BDI: משרד עו"ד ניר כהן-לשם - משרד הבוטיק הטוב בישראל

BDI סקרה ודירגה את משרדי הבוטיק הטובים בישראל ■ במקום הראשון: משרד ניר כהן ■ שני מומחי מס, זיו שרון ואודי ברזלי, קוטפים את המקום השני והשלישי

בכל פעם שבה מתפרסם דירוג של משרדי עורכי הדין המדרג אותם על-פי גודלם ומספר העובדים בהם, להבדיל מדירוגם על-פי תחומי התמחות ואיכות, מרחפת באוויר האמירה "הגודל לא קובע".

חברת המידע העסקי BDI לקחה השנה את האמירה הזאת צעד נוסף קדימה והשיקה דירוג חדש של 40 משרדי עורכי דין הקטנים והאיכותיים בישראל - משרדי "בוטיק", המונים עד 10 עורכי דין בלבד.

הדירוג החדש מתפרסם במסגרת דירוגי BDI-CODE, הכוללים גם את הדירוג השנתי של 100 משרדי עורכי הדין המובילים בארץ, והוא נעשה על-פי מאפייני מדד BDI, ומשקלל, בין השאר, את חוסנו הכלכלי של המשרד ושל לקוחותיו וכן סקר שנערך בקרב עורכי דין.

בדירוג הזה לא נמצא משרדים של one-stop-shop או משרדי ענק (במונחים ישראליים) וגם לא משרדים בינוניים, אלא משרדים קטנים שמצליחים להשאיר את חותמם בשוק ולהתחמק משיגעון הצמיחה והמיזוגים שהשתלט על משרדי עורכי הדין בשנים האחרונות.

את הרשימה מוביל משרד ניר כהן-לשם, מהמובילים בתחום הליטיגציה המסחרית, דיני חברות וניירות ערך, תביעות ייצוגיות, בנקאות והגבלים עסקיים. את המשרד הקימו ב-1994 עו"ד ניר כהן, שהיה עד אז שותף במשרד ש. הורוביץ, ועו"ד דוד לשם, שעבד אף הוא במשרד הורוביץ, לאחר שסיים את עבודתו כעוזר משפטי של נשיא בית המשפט העליון דאז, מאיר שמגר.

במקום השני בדירוג מדורג משרדו החדש יחסית של עו"ד זיו שרון, מעורכי הדין הבולטים בישראל בתחום המיסוי. שרון ייסד את משרדו הפרטי ב-2010, לאחר 17 שנים כעורך דין וכשותף מוביל במשרד אבי אלתר, והוא תפס מהר מאוד מקום של כבוד בכל דירוגי משרדי עורכי הדין בתחום המיסוי.

במקום השלישי בדירוג משרדי הבוטיק מככב בוטיק המס של עו"ד רו"ח אודי ברזלי, שכיהן בעבר כסגן-נציב מס הכנסה. במקום הרביעי ממוקם משרד ענת בירן. עו"ד בירן, מפורשי משרד יגנס-טויסטר-בירן, שהתפרק בהסכמה בראשית 2010, מתמחה בתכנון ובנייה, במקרקעין ובדיני רשויות מקומיות.

את החמישייה הראשונה חותם בדירוג משרד פרופ' ביין ושות'. פרופ' דן ביין, שכיהן כסגן נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה עד לפרישתו בסוף 2002, הוא אחד משופטי המיסוי הבולטים בארץ.

את החמישייה השנייה פותח במקום השישי משרד ברון. אחריו, במקום השביעי ממוקם משרד זאב שרף.

את 3 המקומות האחרונים בעשירייה הראשונה סוגרים 3 משרדים מובילים בתחום עבירות הצווארון הלבן: במקום השמיני משרד אדרת-שמחוני; בתשיעי, משרדו של שר המשפטים לשעבר, פרופ' דוד ליבאי, משרד ליבאי-מן; ואת העשירייה חותם משרדם של עורכי הדין דן שינמן, נווית נגב ואיריס סבג-ניב, משרד שינמן-נגב-ניב.

