"נתוני התעסוקה בארה"ב מאיימים על הכלכלה העולמית"

נתוני התעסוקה לחודש מאי שהתפרסמו בארה"ב מטרידים מאד את המשקיעים ■ כעת, נפנים אנליסטים לנתח: מהם הסיכונים שטומנים בחובם הנתונים, ומהן ההזדמנויות?

צהרי יום שישי. הכלכלנים והמשקיעים ברחבי העולם ממתינים לפרסום נתוני התעסוקה בארה"ב לחודש מאי. התקווה - יותר מ-160 אלף משרות חדשות נוספו בחודש החולף למשק האמריקני. ואז הנתונים מתפרסמים, והם עגומים במיוחד: רק כ-69 אלף משרות חדשות התווספו למשק, משמעותית מתחת לצפי. שיעור האבטלה בארה"ב עלה ל-8.2%.

"אנשים מקטינים סיכונים. הנתונים מסכנים את הכלכלה העולמית", אמר ג'וזף קיטינג, מנהל השקעות מ-CenterState Wealth לאחר פרסום הנתונים. "לא ברור מה יקרה עם המשבר באירופה מבחינת המדיניות באיחוד, ומה יקרה עם יוון והמערכת הבנקאית ביבשת. לכן, החברות לא מגייסות עובדים חדשים - הם לא רוצות להסתכן בראי הסביבה הכלכלית".

ואם זה לא מספיק, גם נתוני התעסוקה לחודשים קודמים עודכנו כלפי מטה: בחודש אפריל נוספו 77 אלף משרות חדשות לעומת הנתון המקורי שעמד על 115 אלף משרות, ובמארס נוספו 143 אלף משרות - 11 אלף פחות מהמספר המקורי שדווח. מאז דצמבר 2007, איבדה כלכלת ארה"ב כ-5 מיליון משרות.

במהרה יצאו גורמים רשמיים בממשל האמריקני להגנתה של הכלכלה הגדולה בארה"ב. הטענה המרכזית: זה לא אנחנו, זה הם - והם זה אירופה. "אנחנו לא היכן שאנו רוצים להיות, אנחנו עדיין לא שם", אמר נשיא ארה"ב ברק אובמה, כשניסה להסביר הסופ"ש את הנתונים.

"הרבה ממה שקרה נובע מאירופה, מהענן שמרחף מעלינו מעבר לאוקיינוס האטלנטי", ציין. "כל כלכלת העולם נחלשה בעקבות הענן הזה, ויש לו השפעה גם עלינו".

נתוני התעסוקה הם אינדיקטור חשוב מאד לכלכלה האמריקנית, שכן היקף גדול יותר של מועסקים במשק מגדיל את הצריכה הפרטית - האחראית לכ-70% מהצמיחה בכלכלה האמריקנית.

כעת, עם פרסום הנתונים החלשים, מקווים המשקיעים כי הפדרל ריזרב בארה"ב יתערב במטרה לעודד את הצמיחה המקרטעת גם כך - ויכריז רשמית על השקתה של תוכנית הרחבה כמותית שלישית (QE3), ייתכן אף השבוע (ברננקי צפוי לנאום השבוע).

"הנתונים בהחלט מצביעים על כך שההאטה באירופה משפיעה על ארה"ב, או לחלופין שההתאוששות בארה"ב לא חזקה מספיק", סיכם ג'אק אלבין, מנהל השקעות ב-Harris Private Bank בשיקגו. "המצב לא נראה טוב".