לקרוא ולחלום: רועי חיון, עוד לא בן 30, הפך 100 א' ד' ל-5 מ' ד' באופציה של הכשרה אנרגיה

תשלום של 100 א' ד' למתווך מנדל מוצ'קין לפני הנפקת הכשרה אנרגיה הקנה לחיון הצעיר מניות שנמכרו ברבות הימים ברווח של אלפי אחוזים ■ חיון, המתגורר בגבעתיים, התעשר במהירות - ומתרחק מהתקשורת כמו מאש

בחודש הבא צפויים לצאת לדרך הקידוחים הימיים המסקרנים ברישיונות "מירה" ו"שרה". זהו הרגע שלו מצפים זה שנה וחצי אלפי משקיעי הגז והנפט המחזיקים בניירות הערך של מודיעין והכשרה אנרגיה - שתי השותפות העיקריות ברישיונות, הממוקמים כ-90 ק"מ מערבית לחיפה.

בזמן שהמשקיעים ימתינו בדריכות ובעצבנות לחדשות מהקידוח, ישנו משקיע אחד שכבר אסף את הכסף מהשולחן, ופרש מהמשחק. מדובר במשקיע קטן, שהשקיע 100 אלף דולר באופציות למניות הכשרה אנרגיה, והלך הביתה עם רווח של כ-4 מיליון דולר (לפני מס), תוך שהוא רושם תשואה של אלפי אחוזים על ההון העצמי שהשקיע.

המשקיע המסתורי הוא רועי חיון, צעיר בסוף שנות העשרים לחייו, המתגורר בגבעתיים. שילוב של היכרות מקרית עם האנשים הנכונים, החלטה נבונה והרבה מזל הפכו אותו לאחד המתעשרים הפחות מוכרים מקדחת הקידוחים שאחזה בשוק ההון בשנים האחרונות.

חיון עצמו מתרחק מכלי התקשורת, ולא היה מוכן להתראיין לכתבה זו, אך חבריו מתארים משקיע שקנה ומכר מניות בישראל ובחו"ל, וצבר לעצמו במהלך הזמן הון קטן של מאות אלפי שקלים. לפני שנתיים ביקר חיון חבר ילדות בניו יורק, שהציע להפגיש אותו עם מנדל מוצ'קין, יזם חרדי המחזיק זכויות ברישיון החיפושים היבשתי חלץ. חיון ידע שמוצ'קין מתווך באותו זמן בעסקה מורכבת ומעוררת עניין אחרת.

הימים היו תחילת 2010, ושוק הנפט והגז בישראל לרתוח, לאחר תגלית "תמר" ועל רקע הציפיות לתגלית נוספת במבנה "לוויתן". לאחר שנובל אנרג'י ושותפתה, קבוצת דלק של יצחק תשובה, הקדימו לתפוס את מרבית הרישיונות האטרקטיביים, בלשו יזמים מקומיים בולטים בשבע עיניים אחר רישיונות אטרקטיביים נוספים שעליהם ניתן עדיין להניח את היד.

עסקה עם פטרומד

ההזדמנות הראשונה נקרתה ברישיונות "מירה" ו"שרה", שהוחזקו בידי קבוצת משקיעים זרים בשם פטרומד. המידע החם בשוק היה שלפטרומד אין הכסף הדרוש לממן את תוכנית העבודה שנקבעה לה ברישיונות, וכתוצאה מכך היא צפויה לאבדם.

גדעון תדמור מדלק אנרגיה, ויקטור שמריך מדש-איפקס ואחרים ניסו לחזר אחר בעלי פטרומד, אך ללא הצלחה. מנדל מוצ'קין, אותו יזם חרדי מניו יורק, הצליח להחתים את פטרומד על מסמך הבנות שמעניק לו בלעדיות לבצע עסקה למשך 48 שעות. בעלי המניות בפטרומד הסכימו להעניק את השליטה בזכויות ליזם שיסכים לשלם את 12 מיליון הדולר החסרים להם עבור הסקרים הסיסמיים שהזמינו.

מוצ'קין הגיע לביתו בסביון של עופר נמרודי, בעל השליטה בחברת הכשרת הישוב, ובידיו ייפוי הכוח לתיווך בעסקה. נמרודי, עם צחי סולטן ואחרים, הצליח להגיע לסיכום עם פטרומד להעביר את הזכויות לידי הקבוצה שבראשותו. במסגרת עסקת פטרומד, שנסגרה במאי 2010, שילמו נמרודי ושותפיו 16 מיליון דולר תמורת הזכויות ברישיונות.

נמרודי נכנס לתמונה

הפגישה בין חיון למוצ'קין נערכה בבית מלון בניו יורק. מוצ'קין נזקק בדחיפות למזומן, והיה מוכן להציע בתמורה נתח מחבילת מניות הכשרת הישוב אנרגיה שהובטחה לו על-ידי נמרודי כדמי תיווך, אם העסקה תושלם בהצלחה. חיון הסכים לשלם למוצ'קין 100 אלף דולר תמורת מחצית מהזכויות למניות הכשרה אנרגיה שיקבל מוצ'קין, ומחיר המימוש של האופציות שקיבל נקבע על מיליון דולר.

בסופו של דבר, התשלום מחיון לא הציל את מוצ'קין מהחובות שצבר לנושים בישראל. לפני חצי שנה עזב מוצ'קין את הארץ בפעם האחרונה, ומאז הוא מתחמק מנושיו. בתחילת השנה הגיש עו"ד רונן אורן תביעה נגד מוצ'קין, בטענה כי היזם החרדי הונה אותו. אורן טען כי העמיד למוצ'קין הון עצמי לטובת עסקת פטרומד, אך זה הטעה אותו כששכנע אותו שהעסקה התפוצצה, כדי שלא ישלם אז את התמורה שהגיעה לו.

בשיחה עם "גלובס" השבוע אמר אורן, כי עסקת מוצ'קין-חיון אינה קשורה לתביעתו. "חיון הוא בחור עם ראש אנליטי, שלקח סיכון גדול, ובמקרה שלו הסיכון הצליח. הוא עשה עסקה מארץ העיסקאות".

בנובמבר 2010, ערב הנפקת הכשרה אנרגיה, הצליח חיון לגייס את הסכום הדרוש, ומימש את האופציות שקיבל, שהיו עמוק בתוך הכסף. הכשרה אנרגיה הונפקה לפי שווי שוק פנטסטי של 830 מיליון שקל, ושווי החזקותיו של חיון בחברה - כ-2.6% מההון (שליש מהמניות שקיבלו המתווכים בעסקת פטרומד) - זינק באחת ליותר מ-22 מיליון שקל.

חיון החליט לממש את החזקותיו בהדרגה, ומכר על פני השנה כמעט את כל מניותיו בהכשרה. בשיחות פרטיות הוא מרבה לשבח את נמרודי על יצירת הערך המרשימה. גם נמרודי מצדו מפרגן לחיון, מעידים מקורביו.

עם כל הכבוד לחיון, הוא לא המרוויח הגדול בעסקת פטרומד. קבוצת הכשרת הישוב ייצרה לעצמה ערך עצום של מאות מיליוני שקלים מהנפקת הכשרה אנרגיה, ואילו בעל השליטה בחברה, עופר נמרודי עצמו, זכה לקבל, ללא תמורה, מניות בחברה המונפקת, ששוויין הנוכחי כ-44 מיליון שקל.