המאני טיים של הנדל"ן

סימנים מדאיגים שהממשלה חוללה מהומה, פגעה במשק ולא הועילה לקונים

ללא שום קשר לתרגיל פוליטי או לדעה פוליטית, העובדה שהממשלה קיבלה אתמול כעת עוד חודשים ארוכים של חסד היא בשורה מאוד משמעותית לשוק הנדל"ן.

פתגם ישן אומר שהרוצה לשקר - ירחיק עדותו. כעת, כשנראה שהממשלה מאריכה ימיה, הפוליטיקאים שלנו ייאלצו סוף סוף להתמודד עם אמיתות עדותם והכרזותיהם הישנות והטריות במבחן השטח, בלי יכולת להתחבא מאחורי בחירות שהגיעו ושעיקרו אותן מתוכן.

הדבר האחרון שאפשר לומר על הממשלה הנוכחית הוא שהיא לא פעלה בשוק הדיור, הנושא הכלכלי-חברתי הכי חם בשנות כהונתה, על רקע עלייה של כ-60% במחירי הדירות.

במשך שלוש שנים, ארבע רשויות שונות התעסקו כל אחת בהקמת מפלצת משלה, שנועדה להילחם בעליית מחירי הדירות.

משרד ראש הממשלה ניסה להוביל רפורמה בתכנון ובנייה, הוביל רפורמה במינהל מקרקעי ישראל והציג תוכניות לפריסת תשתיות כבישים ורכבות; משרד האוצר ייקר את מס הרכישה למשקיעים, שינה את מסלול הפטור במס שבח, העניק פטור ממס להקמת דיור להשכרה ועוד; בנק ישראל הגביל משכנתאות בריבית משתנה, הידק את הפיקוח על הבנקים בנתינת משכנתאות, ייקר מימון לקבוצות רכישה; וכמובן משרד השיכון, שהפחית מחיר הקרקע ושינה את הקריטריונים ב"מחיר למשתכן", הגדיל את היצע השיווק, הפעיל מסלול מענקים לרוכשי דירות בפריפריה ועוד. בד בבד, הממשלה הכריזה על עשרות אלפי מעונות לסטודנטים, על הסכם היסטורי שישחרר עשרות אלפי יח"ד בקרקעות החקלאיות ועוד.

שיתוק וירידה בעסקאות

רק שכאשר כל המהלכים הללו התחברו למפלצת אחת, מה שקיבלנו היה בעיקר שיתוק וירידה חדה במספר העסקאות (7,400 עסקאות בחודשים האחרונים, נמוך ב-20% מהממוצע בסוף 2010 ותחילת 2011), מלווים בירידות מינוריות בלבד במחירי הדירות.

זה לא אומר שהירידות החדות אינן בפתח - גם בארה"ב הצלילה החלה מצניחה במספר העסקאות, וגם יש ממש בטענות שלהרבה מאוד צעדים ייקח זמן לחלחל לשטח (התמריץ למכירת דירות של משקיעים יתגבר עד סוף 2012, המענקים לדירות חדשות בפריפריה כרוכים בהקמת דירות כאלו), אבל יש לא מעט סימנים מדאיגים שמלמדים שהממשלה בעיקר יצרה מהומה ענקית, שגם פגעה במשק וגם לא הועילה לקוני הנדל"ן.

עכשיו, כשהקואליציה הופכת להיות היציבה ביותר אי פעם, הגענו בעיתוי נפלא ל"מאני טיים", הן של ענף הנדל"ן והן של הממשלה.