"חברות הסלולר יאבדו עוד עשרות אחוזים מערכן"

ניתוח של פירמת BDO זיו האפט מגלה שהחברות נסחרות במכפיל רווח תפעולי גבוה בעשרות אחוזים מממוצע המכפילים המקובלים בעולם ■ "לאחר כניסת המפעילים החדשים השוק נמצא בשלב של תחילת החרפת התחרות"

הירידה בשווין של חברות הסלולר פרטנר וסלקום רחוק מלהסתיים, ובהשוואה לחברות סלולר בעולם ניכר שהן צפויות לאבד עוד עשרות אחוזים מערכן. כך עולה מניתוח שערכה פירמת ראיית החשבון BDO זיו האפט ייעוץ, שהגיע לידי "גלובס".

הניתוח מראה שסלקום ופרטנר נסחרות במכפיל רווח תפעולי גבוה בעשרות אחוזים מממוצע המכפילים המקובלים בעולם. בעוד שהמכפיל התפעולי שלפיו נסחרות חברות סלולר עומד על 1.36, פרטנר וסלקום נסחרות לפי מכפיל תפעולי של 1.75 ו-1.73. לפי הנתונים, רק חברות בודדות נסחרות לפי מכפילי רווח גבוהים יותר, ביניהן: טורקסל הטורקית, צ'יינה מובייל ו-AT&T. כל היתר נסחרות במכפיל נמוך יותר, מה שאומר שהחברות לא ספגו את עוצמת גל התחרות והשפעותיה עד תום.

לדברי פיני שמואלי-ניסן, שותף בחברת הייעוץ, "ניתן לראות מהנתונים שנאספו, כי ברוב מדינות העולם המערבי קיימים מספר רב של מפעילים סלולריים, ובהתאם, משקפים מכפילי החברות רמת תחרות גבוהה".

התחרות תחריף

לגבי ישראל, אומר שמואלי-ניסן, כי לאחר כניסת המפעילים החדשים השוק נמצא בשלב של תחילת החרפת התחרות. "ניתן לראות שהמכפילים של החברות הישראליות עדיין רחוקים מהממוצע של שאר החברות במדגם, מה שאומר שעדיין אין התכנסות של השוק בארץ למצב שמשקף תחרות קשה, וככל שזו תתגבר - אנו עשויים לראות ירידה נוספת במכפילי החברות".

הניתוח מראה שבמדינות רבות בהן התחוללה תחרות גבוהה בשוק הסלולרי , כמו למשל צרפת, גרמניה והונג קונג, החברות נסחרות במכפילים הולכים ויורדים. שמואלי-ניסן מציין, שהכי חשוב לבחון את השווי דרך המכפיל התפעולי כי חלק מהחברות ממונפות. "מכפיל תפעולי מנטרל את נושא המינוף, כי הוא לוקח פעם אחת את שווי השוק ומוסיף לו את כל ההלוואות, ומצד שני לוקח את ההון העצמי ומוסיף את ההלוואות. אז אנחנו מגיעים למצב של מכפיל תפעולי שמתחשב גם בנושא החוב. אם בוחנים את זה רואים שהממוצע במדגם, וזה הגיוני, הוא טיפה מעל 1.3".

מדברים אלו ניתן להסיק שגם אחרי הנפילות בשווין, נסחרות חברות הסלולר בישראל במכפיל של 1.75. למרות שההפרש נראה קטן, הוא צפוי ללכת ולרדת בגלל מבצעי השימור האגרסיביים שמורידים את ההכנסה הממוצעת למנוי ל-120-130 שקל.

מצב לא מעודד

לגבי מפעילי ה-MVNO - אומר שמואלי-ניסן, כי מצבם לא מעודד. "לקוח ביתי ממוצע בישראל, שילם טרם מהפכת הסלולר הנוכחית כ-190 שקל בחודש עבור כ-400 דקות שיחה. מובן כי רמת מחירים שכזו היא בבחינת היסטוריה, במיוחד עבור המפעילים הווירטואליים שיצטרכו להציג חבילות זולות יותר משאר החברות על מנת לגייס לקוחות. מצד שני, יש להניח כי ירידת המחירים הדרמטית והמעבר של לקוחות רבים לשיטת 'הכל כלול', תגביר את מספר דקות השיחה של צרכן ממוצע", הוא מוסיף.

"חבילות ה'הכל כלול'", אומר שמואלי-ניסן, "הופכות את בחינת צד ההכנסות של מפעיל וירטואלי לפשוטה ביותר, היות שההכנסה למנוי הינה שקופה לחלוטין (תמורה משמעותית נוספת בענף, לאחר ימים בהם לא ניתן היה להבין את חשבון הסלולר שנשלח אלינו בסוף כל חודש, ג.פ).

בשלב זה, החברות אינן מתרכזות במכירת ציוד קצה דוגמת מכשירי טלפון, וכל שנותר הוא להכפיל את מספר המנויים שאנו חוזים שיהיה לחברה, בהכנסה למנוי.

בצד העלויות של מפעיל וירטואלי, נמצא תחת עלות המכר את עלות השימוש ברשתות הסלולריות (שמבוססת בין היתר על דמי הקישוריות), עלויות רשת הקשורות בגיוס ורישום לקוחות ועלויות רשת נוספות. תחת הוצאות התפעול השוטפות ישנן הוצאות שיווק ופרסום, הוצאות שירות לקוחות ותקורות נוספות. לצורך הבדיקה, איננו מתחשבים בעלויות הקמת המפעיל הווירטואלי, הוצאות הפחת שיבואו בעקבותיהן או תשואה נדרשת לבעלים. בשלב זה נבחנת אפשרות הגעה לאיזון תפעולי בלבד".

"יתקשו לפעול לאורך זמן"

לצורך אומדן רווחיות של מפעיל וירטואלי (ראה טבלה), נלקחו ארבעה תרחישים שונים עם בסיסי לקוחות של 50, 100, 150 ו-200 אלף מנויים.

האומדן מניח הכנסה ממוצעת ללקוח של 70 שקל בחודש לפני מע"מ, ושיעור נטישה ממוצע של 2% לחודש. האומדן הינו ב"מצב יציב", כלומר, אינו מתחשב בעלויות הכבדות שכרוכות בהגעה לבסיס לקוחות משמעותי שכזה (לדוגמה, עלות רישום לקוח בשרתי החברות הסלולריות וכדומה).

ניתן לראות שתחת רמת המחירים הנוכחית, יתקשו המפעילים הסלולריים לפעול לאורך זמן. רק מפעילים שיצברו קהל לקוחות גדול ומהר, יוכלו להגיע לאיזון תפעולי, אך מצב של רווח נקי נראה רחוק יותר".

"מאחר שהיום, המחיר לצרכן ירד בצורה כל כך דרמטית, אין פה מקום למסחר משמעותי בדקות. לכן, או ששחקני ה-MVNO יחליטו שהם ישתמשו בשירות הזה לצורך קידום העסקים שלהם, ואז לא יהיה רווח ואפילו הפסד מסוים, או שמי שרוצה להחזיק MVNO לא יוכל להתקיים כעסק שעומד בפני עצמו".

השוואת מכפילי רווח
 השוואת מכפילי רווח