"מלחמה על הילדים שלנו": הצעת חוק להגבלת אתרי הפורנו

ח"כ ליה שמטוב יוזמת חקיקה חדשה נגד אתרי הפורנו בישראל ולהגברת המודעות של ההורים באשר לתכנים שהילדים צורכים ברשת

"60% מהילדים בישראל בגילאי 9-15 נחשפים לתכנים מיניים קשים באינטרנט. מומחי אינטרנט מעריכים גם כי כבר בגילאי 6 ילדים נחשפים לתכנים פורנוגרפיים", כך אומרת ח"כ ליה שמטוב (ישראל ביתנו), שיוזמת חקיקה חדשה נגד אתרי הפורנו בישראל.

בהצעת חוק תחת הכותרת "אינטרנט בטוח", מבקשת שמטוב להגביל את האתרים הפורנוגרפיים, אך מכירה בכך שלא תוכל לחסום אותם לחלוטין: "חשוב לתת לאנשים את זכות הבחירה והגלישה, אך חייבים להגביר את המודעות של ההורים באשר לתכנים שהילדים שלהם צורכים ברשת", אמרה שמטוב.

הצעת החוק קוראת לספקיות האינטרנט לפנות ביוזמתן ללקוחותיהן ולהציג בפניהם את כל הסכנות וכל החלופות הקיימות לגלישת ילדיהם ברשת האינטרנט.

בנוסף מציעה ח"כ שמטוב לתקן את המצב הקיים - בו ספקיות האינטרנט מחויבות ליידע את לקוחותיהם בדבר אפשרות סינון חינם, בעלון קטן שנשלח לבתי המנויים.

שיטה זו, לדברי ח"כ שמטוב, "לא הצליחה בלשון המעטה. בדיקות מול עשרות גולשים העלו כי הרוב המוחלט לא יודעים על אפשרות סינון התכנים ללא עלות, וישנם אף רבים שלא מודעים לעובדה כי ניתן כיום לסנן תכנים פורנוגרפיים ואלימים", לדבריה.

עשרות מעשי אונס, אלימות קשה והטרדות מיניות בין ילדים

"מצב זה, בו עשרות אלפי ילדים וילדות קטנים נמצאים מחוץ להשגחת הוריהם ועלולים להיות מוטרדים על-ידי פדופילים, הוא לא מקובל ואסור כי יימשך", כותבת שמטוב. "רק לפני מספר ימים שמענו על בכיר בחברת היי-טק שתקף וירטואלית מאות ילדים ללא מפריע. הצעת חוק שמבקשת ליידע הורים בדבר זכותם ואולי אף חובתם להגנה על ילדיהם היא מידתית".

הצעת החוק של שמטוב תידון בוועדה הרלוונטית, אליה היא תבקש להזמין אנשי אקדמיה, עובדים סוצייאלים, מורים, הורים ומומחי אינטרנט. "ייתכן כי תימצא לבסוף נוסחה שבמסגרתה נוכל להעניק לתושבי ישראל ובעיקר לילדים אינטרנט מסונן מתכנים קשים ומיניים, ובמקביל לאפשר להורים לגלוש ללא סינון באמצעות סיסמאות.

"המטרה העיקרית היא הגנה על הילדים. כל ניסיון להשוות את הצעת החוק למדינות דיקטטוריות כמו איראן או עומאן מראה על רדידות הדיווחים. הצעת החוק שלי מנסה להציל את נפשות ילדינו, כשמי שמחליט לבסוף הם רק ההורים.

"עם זאת, חשוב לזכור כי חוק שמגביל את הצפייה בשידורי טלוויזיה פועל כבר שנים בארץ ואף עבר את מבחן הבג"ץ ברוב מוחץ. לאור זאת, ההתקפות כנגד החוק הנוכחי פשוט מיותרות", כתבה.

"אני מבקשת את שיתוף-הפעולה של ההורים, משרד החינוך וכל גוף רלוונטי אחר. אנחנו נמצאים במלחמה על הילדים והנוער שלנו - קרב שבו אסור לנו להפסיד", דברי שמטוב.