כפי שנחשף ב"גלובס": EMC רוכשת אתXtremIO ב-430 מיליון דולר

חברת הסטארט-אפ שבה הושקעו 25 מיליון דולר תניב למשקיעים החזר מרשים של פי 13 עד 14 על ההשקעה ■ המייסדים יגרפו 65 מיליון דולר ■ XtremIO הוקמה לפני שנתיים בלבד ועדיין אין לה מוצר מוגמר

האקזיט של Xtremio, שנחשף ב"גלובס" באופן בלעדי לפני כשלושה שבועות - הפך לעובדה מוגמרת. לאחר מספר חודשים של מו"מ אינטנסיבי ודרמטי מגיעה XtremIO מהרצליה לחיקה החמים של ענקית הטכנולוגיה הזרה EMC. החברה הישראלית, שמפתחת מערכות אחסון המבוססות על טכנולוגיית זיכרון מסוג Flash, נמכרת תמורת כ-430 מיליון דולר. מדובר בהישג מרשים לחברה שהוקמה ב-2009, אינה רושמת מכירות ואפילו לא מחזיקה במוצר מוגמר.

XtremIO הוקמה בידי שוקי ברוק, ירון שגב ואהוד רוקח, בכיר לשעבר באורכית ומנכ"ל חברת הבת קוריג'נט, שמכהן כמנכ"ל החברה. בהקמת החברה, מאחורי הקלעים, היה מעורב גם אריה מרגי, ממייסדי אם-סיסטמס. העסקה נחשבת להצלחה חריגה בתחום ההון סיכון הישראלי. בחברה הושקעו כ-25 מיליון דולר בלבד, כך שכל המעורבים - הקרנות: JVP , גיזה, בטרי ולייטספיד; המייסדים והעובדים - ייהנו מתגמול נדיב.

האנשים שמעורבים בעסקה יכולים בהחלט להיות מרוצים. JVP וגיזה, שמחזיקות כ-20% מהחברה כל אחת, יקבלו החזר של 13-14 על הכספים שהשקיעו. מדובר כ-80 מיליון דולר, נתון נדיר כאשר מדובר בהשקעות הון סיכון ישראליות. המייסדים והעובדים, שבידיהם נשארו כ-25%, יתחלקו בכ-110 מיליון דולר. 50 עובדי החברה יקבלו קרוב ל-50 מיליון דולר.

אחת המרוויחות מהעסקה היא EMC שהשתתפה באחד מסבבי הגיוס כמשקיעה אסטרטגית. הקרנות בטרי ולייטספיד, החזיקו כ-15% ו-12%, כל אחת, בהתאמה.

"התחברו כאן דברים בצורה מאוד מיוחדת למשהו שנתן ערך בתקופה מאוד קצרה", אומר קובי רוזנגרטן, שותף ב-JVP שהוביל את ההשקעה בחברה, "זו הייתה הצעה שקשה לסרב לה".

קרבות תמחור אגרסיביים

הסכומים הגדולים אומנם מעצימים את הדרמה אך הם משקפים רק חלק ממה שהתרחש מתחת לפני הקרקע. במשך החודשים האחרונים ביקרו בישראל מספר בכירים בחברות המחשוב המובילות. ביניהם בלטו בעיקר ג'ו טוצ'י, מנכ"ל EMC, דיוויד גולדן, סמנכ"ל הכספים של החברה, וכן סמנכ"ל הפיתוח העסקי של המתחרה נט-אפ.

EMC שהייתה מקורבת ל-XtremIO כתוצאה משיתוף פעולה אסטרטגי ביניהן, הייתה הראשונה שפתחה את פנקס הצ'קים, אולם הסכום הראשוני היה נמוך משמעותית מזה שנכתב לבסוף. למו"מ הצטרפו נט-אפ ודל, וכן מספר חברות מחשוב אחרות שהביעו התעניינות. דל, שהבינה שהסכומים המדוברים אינם בסדר הגודל שהיא מעוניינת להשקיע, ויתרה די מהר. נט-אפ לעומת זאת, החליטה להמר בגדול והגישה הצעה של 500 מיליון דולר, גבוה משמעותית מזו של המתחרה.

