"לאלטק יש הרבה מה להציע - היא ה'בייבי' של יוסי מימן"

ארז מלצר, סגן יו"ר אמפל ויו"ר גאון, מכהן גם כיו"ר יצרנית המעגלים המודפסים אלטק ■ בראיון ל"גלובס" הוא מספר על פעילות החברה והקשר למימן

ימים עמוסים עוברים על ארז מלצר, לשעבר מנכ"ל אפריקה ישראל. מצד אחד, הוא מכהן כסגן יו"ר אמפל שבשליטת יוסי מימן, שמנהלת מו"מ להסדר חוב לאחר שפיצוץ צינור הגז במצרים פגע ב-EMG, החזקתה המרכזית. מצד שני, קבוצת גאון אחזקות, שבשליטת משה גאון, מינתה אותו השבוע ליו"ר הקבוצה ב-20% משרה. גאון אמנם לא ביקשה הסדר חוב, אבל גם מצבה הפיננסי של הקבוצה, שהחזיקה ברשת אייס הקורסת, אינו מזהיר.

בין לבין מכהן מלצר גם כיו"ר יצרנית המעגלים המודפסים אלטק הקטנה, המשתייכת אף היא לקבוצת מימן.

הסדר החוב המתגבש בחברת אמפל שבשליטת מימן הפנה את תשומת הלב לאלטק הציבורית. במסגרת ההסדר אמור בין היתר מימן, המחזיק כיום באופן אישי בכ-24% ממניות אלטק, להעביר את מניותיו בחברה לידי אמפל ללא כל תמורה, וכך יהיה בידי בעלי המניות ומחזיקי האג"ח של אמפל נכס נוסף, שערכו בשוק נאמד כיום בכ-2 מיליון דולר.

בראיון ל"גלובס" מסבירים ראשי אלטק, מלצר (יו"ר) ואריה רייכרט (מנכ"ל), מהו הנכס שאותו עומדים בעלי המניות של אמפל לקבל לידיהם. השאלה הראשונה שעולה מיד כשמסתכלים על הנתונים של אלטק, היא איך הגיע יוסי מימן, האיש שחולש על עסקים חובקי עולם, אל החברה הצנועה מפתח תקווה.

רייכרט, שנמצא בחברה משנת 1984, מספק את ההסבר: "הקשר נוצר בשנת 1988, כשיוסי התבקש על-ידי קולגות מיוגוסלביה להקים שם מפעל מעגלים מודפסים, ופנה אלינו ושאל אם אנחנו מוכנים להיות קבלן משנה. נקבנו במחיר, ובהמשך הוא החליט ביחד עם היועצים שלו שעדיף לקנות את החברה, ושזרוע שלהם תבצע את כל העסקה".

בעקבות החלטה זו רכש מימן את מניות החברה מידי החברות המייסדות כור ואלביט, ונשאר בה עד היום. רייכרט אומר, כי "למרות שרוב השנים באמת לא היינו פונקציה מהותית בהיקף הפעילות של מימן, הוא ליווה את החברה, התעניין, והזרים כספים פנימה בנקודות זמן מסוימות, כשהיה צריך". להערכת רייכרט הזרים מימן במצטבר ברכישה ולאורך השנים מאז 4-5 מיליון דולר לחברה. העסקה ביוגוסלביה, אגב, לא נחתמה בסופו של דבר.

בלי דיבידנד ובלי שכר

בניגוד לאמפל, שבה משכו בשנים האחרונות מימן וסגניתו, אירית אילוז, שכר בעלות מצטברת של למעלה מ-80 מיליון שקל, באלטק לא קצר מימן פירות. החברה מעולם לא חילקה דיבידנד, ובכל 22 השנים שבהן ישב מימן בדירקטוריון, הוא ודירקטורים מטעמו לא משכו שכר או דמי ניהול מהחברה. גם מלצר עצמו אינו מקבל שכר על תפקידו כיו"ר החברה.

על רקע הקשיים העסקיים שאליהם נקלע מימן, מתבקש לשאול האם הוא מנסה למכור את מניותיו בחברה. על כך משיב מלצר: "האם היו פניות בעבר? היו. האם מתנהל כרגע מו"מ? התשובה היא לא. לגבי העתיד, אני לא מכיר אף בעל מניות בחברה שבמחיר מסוים לא ימכור".

אלטק מייצרת, כאמור, מעגלים מודפסים, שהם למעשה המצע שעליו מושיבים את הרכיבים האלקטרוניים האחרים, וגם מחברים ביניהם.

מלצר מסביר, כי "עולם המעגלים המודפסים השתנה בשני העשורים האחרונים. בייצור בתחום האלקטרוניקה קיימים היום שני מרכיבים: תמהיל (Mix) ונפח (Volume). התמהיל פירושו כמה סוגים שונים של מעגלים אתה מייצר, והווליום פירושו מה היקף כל סדרה. רוב עולם האלקטרוניקה עובד על קבוצה קטנה יחסית של מעגלים, בכמויות של עשרות מיליונים. אצל אלטק זה הפוך. החברה עובדת לפי HIGH MIX LOW VOLUME".

