כנס לשכת עוה"ד: משחררים את העניבה ומפזזים כאילו אין מחר

הבירות זורמות, האווירה מתחממת: רשמים מאירועי הפתיחה של הכנס באילת

ערב חם ומהביל באילת. טיילת הרויאל ביץ' עמוסה עד אפס מקום. עורכי דין, על בני ובנות זוגם וילדיהם, צובאים את כל הכניסות למסיבת הפתיחה של הכנס המסורתי של לשכת עורכי הדין שמתקיים על החוף מול המלון המפואר. כנס לשכת עורכי הדין באילת אמנם נפתח אתמול (א') בהודעה מצערת - "אביו של הזמר שלומי שבת, שהיה אמור להופיע במסיבת הפתיחה של הכנס, הלך לעולמו" - אך לשכת עורכי הדין הצליחה לגייס ברגע האחרון את "מלכי הכנסים", להקת אתניקס, כדי להציל את המצב.

זו לא הפעם הראשונה שחברי אתניקס מופיעים בכנס לשכת עורכי הדין. וגם לא השנייה, השלישית או הרביעית. הם כבר מכירים היטב את הקהל הזה, ויודעים שאת עורכי הדין צריך להפשיר לפני שמתחילה המסיבה.

אז אחרי כמה הפצרות מצד סולן הלהקה זאב נחמה - "חברה להתעורר"; "בשיר הבא כולם על הרגליים" - עורכי הדין משחררים את העניבה הווירטואלית שחונקת אותם ביום-יום ומפזזים כאילו אין מחר. הבירות זורמות, והאווירה מתחממת. בשלב מסוים קופצים מול הבמה מאות אנשים נלהבים. לא ברור אם זה האלכוהול או העובדה שנחמה בדיוק הכריז כי "מסיבת הריקודים התחילה".

המקום שוקק חיים. "יותר מתאים לומר צפוף", אומר לנו עורך דין שמנסה כבר כמה דקות לפלס דרך לכיוון מקרר הבירות. "יש פה כרגע 3,000 איש", אומר דורון ברזילי, אך קשה לשמוע אותו מעבר לצלילי "ציפור מדבר" המתנגנים ברקע. זה הלילה שלו. הפעם הראשונה שהוא משתתף בכנס כראש לשכת עורכי הדין, וזה ניכר. הוא מחייך לכל מי שעובר, לוחץ ידיים, מצטלם ומתנהל כנער בר-מצווה מאושר.

הכנס השנה, ה-12 במספר, הוא הגדול ביותר שנערך עד כה, ומשתתפים בו 4,200 איש. יצוין, כי אחרי הכנס הראשון שנערך באילת, בכל הכנסים הבאים, מספר המשתתפים הלך וגדל בהתמדה מדי שנה, וגם השנה נמשכת מגמת הגידול הזו.

מינגלינג" בברנז'ה המשפטית

בעבר הייתה המסיבה תירוץ נוסף ל"מינגלינג" בברנז'ה המשפטית. נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, דורית ביניש, הייתה מגיעה ומשוחחת עם עורכי דין בכירים ושופטים נוספים שהגיעו. היועץ המשפטי היה מופיע לזמן קצר, והאווירה הייתה משפטית ודחוסה.

הפעם האווירה הייתה שונה. רוב בכירי מערכת המשפט נעדרו מהמסיבה, ועורכי הדין הבולטים שהגיעו נטמעו בקהל ולא חיפשו להתחכך באנשים.

מצאנו ביניהם את עו"ד דורי קלגסבלד בטי-שירט שחורה ובג'ינס, מסתובב בקהל ונהנה משיחה ערה עם עו"ד מיכה פטמן. גם עורכי הדין יהושע רזניק ובני דון-יחייא, כל אחד בנפרד, תפסו להם פינה כדי ליהנות מהאווירה המשוחררת; ופרופ' יוסף גרוס ניהל שיחה עם חברים נוספים מעולם המשפט במקום אחר.

אווירה רגועה ונינוחה

גם הבוקר השני של הכנס (ב'), נפתח באווירה נעימה ומשוחררת. ארוחת הבוקר במלון רויאל ביץ' הייתה עמוסת "כוכבים" מעולם המשפט, בהם נשיא בית המשפט לשעבר, השופט בדימוס מאיר שמגר; היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין; שופט בית המשפט העליון בדימוס, יצחק זמיר ועוד.

בהמשך נצפו שמגר ובת-זוג נחים בבריכה. שר המשפטים, פרופ' יעקב נאמן, סיים את שחיית הבוקר שלו במלון דן וקפץ, מלווה בשני מאבטחים שפקחו עין, לפאנל המרכזי של הכנס.

הפאנל המשיך באותה אווירה רגועה ונינוחה, כאשר נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, פתח את נאומו באמירה כי מערכות היחסים בין לשכת עורכי הדין למערכת השיפוטית ידעו עליות ומורדות - וכיום הן בעלייה. גרוניס ציין כי בעבר היו היחסים בין הלשכה למערכת המשפט עכורים, אך כיום "היחסים טובים" .

האקשן והדרמות של השנים הקודמות נעדרו. המהומות שחולל השר דניאל פרידמן בכנס לפני שנים מספר נשכחו; השיחות על מני מזוז ואהוד אולמרט התיישנו זה מכבר; וגם אווירת הבחירות שאפיינה את הכנס בשנה שעברה חלפה זה מכבר. אם מישהו חיפש מחלוקות, התפרצויות וסכסוכים הוא נחל אכזבה.

וכשאין סכסוכים בצמרת המשפטית, הדבר ניכר גם בעניין שמביעים עורכי הדין בפאנל. כשראש הלשכה ברזילי דיבר על הצורך לשנות את שיטת הבחינות לכניסה למקצוע, חלק מעורכי הדין שישבו בפאנל המרכזי נצפו גולשים בטאבלטים ובסמארטפונים שלהם.

העניין בקהל התגבר רק כששר המשפטים יעקב נאמן פתח ב"סטנד-אפ סוער", שמטרתו הייתה להבהיר עד כמה מגוחכות בחינות הלשכה. בין היתר, קרא נאמן שתי שאלות מהמבחן האחרון של לשכת עורכי הדין שנערך החודש, והביע ציניות בוטה בנוגע לרמת השאלות ולסגנון המבחן. "זה לא מבחן שמתאים לקבלה ללשכת עורכי הדין כעורך דין וכמשפטן".

נאמן הוסיף כי הוא יכול היה "לשבת שעות ולבדח אתכם. אפרים קישון לא יכול היה לכתוב פיליטון יותר טוב מבחינת הלשכה; אני מתבייש לומר לכם הנושא הזה דורש שינוי מיידי ברמת הבחינות, והצעד הראשון הוא שינוי מתכונת הבחינה. יש אפילו מקום לבטל לחלוטין את בחינות הלשכה הללו", סיים וגרף מחיאות כפיים סוערות.