הערת "עסק חי" לפולאר: הפסידה 131 מ' ש' ב-2010

הפחיתה 221 מיליון שקל משווי חלקה בפרויקט הולילנד בירושלים

מאי 2012: פולאר השקעות , שבשליטת זיל פלדמן, סוף-סוף מפרסמת את הדוחות לסיכום שנת... 2010. פולאר, שבניהולו של אורי שני, מסבירה

את העיכוב הגדול (יותר משנה) של פרסום הדוחות בכך שהחברה המוחזקת, גול פרטנרס, לא פרסמה את דוחותיה שלה.

פולאר - פעם חברת פאר בשליטת בנק הפועלים (אז נקראה פועלים השקעות) - סיימה את 2010 בהפסד של כ-131 מיליון שקל, וזאת בהמשך להפסד של 168 מיליון שקל בשנים 2008-2009. הסיבה העיקרית להפסד היא הפחתת ירידת ערך מקרקעין בגובה של 221 מיליון שקל בגין פרויקט הולילנד בירושלים, שבו היא מחזיקה 60% מהזכויות.

התוכנית המקורית לפרויקט כללה בניית 12 בניינים וכן שטחי מלונאות. על רקע פרשת השוחד לכאורה בפרויקט ("פרשת הולילנד"), הופסקה אשתקד הבנייה לאחר שהושלם הבניין השמיני, ונכון להיום פג תוקף היתרי הבנייה.

בנוסף, בחודש ינואר הוגשו נגד חברת הפרויקט ונאשמים נוספים כתבי אישום בגין עבירות מתן שוחד, רישום כוזב במסמכי תאגיד, ניכוי מס תשומות שלא כדין והלבנת הון.

הקפאת הבנייה לא תאפשר לחברת הפרויקט להחזיר את מלוא חובותיה.

מסובכת גם עם קרן אוריגו

ההפסד הגדול וקשיי החברה לעמוד בהחזר החובות בזמן הביאו את רואי החשבון של פולאר לצרף הערת "עסק חי" לדוחות הכספיים מחשש לחדלות פירעון. חובותיה של פולאר מסתכמים בכ-820 מיליון שקל, מתוך זה כ-150 מיליון שקל למחזיקי אג"ח.

פולאר פועלת היום בשלושה תחומים עיקריים: החזקה בפרויקט הולילנד, נדל"ן מניב בארה"ב ו-50% מחברת הזרע, הפועלת בתחום גידול חקלאי של זרעי ירקות וזרעי גידולי שדה. החברה נקלעה למשבר תזרימי קשה, ומדצמבר 2011 חדלה לפרוע תשלומי קרן וריבית לכלל נושיה. מאז היא מנהלת מו"מ עם מחזיקי האג"ח שלה להסדר חוב.

פולאר נמצאת בתסבוכת נוספת, עם קרן המנוף אוריגו בנוגע להפרות שונות של תנאי הלוואה. הלוואה בגובה של יותר מ-100 מיליון שקל נלקחה במארס 2010 במטרה לעמוד בתשלום קרן וריבית למחזיקי האג"ח. כל הסדר חוב עם מחזיקי האג"ח יהיה חייב לעבור אישור של קרן אוריגו.