מכר את אפל ברווח של 9,400% וטוען: "פייסבוק היא מזימה"

אסוואס דאמודרן, גורו השקעות ופרופסור לכלכלה ב-NYU, טוען בטור דעה כי הנפקת פייסבוק נבעה הן מחוסר המקצועיות של בנקאי ההשקעות והן מ"המשחק המלוכלך שלהם שנועד לגרוף רווחים מהמשקיעים"

המשקיעים הקטנים שהתפתו ורכשו את מניית פייסבוק עם הנפקתה לפני כשבועיים במחיר המופלג של 38 דולר, איבדו כ-22% משווי ההשקעה שלהם. כעת, כותב אסוואס דאמודרן, גורו ההשקעות והפרופסור לכלכלה הנודע, בטור דעה ב-CNN כי ההנפקה של הרשת החברתית היא מזימה של בנקי ההשקעות ושל פייסבוק עצמה, שנועדה "לחלוב את המשקיעים הקטנים".

דאמדורן, המוכר יותר כמומחה פיננסי להערכות שווי של חברות, הצהיר לאחרונה כי אפל הגיעה לשיא שלה ומכר את מניות החברה שהחזיק לאחר 15 שנה. כלומר לאחר עלייה של כ-9,400%.

בטור הדעה, גורו ההשקעות כתב כי התמחור של מניית פייסבוק בהנפקה המדוברת שלה היא קונסיפרציה ש"בושלה" על-ידי הרשת החברתית ועל-ידי בנקי ההשקעות. זאת, כדי לגרוף רווחים גדולים ככל האפשר מהמשקיעים שהתפתו ורכשו את המניה.

"אני לא קונה את הסיפור של פייסבוק", כתב דאמדורן. "בניגוד לאחרים שמאשימים את בנקאי ההשקעות במשברים הפיננסים האחרונים ומכנים אותם רשעים, אני פשוט רואה אותם כחסרי יכולת, בלתי מקצועיים ואף חמדנים יתר על המידה".

דאמדורן הוסיף ואמר כי ההנפקה של פייסבוק היא הוכחה שאם אתה רוצה להשקיע בנכסים בעלי ערך, אז לא כדאי לך להתייעץ עם הבנקאים.

עם זאת, דאמדורן טעון כי לאף אחד לא היה אינטרס לתמחר בצורה גבוהה את פייסבוק, שכן התדמית של בנקאי ההשקעות נפגעה קשות בעקבות ההנפקה, פייסבקו עצמה תתקשה לגייס הון בעתיד והמשקיעים המוסדיים הגדולים מתמודדים עם הפסדי ענק (סיטיגרופ הפסיד כ-20 מיליון דולר). "זה פשוט היה כישלון וחוסר מקצועיות".

"לדעתי, בנקאי ההשקעות תמחרו את מניית פייסבוק על בסיס המסחר שלה בשוק המשני (לפני ההנפקה) והעריכו לא נכון את הביקושים של המשקיעים המוסדיים", כותב דאמדורן. "הכישלון הגדול הוא שלדעתי הערכת הסיכון, רמת ההכנסות, הבטחונות או כל נתון פונדמנטלי אחר, לא היו בראש מעייניהם של בנקאי ההשקעות כאשר הם תמחרו את המניה, אלא התייחסו רק למומנטום של שלה".

בהמשך, דמאדורן אף האשים את בנקאי ההשקעות במזימה וטען כי: "הם שיחקו את המשחק, אך בצורה מלוכלכת". למעשה, דאמדורן מציין כי הסיבה שהוא "זרק" את אפל היא בשל העובדה שהיא נסחרה על בסיס מומנטום בלבד ולא בסיס שווי אמיתי.