אחרי התקרית עם פרס: ארדואן רוצה לארח את כנס דאבוס

כ-3 שנים אחרי התקרית הדיפלומטית שבה נטש ראש ממשלת טורקיה פאנל בהשתתפות הנשיא הישראלי, ארדואן רוצה לארח את הפורום הכלכלי העולמי במדינתו, במטרה לקבל יוקרה פוליטית

ראש ממשלת טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן רוצה לארח השנה את כנס דאבוס, הפורום הכלכלי העולמי שמתקיים אחת לשנה, כ-3 שנים אחרי התקרית הבינלאומית שבה נטש פאנל עם הנשיא הישראלי שמעון פרס, ונשבע שלא יחזור לכנסי דאבוס בעתיד.

ארדואן רוצה לשפר את מעמדו ואת מעמדה של טורקיה מבחינה פוליטית באזור, בכך שהוא מזמין את מארגני כנס דאבוס לקיים אותו באינסטנבול. כזכור, אחרי שנטש את הפאנל בהשתתפות פרס בינואר 2009, במחאה על פעילות ישראל בעזה במבצע "עופרת יצוקה", ארדואן קיבל יוקרה פוליטית מכל המדינות הערביות וגם מחלק ממנהיגי מדינות מהעולם ש"לא אהבו" את המדיניות של ישראל בסכסוך הערבי-ישראלי.

ב-2009, נשיא המדינה פרס נשא נאום תקיף והגן כמובן על צעדי ישראל בעזה. פרס שאל את ארדואן כיצד הוא היה מגיב אם היו נורים טילים על איסטנבול, וראש הממשלה הטורקי ביקש להגיב ונאמר לו כי לא יוכל להשלים את דבריו לאחר שהתארכו, והוא התבקש לסיים. בתגובה הודיע כי לא יבוא עוד לכנס בדאבוס, ויצא בסערה מהאולם.

ארדואן הבין כנראה שהוא יוכל לחזק את מעמדה של טורקיה בהשתתפות פעילה בכנס דאבוס ולא בהיעדרות רועמת, על אחת כמה וכמה אם יארח את הכנס במדינתו. "בידודה של טורקיה בהיעדרות מכנס דאבוס זה לא פיתרון", אמר סוהנאז ילמאז אוזבגצ'י (Suhnaz Yilmaz Ozbagci), פרופסור ליחסים בינלאומיים באוניברסיטת KOC באיסטנבול. "בתור מארח, אתה הוא 'הכוכב הראשי' וזה מה שארדואן רוצה - להיות בר השפעה עולמית", לדבריו.