירה".

ראש מינהל התכנון במשרד הפנים, בינת שורץ, אמרה בכנס: "המלאי התכנוני נשחק משנה לשנה ושלושת המחוזות שסבלו הכי הרבה משחיקת המלאי התכנוני הם מחוזות המרכז, ת"א והצפון. ב-2012 מבחינתנו השחיקה זו תסתיים, נייצר תכנון שדומה לקו הביקוש ולא במנותק מהמציאות. נייצר 60 אלף דירות לעומת 25 אלף דירות שאישרנו כל שנה בחמש השנים האחרונות. היום, בחודש מאי, כבר הגענו לאישור כ-50 אלף יחידות דיור ונגדיל את היצע הדירות במכרז הארץ".