זו לא הפעם הראשונה שבה EMC ונט-אפ מנהלות קרבות התמחרות אגרסיביים על רכישות אסטרטגיות בתחום מערכות האחסון. בקיץ 2009 החליטה EMC לרכוש את ספקית טכנולוגיית דחיסת הנתונים DataDomain. אלא שרגע לפני ש-EMC סיימה את ההכנות הנדרשות, הגישה נט-אפ הצעה משלה, גבוהה במקצת מזו שתכננה המתחרה. בין EMC ונט-אפ התפתח קרב תמחור שהסתיים לאחר מספר סבבים כאשר EMC שילמה לבסוף 2.1 מיליארד דולר, 230% מעל למחיר הראשוני שהוצע.

ב-EMC לא אוהבים לשלם מחיר גבוה בכלל ועבור רכישות טכנולוגיה "נטו" בפרט, וספק אם היסטוריית הרכישות של החברה כוללת רכישות טכנולוגיה ללא מוצר ומכירות. הפעם נאלצה EMC לשנות ממנהגה ולשפר את ההצעה באופן משמעותי, לקפוץ מהר מכפי שציפתה לתוך תהליך הרכישה, והמחיר התרומם לאזור ה-430 מיליון דולר, עדיין נמוך יחסית להצעה המתחרה.

במקרה של DataDomain היה מדובר בחברה ציבורית, כך שבסופו של דבר נגזר שהזוכה תהיה זו עם ההצעה המשתלמת ביותר מבחינה כלכלית. ב-XtremIO, שהיא פרטית, הדברים יכלו להתנהל אחרת. ההיכרות המוקדמת בין XtremIO ל-EMC הכריעה לטובת האחרונה ולמרות היתרון הכלכלי שקיבלה הצעת נט-אפ, הפור נפל והוחלט שהרוכשת תהיה EMC.

58 מיליארד דולר

עבור EMC מדובר ברכישה השישית בישראל, מאז אמצע העשור הקודם. הפעם מדובר בסדר גודל אחר, בהשוואה לרכישות הקודמות. לחברה יש פעילות מקומית נרחבת עם מרכז פיתוח שמעסיק 700-800 עובדים (כולל המרכז המקומי של החברה הבת VMware). ענקית האחסון נסחרת כיום לפי 58 מיליארד דולר והיא עתידה לסיים את השנה עם מכירות של כ-22 מיליארד דולר.

למרכז הפיתוח של החברה צפויים להצטרף יחסית מספר קטן של עובדים, אך המשקל הסגולי שלהם יהיה משמעותי. הטכנולוגיה של XtremIO (ראו מסגרת) תצטרף לאחת היוזמות המשמעותיות של EMC בשנה האחרונה שמיועדת לפתח מערכת אחסון שמבוססת על זיכרון המורכב ממוליכים למחצה ואינו נמחק כתוצאה מניתוק מהחשמל (SSD Flash).

הטכנולוגיה - גישה מהירה, תוכנה חכמה

במשך יותר מ-30 שנה שלטו בתעשיית אחסון הנתונים מערכות שמבוססות על דיסקים קשיחים וחלקים נעים (HDD). החיסרון הגדול של הזיכרונות הללו נובע מהגישה האיטית להתקני הקלט והפלט שסביב המחשבים המרכזיים. בעוד מהירות העיבוד ותכולת הזיכרונות גדלה ללא פרופורציות, נשארה הגישה לנתונים שזורמים אל/ומהמחשב לאיטית מהנדרש. גם צריכת החשמל הגבוהה הייתה בעוכרי הטכנולוגיה הוותיקה.

