פיטורי רונן טוב: "אחת ההדחות המכוערות בהיסטוריה"

(עדכון) - "גלובס" חשף אתמול כי טוב יפוטר מתפקיד המנכ"ל ויוחלף ע"י חגי בדש ■ גורמים בשוק: "לא רק שבאייפקס קנו בית השקעות במחיר יקר, אפילו לפטר ולמנות כמו שצריך הם לא יודעים" ■ טוב שכר משרד יח"צ, ומסתייע בעו"ד חודק

שיחת היום בקרב אלפי המשתתפים של ועידת שוק ההון של "גלובס" שנערכה הבוקר בתל אביב, הייתה פיטורי רונן טוב, מנכ"ל פסגות. "זו אחת ההדחות המכוערות, אם לא המכוערת ביותר, בהיסטוריה של שוק ההון הישראלי", אמרו גורמים בשוק ההון, "לא רק שקנו בית השקעות במחיר יקר, אפילו לפטר ולמנות כמו שצריך, הם לא יודעים באייפקס".

כפי שנחשף אתמול ב"גלובס", זהבית כהן מנכ"לית קרן אייפקס ישראל, בעלת השליטה בבית ההשקעות, שלחה אמש את יו"ר פסגות, אהוד שפירא, להודיע לטוב על פיטוריו. "מתנהלים מגעים לגבי המשך העסקתך", אמר שפירא לטוב. האחרון כבר הספיק לשכור לעצמו את שירותיו של משרד היח"צ רימון כהן שיינקמן, לטיפול במשבר הנוכחי. את טוב מלווה גם עו"ד דוד חודק, שותף במשרד עורכי הדין גרוס קלינהנדלר חודק ושות', שהכין עבורו את הסכם העסקתו בפסגות. נציין כי חודק לא נשכר במיוחד לצורך הטיפול בפיטורים.

כבר בחודש מארס האחרון חשפנו, כי כהן שוקלת להחליף את טוב. כהן ושפירא לא אישרו או הכחישו אז את הידיעה, אולם העבירו מסרים בפסגות, כולל לטוב עצמו, כאילו הוא נשאר. לא חלף זמן רב ושמות של מועמדים לתפקיד, ביניהם ענת לוין, משנה למנכ"ל בנק הפועלים, החלו לצוץ; גם אז סירבו השניים להכחיש את דבר מועמדותה או להגיב כלל.

אתמול נחשף כאמור, כי המועמד שנבחר הוא חגי בדש, המשמש כיום כמנכ"ל פסגות גמל ופנסיה, ושוב השניים סירבו להתייחס עד אשר טוב ובדש קיבלו את ההודעות. נציין כי הודעת הפיטורים, כמו גם המינוי של בדש, טרם אושרו בדירקטוריון החברה.

קרן אייפקס ופסגות המשיכו לשמור על שתיקה גם היום, וסירבו להגיב לידיעה זו. את תגובתו של טוב לא ניתן היה להשיג, אולם מקורביו מסרו: "רונן הוא מנהל מצוין, ועל כך מעידות התוצאות של פסגות, שהן הטובות בענף".

הרקע: צניחת השווי בספרים

לפי גורמים המקורבים לפרשה, הרקע לפיטורי טוב הוא צניחת שווי בית ההשקעות בספרי קרן אייפקס מאז רכישתו; זאת על אף שטוב עצמו לא היה מעורב ברכישה. בנובמבר 2010 רכשה אייפקס את פסגות לפי שווי גבוה מאוד של 2.7 מיליארד שקל, ושבועות ספורים לאחר מכן שוערך שווי בית ההשקעות ב-3.7 מיליארד שקל. אלא שמהדוחות האחרונים של אייפקס עלה, כי הקרן הפחיתה מאז 45% משוויו של בית ההשקעות, שעומד כעת על כ-2 מיליארד שקל.

באחרונה הודיעו בתי ההשקעות דש-איפקס ומיטב על מיזוג, שיצור גוף שינהל כ-100 מיליארד שקל ושוויו יעמוד על כ-1.43 מיליארד שקל. פסגות דומה מאוד לגוף הממוזג במגוון הפעילויות ובהיקף הנכסים העיקריים שלו, כך ששווי של 2 מיליארד שקל לפסגות לא נראה סביר, וכהן תתקשה להסביר אותו לבעלי המניות. ייתכן שפיטורי טוב יאפשרו לה להרוויח זמן מול הנהלת אייפקס, שכרגע רושמת הפסד כבד "על הנייר" מהשקעתה בפסגות.

מעבר למחיר הרכישה הגבוה, ועדת הכספים של הכנסת אישרה בחודש פברואר האחרון את הרפורמה להפחתת דמי הניהול בקופ"ג. הדבר גרם לפגיעה בשווי פסגות, שכן קופות הגמל הן רגל ההכנסות המשמעותית ביותר של בית ההשקעות.

גם לפני הפחתת דמי הניהול, פסגות, בדומה למתחריו, סובל משחיקה בפעילויות האחרות, שתרמה אף היא לירידת הערך. קרנות הנאמנות של בית ההשקעות מגייסות בעיקר בקרנות שעליהן לא מרוויחים כסף; פעילות ניהול התיקים מוטה ברובה לתיקי לקוחות מוסדיים, שאינה נחשבת לרווחית במיוחד; וענף הברוקראז' סובל מהשתלטות הבנקים. כך, ישנם בתי השקעות שכבר שוקלים לצמצם פעילות בתחום זה.

התוכניות הגרנדיוזיות לאן

מחליפו של טוב, חגי בדש, 38, מונה למנכ"ל פסגות גמל בינואר 2009 במסגרת שינויים ארגוניים שהוביל אז מנכ"ל פסגות הקודם, רועי ורמוס. עד אז שימש בדש סמנכ"ל שיווק בקרנות הנאמנות, והוא נמנה עם שכבת המנהלים הוותיקה יותר בפסגות, שכוללת את סמנכ"ל הלקוחות, טל קדם, ומנכ"ל פסגות תעודות סל, טל ורדי. שאר המנהלים הוותיקים בפסגות עזבו או הועזבו בשנה האחרונה.

על מנת לשמור על בדש וקדם בתפקידיהם העניקה להם אייפקס חוזי העסקה משודרגים. בדש למשל קיבל "מצנח זהב" של כ-5 מיליון שקל, ושכרו שודרג ל-70-80 אלף שקל בחודש. כמו כן הוא זכאי לבונוס של 800 אלף שקל עד 1.5 מיליון שקל בהתאם לביצועי חברת הגמל.

בפני בדש יעמדו כעת אתגרים רבים, דומים מאוד לאלו שהונחו לפתחו של טוב. מצד שני, יתכן שהבחירה בבדש דווקא מעידה, כי פסגות חוזר בו מתוכניותיו הגרנדיוזיות להיכנס לעולם הביטוח, והוא ישוב להתמקד במה שהוא יודע לעשות, קרי ניהול השקעות בקופות גמל, קרנות נאמנות, תיקי השקעות, ותעודות סל - תחומים שבדש מכיר היטב.

מה שבטוח הוא, שאייפקס תצטרך כעת להחליט לאן מועדות פני פסגות, ולהתוות את האסטרטגיה בהתאם; על בדש יהיה לממשה בשנים הקרובות, אלא אם יקבל גם הוא שיחת טלפון בשעת לילה מאוחרת, שתודיע לו על מגעים על המשך העסקתו.