מה התרחש מאחורי הקלעים של סבב המינויים בלאומי?

את המינויים החדשים בלאומי דאגה המנכ"לית, רקפת רוסק עמינח, לבצע כך שכולם ייצאו מרוצים, אפילו אם הדבר כרוך בהקמת חטיבה חדשה ■ אבל את מחיר המהלכים הללו עלול לשלם הבנק, שנראה שמשהו בתפקודו כבר מתחיל להתרופף

משהו רע קורה בלאומי. הבנק שנחשב בשנים קודמות לבנק שמקפיד על כל כלל רגולטורי, גדול כקטן, מעורב כעת בארבע פרשות בארבע ארצות שונות. בישראל בודקת רשות ניירות ערך פרסום תשקיף ערב אזהרת רווח; בארצות הברית לקוחות של הבנק חשודים בהלבנת הון והעלמת מס; בשווייץ יש לבנק עימות עם הרשויות האמריקניות שמחפשות אחרי אזרחי ארצות הברית שמעלימים מס; וברומניה מעורבת הפרקליטות המקומית בחילוקי דעות בין הבנק ללקוח.

יכול להיות שמדובר בצירוף מקרים. בישראל ייתכן שרשות ניירות ערך רוצה לגזור קופון על חשבון הבנק. ובכל זאת, כשהמנכ"לית נחקרת (סליחה, מתושאלת, כפי שמקפידים לתקן בבנק) זה לא נעים. בשווייץ נבדקים מלבד לאומי עוד 10 בנקים כולל קרדיט סוויס ושני בנקים ישראליים, הפועלים ומזרחי שווייץ, אך ההערכות הן כי המקרה של לאומי הוא החמור ביותר. ברומניה זה הנוהל המקומי שמחייב לערב רשויות שלטוניות במקרים מסוג זה. בקיצור, כל מקרה לגופו ולהסבריו, אך בסופו של דבר גם לכמות יש משקל, וכשכמעט בכל יום יש פרשה אחרת התחושה היא לא נוחה.

האם אווירת סוף הקורס של חילופי המנכ"ליות היא שגרמה לעיגולי פינות? האם צריך להדק כמה ברגים בדרך פעולתו של הבנק ואולי לחזק כמה נהלים פנימיים בתחום הציות? ייתכן שכן, ובכל מקרה זו בעיה קשה העומדת לפתחה של המנכ"לית החדשה, רקפת רוסק עמינח, שלא עסקה עד היום ברגולציה.

טביעות אצבעות של פוליטיקה פנימית

עם כניסתה לתפקיד מינתה רוסק עמינח את קובי הבר כמחליפה. זה מעניין, כי רק שבועיים קודם לכן הסבירה לנו רוסק עמינח שהיא טרם החלה לעסוק במינויים, ושהנושא כלל לא על הפרק. היא אף רמזה שסביר כי ההחלטות יידחו עד לאחר כניסתה לתפקיד. מתברר שבזמן שיא של שבוע וחצי הצליחה המנכ"לית החדשה לא רק להחליט על מחליף, אלא אף לתכנן ולערוך סבב מינויים רחב היקף, הכולל רה-ארגון גדול.

המינויים כשלעצמם טובים, אך כשבוחנים אותם לעומק מגלים את טביעות האצבעות של הפוליטיקה הפנימית בלאומי. לפני שנה, כאשר מאור קידמה את רוסק עמינח לתפקיד המשנה הבכיר, היא שדרגה על הדרך את תוארי כל חברי ההנהלה: סמנכ"ל הפך לסמנכ"ל בכיר. סמנכ"ל בכיר הפך למשנה למנכ"ל. בדיוק כך אירע עכשיו: רוסק עמינח חילקה תופינים לכולם, ואף אחד לא נותר מקופח.

הבר קיבל את ראש החטיבה העסקית, תפקיד שמשדרג את מעמדו בבנק ומציב אותו בעמדת זינוק מצוינת להיות מספר שתיים רשמי ומנכ"ל בעתיד. אך כדי לא להרגיז את חברי ההנהלה הוותיקים, הבר נותר סמנכ"ל בכיר ולא שודרג למשנה למנכ"ל. כך גם מותירה בידה המנכ"לית את האפשרות לצ'פר את הבר בעתיד.