בעשירייה השנייה מדורגים משרדי בוטיק מוכרים נוספים, בהם משרד חיים קוסובסקי-שחור, דן עופר; חיים ברנזון וזליגסון-גבריאלי; ר. שבולת; בעז בן-צור; לוי טילר; יהודה רסלר; וחיים זליכוב. את העשירייה השנייה חותם משרד הנדל"ן של מרים דונין (שוב).

חלופה טובה ואף מועדפת

לדברי מנכ"לית משותפת בחברת המידע העסקי BDI, תהילה ינאי, "בתחומי משפט רבים בישראל, משרדי הבוטיק המעסיקים עד 10 עורכי דין מהווים חלופה טובה, ולעיתים אף מועדפת, על הלקוחות. יש תחומים שבהם מומחיותו וניסיונו של השותף או השותפים הבכירים, והעובדה שהוא יהיה בוודאות מעורב בתיק, ומטפל בתיק באופן אישי, ובפרט כשמדובר בתחום התמחות ספציפי, עדיפים על משרד גדול שבו השותפים הבכירים באופן טבעי, לא בהכרח מטפלים בנושא באופן אישי. לכן, ישנם משרדים קטנים שזוכים להערכה מצד עמיתיהם למקצוע ומצליחים לגייס לקוחות איכותיים למרות שאינם מעסיקים יותר מעשרה עורכי דין".

פילוח המדורגים בדירוג החדש - משרדי בוטיק המעסיקים עד 10 עורכי דין - מעלה עוד כי 20% מהמשרדים ברשימת 40 המובילים מתמחים בנדל"ן ובתכנון ובנייה; 15% מהמשרדים מתמחים במסים; 12.5% מתמחים בפירוק ובכינוס נכסים; 10% מתמחים בליטיגציה מסחרית; ו-10% מתמחים בעבירות צווארון לבן. השאר מתרכזים בתחומי עבודה, ביטוח, אגודות שיתופיות, משפט מנהלי, היי-טק, קניין רוחני וגבייה משפטית.

התוצאות מתיישבות עם המגמות השולטות בשוק, שלפיהן בתחומי נישה מיוחדים - בהם מסים, פירוק וכינוס נכסים ועבירות צווארון לבן - מעדיפים מייסדי המשרד לשמור על משרדם קטן ואינטימי יחסית, ולא לצמוח לממדי ענק. שיקול משמעותי בבחירה זו הוא בין היתר העובדה שלקוחות שמגיעים למשרדים אלו פונים אל השותף המוביל במיוחד, ומבקשים את שירותיו, ולא את שירות עורכי הדין העובדים תחתיו.

עוד נתון מעניין העולה מהדירוג - והמעודד בעיקר עבור עורכי דין צעירים השואפים להיות עצמאים ביום מן הימים - הוא שאחד מתוך 8 משרדים בדירוג החדש הוא משרד צעיר, עם ותק של פחות מ-3 שנים בשוק.

עם זאת, יצוין כי את רוב המשרדים הללו מובילים יוצאי משרדים ותיקים, בעלי ותק ושם משמעותיים בשוק עריכת הדין. עם המשרדים "החדשים" נמנים למשל משרדיהם של זיו שרון ובעז בן-צור. זאת, לעומת אחד מתוך ארבעה משרדים שנוסד לפני יותר מ-50 שנה, כגון משרדי אברהם נאמן, ליבאי-מן ויהודה רסלר.

ממצא מעניין נוסף הוא הנתון שלפיו בראש כ-18% מהמשרדים בדירוג זה עומדות עורכות דין. עם המשרדים הללו נמנים משרדיהן של ענת בירן, רינה שבולת, מרים דונין (שוב), לוי טילר ויעל דולב.

מהנתונים שנאספו בחברת המידע העסקי BDI עולה כי שיעור הנשים העומדות בראש המשרדים הקטנים, גבוה יחסית לשיעור המשרדים הגדולים שבראשן עומדות נשים - העומד על 13%.

דירוג המשרדים
 דירוג המשרדים