מאז אמצע שנות ה-90 המצב השתנה. הזיכרונות שמבוססים על מוליכים למחצה חדרו בהתחלה לטלפונים הניידים, התקני MP3/4, והתקני אלקטרוניקה צרכנית אחרים, שמבוססים כיום על זיכרון מסוג NAND Flash - זיכרון שלא מתנדף עם הניתוק מזרם החשמל ומיועד לאחסון נתונים בהיקפים גדולים. מאמצע שנות ה-2000 החלה החדירה גם למחשבים האישיים, וב-2010 זה הגיע למערכות המחשוב הארגוניות הכבדות, שם יש כסף גדול ודרישות גבוהות במיוחד.

XtremIO בנתה את אחת מערכות האחסון הראשונות שמבוססות, מהמסד עד הטפחות, על טכנולוגיית ה-Flash, שמאפשרת גישה מהירה בהרבה לנתונים ותוכנה חכמה שתומכת בכך. השוק שכולל שרתים ומערכות אחסון צפוי לגדול על-פי גרטנר מכמיליארד דולר ב-2010 לכ-4.5 מיליארד דולר ב-2015, וזו רק תחילת הדרך. כך לא מפתיע שהמתחרות של XtremIO, חברות כגון FusionIO ו-Violin, שכבר מוכרות, מקבלות הערכות שווי של מיליארדים.

EMC בעקבות אינטל בישראל

1 מלחמת המחירים האגרסיבית גררה את EMC לבצע את העסקה מוקדם מכפי שתכננה ובמחיר גבוה מהצפוי. ואם זה לא מספיק, אז הגיע הפרסום ב"גלובס" והפך את העסקה המתרקמת לפומבית. החשיפה אומנם לא סיכנה את העסקה, אך הביאה את EMC למדר את צד המוכרים מהליך קבלת ההחלטות בנוגע לאיך ומתי תינתן חשיפה פומבית לעסקה. התוצאה, שלא כרגיל בעסקאות מרשימות, היא שקט מוחלט מצד המעורבים (מלבד ציטוט פורמלי בודד), וגם צילום של אנשי החברה לא היה אפשרי.

בשורה התחתונה, עתידה EMC להקים בישראל את אחד המאחזים האסטרטגיים המובילים בעולם האחסון המתחדש. זה שפונה לחוות שרתים ענקיות (מחשוב ענן), ומבוסס על תוכנה חכמה ורכיבים מתקדמים. פאט גלסינגר, נשיא חטיבת המידע והתשתיות בחברה, אמר בעבר כי הוא מעוניין להקים מאחז אסטרטגי בישראל כמו שעשתה אינטל. כאשר אמר זאת לפני שנתיים זה נראה הזוי, העסקה הנוכחית, הופכת את החזון הזה לשאיפה ברת השגה.

2 בישראל אין גוגל או פייסבוק, מלינים בקהילת ההון סיכון הישראלית. המשמעות היא שהמשקיעים לא יכולים לסמוך על עסקת ענק אחת שתהפוך את הקרן למוצלחת, מה שעובד לעיתים בעמק הסיליקון. אבל בישראל, מסתבר, יש החזרים מכובדים מאוד על ההשקעות אם נכנסים למקומות הנכונים. ברוב המקרים, מדובר בסטארט-אפים שפונים לתשתיות הבסיסיות. כמו תמיד, צריך לדעת לאן להיכנס ומתי לצאת.

התזוזות במרחב של תשתיות המחשוב בשנים האחרונות, מחזירות את עולם ה-IT למרכז הכוונת של המשקיעים. בישראל לא חסרות הזדמנויות בתחום. ככל הנראה אף אחת מהן לא תצמח לחברת ענק, אבל הידע שנצבר בישראל מאפשר למצוא עוד כמה XtremIO בשנה-שנתיים הקרובות.

כל המעורבים
 כל המעורבים