אחד הפיתוחים המוכרים של תעשיית ההיי-טק הישראלית הוא גלולת המצלמה של חברת גיוון. המעגל המודפס הזעיר הנמצא בתוכה מיוצר באלטק.

רייכרט מציין, כי אלטק היא החברה היחידה בארץ בעלת הסמכה של מערכת הביטחון התעופתי בישראל, אשר הדרישות שלה הרבה יותר מחמירות ביחס לתקנים של מערכת הביטחון. "אנחנו שותפים לפרויקטים הכי רגישים במדינת ישראל; בכל אחת מהמערכות שיוצאות היום על-ידי המערכת הביטחונית, סביר להניח שתמצא מעגל של אלטק", מוסיף רייכרט.

בשנים האחרונות התקשתה אלטק לתרגם את הידע והניסיון לרווחים, ורק בשנה האחרונה, לאחר תהליך הבראה, היא חזרה להציג שורה תחתונה רווחית. אלטק הגדילה את הכנסותיה ב-2011 ב-24.8% לרמה של 46.8 מיליון דולר, ועברה מהפסד לרווח של 1.8 מיליון דולר.

ברבעון הראשון של 2012 הצליחה אלטק לשמור על יציבות: ההכנסות טיפסו ב-1.6% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, ועמדו על 12 מיליון דולר, שיא רבעוני עבור החברה; בשורה התחתונה רשמה החברה רווח של 526 אלף דולר, לעומת רווח של 788 אלף דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

* מימן ייפרד בקלות מהחברה?

מלצר: "מימן מחזיק באלטק 24 שנה, וגם אם מדובר בבייבי קטן, זה בייבי שהוא אף פעם לא רצה לצאת ממנו. מי שמכיר את יוסי יודע ומבין את היחס שלו לחברה. זו אינה החזקה פיננסית, אלא כזו המתאפיינת בלא מעט ציונות. הסיפוק שיש לו מהעובדה שהוא נותן עבודה ליותר מ-300 איש - שחלק לא מבוטל מהם הם עולים חדשים - חשוב לו יותר מהכול. בעולם ישראלי שבו תעשייה היא דבר שהולך ונעלם, אלטק היא יהלום קטן ומלוטש. יש לחברה הרבה מה להציע".

סגירת המעגל של ארז מלצר

למרות שארז מלצר (55) מכהן בעשור האחרון בתפקידים בכירים במגזר העסקי בישראל, זוהי אחת הפעמים הנדירות שבהן הוא מתראיין. התפקיד הניהולי הבכיר הראשון שלו היה בחברת סאייטקס, שאותה עזב ב-2001, לאחר שזו התמזגה עם קריאו. בסוף אותה שנה מונה מלצר למנכ"ל חברת ההשקיה נטפים, תפקיד שבו שימש עד שנת 2006, אז עבר לנהל את חברת אפריקה ישראל של לב לבייב, שנקלעה להסדר חוב לאחר עזיבתו. הרומן בין הצדדים היה קצר למדי, והסתיים בשנת 2008.

ההיכרות של מלצר עם יוסי מימן היא רבת-שנים, ועם רכישת גדות מיכליות על-ידי אמפל בסוף שנת 2008, מימן מינה את מלצר לתפקיד מנכ"ל החברה, ולסגן יו"ר אמפל. לפני כשנתיים ביקש מימן ממלצר שייכנס לאלטק כדירקטור, וחצי שנה לאחר מכן פינה לו את תפקידו כיו"ר החברה. עבור מלצר תפקיד יו"ר אלטק הוא סגירת מעגל. אביו, גורי מלצר, היה מנכ"ל כור ובין האחראים למיזוג שיצר אותה, שלאחריו גם ישב בדירקטוריון אלטק כנציגה של כור.

רשימת התפקידים שממלא מלצר בקבוצת החברות של מימן מכובדת למדי עבור אדם יחיד, אלא שמלצר לא חושש מעומס, והוא ממלא כמה תפקידים בקבוצה עסקית נוספת, גאון אחזקות. מסוף השנה שעברה משמש מלצר כיו"ר גאון קמעונאות וסחר (החברה ששלטה באייס, שהתמוטטה, וברשת הצעצועים המפסידה אימג'ינריום), וכן כדירקטור בגאון אגרו מ-2009.

כאמור, אל רשימת התפקידים התווסף כעת אחד נוסף: בעלי המניות של גאון אחזקות אישרו השבוע את מינויו ליו"ר פעיל בחברה במקומו של משה גאון, תפקיד שבו הוא ישמש ב-20% משרה. מלצר יעבוד בצמוד לאבי הוכמן, מנכ"ל החברה, ולא בפעם הראשונה - השניים שימשו בעשור הקודם כמנכ"ל וסמנכ"ל הכספים של נטפים.