קבוצת דלק: "פוטנציאל הגז של ישראל גבוה בכטריליון קוב"

בתשובתה לדו"ח הביניים של הוועדה לבחינת מבנה משק הגז בראשותו של מנכ"ל משרד האנרגיה, קבוצת דלק טוענת כי המדינה עושה בנתונים מניפולציות מגמתיות שנועדו להגביל את פוטנציאל ייצוא הגז מישראל

כמעט טריליון קוב גז הופחתו ללא סיבה מאומדן פוטנציאל עתודות הגז של הטבעי של ישראל, כך טוענת קבוצת דלק בתשובתה לדו"ח הביניים של הוועדה לבחינת מבנה משק הגז בראשותו של מנכ"ל משרד האנרגיה והמים שאול צמח.

לטענת דלק המדינה עושה בנתונים מניפולציות מגמתיות שנועדו במקרה של וועדת צמח להגביל את פוטנציאל ייצוא הגז מישראל. תגובתה של קבוצת דלק הוגשה ביום חמישי האחרון עם תום המועד לשימוע בכתב שנקבע, יחד עם תגובותיהם של כ-20 גופים ובהם השחקנים העיקריים בשוק חיפושי הגז והנפט, ארגונים סביבתיים ואדם פרטי בשם מאיר פיטוסי.

(ניתן לצפות בתגובות באתר משרד האנרגיה והמים בכתובת:http://energy.gov.il/Subjects/NG/Pages/GxmsMniNGCommitee.aspx).

מגיבה מפתיעה נוספת לדו"ח הביניים היא חברת Edison חברה בינלאומית גדולה שחברה לאחרונה כמפעיל קידוחים בקונסורציום בו שותפה גם דלק המתמודד עם רישיונות בקפריסין.

בתגובתה תוקפת דלק בחריפות את מסקנות הדו"ח הקוראות להטיל מגבלות על הייצוא ובראשן המגבלה שתאפשר לייצא פחות ממחצית מכמות הגז שיש במאגר לוויתן. בין היתר טוענת דלק כי חלון ההזדמנויות לייצוא גז עומד להיסגר וכי ההמלצה תרחיק משוק חיפושי הנפט והגז הישראלי משקיעים זרים שגם כך אינם ששים להיכנס אליו.

אחד החידושים המעניינים בתגובה היא הקביעה כי פוטנציאל עתודות הגז של ישראל גבוה בקרוב לטריליון קוב מהאומדן שפרסמה הוועדה.

כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס" העריכה וועדת צמח את פוטנציאל עתודות הגז של ישראל בכ-1,400 מיליארד מ"ק (BCM), שהם כמעט כפליים מהעתודות המוכחות הנוכחיות שיש בידי ישראל, שהם כ-750 BCM שנמצאים בששת המאגרים הימיים שהתגלו מאז 1999 ובראשם "תמר", ו"לווייתן".

ואולם דלק טוענת כי לפי וועדת ששינסקי שבחנה את מידניות המיסוי על משק הגז ב-2010 עומד פוטנציאל עתודות הגז של ישראל על 2,324 BCM, כלומר גבוה ב-924 BCM מהאומדן של וועדת צמח.

"מעיון בשני הדוחות" כותבת דלק בתגובתה "עולה כי שניהם מתבססים על אותו הסקר שפרסם במרץ 2010.

המכון הגיאולוגי האמריקאי (USGS). על-פי הסקר האמור, היקף הגז הטבעי הפוטנציאלי בכל שטח אגן הלבאנט (הכולל גם את קפריסין ולבנון ע"ב) עומד על 3,465 BCM.

אלא שבעוד שדו"ח ששינסקי העריך כי "כשני שלישים מכמות צפויה זו נמצתא בשטח הימי הכלכלי של מדינת ישראל" שינתה הוועדה (וועדת צמח ע"ב) במסגרת דו"ח הביניים את עמדתה (ללא הסבר או נימוק) כשקבעה כי רק 40% מהכמות מצויה בשטח ישראל. "מדוע?" שואלת דלק בתגובתה, הוועדה (אשר שלושה מחבריה כיהנו גם בוועדת ששינסקי) שותקת בעניין זה".

עם כל הזהירות הנדרשת, מוסיפה דלק ומקשה "הפער העצום שבין עמדת המדינה בדו"ח ששינסקי ובין עמדת הוועדה בדו"ח הביניים...יוצר את הרושם כי מדובר בקביעות מגמתיות...כאשר דובר על תגמולי המדינה ממכירת גז טבעי (דו"ח ששינסקי) ביקשה המדינה להגדיל כמה שניתן את היקף ההיצע על-מנת להצדיק שיעור מס גבוה, ואילו כאן - כאשר בוחנים את הכמות המינמלית שיש לשמר לצרכים מקומיים - מבקשת הוועדה להציג מצג לפיה ההיצע המקומי אינו רב".