"רשות המסים תדרוש לתקן את החוק לאיסור הלבנת הון"

משה אשר: "הרשות תדרוש לתקן את החוק, כך שגם עבירות מירמה והשתמטות ממס יוגדרו כעבירות מקור, אשר ניתן להביא לחילוט רכוש וכספים שצמחו מהן"

"רשות המסים תדרוש לתקן את החוק לאיסור הלבנת הון, כך שגם עבירות מירמה והשתמטות ממס הכנסה יוגדרו כעבירות מקור, שניתן יהיה לפעול בגינן במסגרת החוק לאיסור הלבנת הון ולהביא לחילוט רכוש וכספים שצמחו מעבירות אלה" - כך אמר הבוקר (ד') המשנה למנהל רשות המסים, עו"ד (רו"ח) משה אשר, בכנס הקיץ של לשכת המבקרים הפנימיים בישראל שמתקיים בתל-אביב.

אשר פירט את מגוון הפעולות והאמצעים שרשות המסים מפעילה במסגרת הטיפול בעבירות הלבנת הון בקשר לעבירות מקור של הברחות מכס וחשבוניות פיקטיביות. כך, למשל, השימוש בדיווח המקוון של עוסקים לפי חוק מע"מ מאפשר לרשות המסים לאתר חשבוניות פיקטיביות בזמן אמת ולהתחקות אחר הרכוש שנותר מהן.

בהמשך דיבר מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יוחנן דנינו, שאמר כי היעד שהמשטרה הציבה לעצמה הוא להכפיל את הסיכוי של עבריינים להיתפס. כיום הסיכוי הוא 1 ל-10, והיעד הוא להגיע ל-1 ל-5.

לדבריו, כחלק ממדיניות המשטרה שנועדה לטפל בעבירות שמשפיעות על הביטחון האישי של האזרחים, נרשם גידול של עשרות אחוזים במעצר עד תום ההליכים במסגרת כתבי אישום שמוגשים. כמו כן, הוצב לכל תחנת משטרה יעד חילוט של כספים ורכוש שנצברו באופן לא חוקי.

היועצת המשפטית של הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, ד"ר שלומית ווגמן, תיארה מקרים שאירעו באחרונה ובהם נאספו במשרדי הרשות מידעים אודות עבירות ועבריינים כתוצאה מדיווחים של המערכת הבנקאית. כך למשל, במקרה של נבחר ציבור, התברר כי בחשבון הבנק שלו עברו כספים רבים, בוצעו משיכות במזומן בסכומים גדולים ופעולות שנחזו להיות קבלת ותשלומי שוחד.

במקרים אחרים התברר כי נעשו בחברות פעולות כספיות שאין להן שום הצדקה כלכלית, ואשר עוררו חשד שנועדו לכסות על הלבנת הון שנצמח מפעילות לא חוקית.

לדבריה, "הרשות ממשיכה בהחלטת משטר איסור הלבנת הון בהתאם לסטנדרטים הבינלאומיים בתחום, כהכנה לביקורת הבינלאומית שתתקיים בארץ בתחילת 2013".

ח"כ אורי אריאל, יו"ר הועדה לביקורת המדינה בכנסת, אמר בהופעת בכורה בתפקידו החדש כי בכוונתו לקדם חקיקה, ולפיה חברות ציבוריות יידרשו לשעות מינימום של ביקורת פנימית, וזאת על מנת למנוע מצבים כפי שיש כיום, בהם חברות גדולות סוחרות שירותי ביקורת פנימית בהיקף מזערי, לפעמים של מספר שעות בשנה בלבד.

עוד אמר אריאל כי על המבקרים להתמיד במלאכתם ולא לפחד, וכי הוועדה שברשותו תיתן גיבוי לכל מבקר שיחוש מאוים על-ידי מעסיקו המבוקר.