יואל מינץ, ראש מערך הנדל"ן שהתמודד מול הבר (אחד העיתונים כבר הכתיר אותו באופן מביך כראש החטיבה העסקית הבא), קודם לתפקיד חבר הנהלה. הוא אמנם כפוף להבר, אך יהיה מעתה גם ראש חטיבה חדשה שהוקמה לכבוד האירוע: חטיבת נדל"ן ומימון מורכב.

מלכיאל שחר, ראש יחידת הנס"א (ניהול סיכוני אשראי) ומנאמניה של רוסק עמינח, קיבל שדרוג משלו - ראש מערך האשראי. סמכויותיו גדלו והוכפף לו גם הנס"א של החטיבה המסחרית. ראש החטיבה המסחרית, גידי אלטמן, שלקחו לו את הנס"א, קיבל כפיצוי את מערך האשראים המיוחדים, שהיה עד כה בחטיבה העסקית.

מתייעלים ומגדילים את ההנהלה

אבל אחרי שכולם קיבלו מינויים ונותרו מרוצים באות השאלות. הנה שתיים מהן: הבר מונה להחליף את רוסק עמינח, אך נקבע כי ייכנס לתפקידו עד 31 בדצמבר. הסיבה: "לאפשר העברה מסודרת של תפקידו הנוכחי לאחר שימונה לו מחליף, ואת בניית תקציב הבנק לשנת 2013". האם בשביל זה צריך שמונה חודשים? האם הכנת תקציב הבנק לשנת 2013 כל כך קריטית ומחייבת כי לא יוחלפו ראשי חטיבות עד סוף השנה? להזכירם, אנחנו רק במאי.

ייתכן מאוד שהמחליף להבר מגיע מחוץ לבנק, ולא יכול להתייצב מיד לתפקיד (למשל, במקרה שהוא פקיד ממשלתי בתקופת צינון), אבל האם אי אפשר למנות להבר ממלא מקום? האם איוש ראש חטיבת כספים וכלכלה חשוב יותר מאיוש קבוע של ראש החטיבה העסקית?

ומה לגבי הקמת החטיבה לנדל"ן ומימון מורכב? הקמת חטיבה אינה עניין קל ערך. בפעם האחרונה שהקימו חטיבה בלאומי זה היה בשנת 2006. מדוע כאשר הבנק מקצץ 800 משרות יש צורך דחוף להקים חטיבה חדשה? איך זה נראה כאשר הבנק מסביר שהוא צריך להתייעל ובד בבד ממנה עוד חבר הנהלה?

בלאומי מסבירים ש"עקב המורכבות" של פעילות החטיבה העסקית קיים צורך ב"שדרוג הטיפול באשראי, ולכן נדרש מינוי חבר הנהלה נוסף לטיפול בלקוחות העסקיים". זה תירוץ נחמד, אבל משום מה בבנקים אחרים מסתפקים בחבר הנהלה אחד. התירוץ צורם במיוחד כי בלאומי, להבדיל מבנקים אחרים, יש חטיבה מסחרית עם חבר הנהלה בראשה. כך שלמעשה בלקוחות העסקיים מטפלים שלושה חברי הנהלה, במקום חבר הנהלה אחד כמו בבנק הפועלים ודיסקונט.

אז הבר ייכנס כאמור לתפקיד ראש החטיבה העסקית רק בסוף השנה, ובבנק מסבירים שבינתיים ראשי החטיבה ימשיכו לדווח לרוסק עמינח. במילים אחרות, בחודשי כהונתה הראשונים רוסק עמינח תהיה מנכ"לית וגם ראש חטיבה עסקית - שני תפקידים שכנראה לא יותירו לה זמן לעסוק בדברים אחרים, שבהם היא אינה בקיאה, ושזקוקים לתשומת לבה. למשל, במהלך הקמעונאי החדש שמוביל הבנק, או בהידוק בורגי הרגולציה הרופפים.