"להעמיד לדין משמעתי את עוה"ד שחתמו עצומת תמיכה באלשיך"

כך דורשת אומ"ץ במכתב תלונה לוועדת האתיקה בלשכה ■ ‎‎הנהלת בתי המשפט: גרוניס טרם החליט סופית על גורל השופטת אלשיך בעקבות "הפרוטוקול המשופץ"‏

‎‎השלכות אופרטיביות ראשונות להחלטתו של נציב תלונות הציבור על שופטים, אליעזר גולדברג, בפרשת "הפרוטוקול המשופץ" של השופטת ורדה אלשיך, ואולם לפי שעה אין מדובר על השלכות כלפי אלשיך עצמה, אלא כלפי עשרות עורכי הדין, חלקם בכירים, שחתמו על עצומת התמיכה הפומבית בשופטת, לאחר הגשת התלונות נגדה לנציבות התלונות על שופטים.

תנועת אומ"ץ פנתה היום (ד') במכתב תלונה רשמי לוועדת האתיקה הארצית של לשכת עורכי הדין, בראשות עו"ד דרור ארד-איילון, נגד רשימת עורכי הדין שחתמו על עצומת התמיכה באלשיך.

"עורכי הדין הללו עברו לכאורה על כללי האתיקה של הלשכה", כתב יו"ר אומ"ץ, אריה אבנרי, במכתב התלונה. "העמדה לדין משמעתי של עורכי הדין הללו הינה מחויבת מציאות, בעקבות הערות חריפות שהשמיע כלפיהם נציב התלונות על שופטים".

‏בין עורכי הדין שחתמו על העצומה הפומבית בחודש ינואר השנה היו איתן ארז, רובי בכר, אלי זהר, אלקס הרטמן, אביחי ורדי, רם כספי, אבנר כהן, ליפא מאיר, רלי לשם, משה דרוקר, אהרון פולק, פנחס רובין, שלמה נס ורבים אחרים - בסך-הכול כ-100 עורכי דין מ-55 משרדים.

בעניינם כתב גולדברג כי "מעבר לדיני הפסלות, יש לעקור באיבה את התופעה של חתימת עורכי דין על מכתב תמיכה בשופט שנגדו מוגשת תלונה. לא ניתן להתעלם ממראית פני הדברים, כשלאחר המכתב מופיעים התומכים בפני אותו שופט, ולא ניתן להתעלם מתחושתו של עורך דין שהופיע בפני אותו שופט ולא חתם על המכתב", נטען.

הנהלת בתי המשפט: ‏‎‎‏"לומדים את ההחלטה"

‏‎‎התפתחויות נוספות בפרשה: הנהלת בתי המשפט בחרה להודיע היום כי נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, טרם החליט סופית בדבר גורלה של השופטת אלשיך.

אתמול (ג') פורסם ב"גלובס" כי גרוניס החליט לזמן את אלשיך לפגישה דחופה עם חזרתה מחופשתה בחו"ל באמצע חודש יולי, וכי בדעתו להציע לה לפרוש מיוזמתה מכהונתה השיפוטית, במטרה להימנע מנקיטת הליכים פורמליים כלפיה, כגון העמדה לדין משמעתי או הדחה באמצעות הוועדה לבחירת שופטים.

‏מדובר בהודעה הראשונה היוצאת מהנהלת בתי המשפט, מעבר לתגובה לקונית כי במערכת "לומדים את החלטת הנציב". זאת, בניגוד לזריזות שבה שיגרה דוברת בתי המשפט תגובות, לאחר החשיפה העיתונאית הראשונה של פרשת הפרוטוקול המזויף, בחודש ינואר השנה.

"מערכת בתי המשפט מבקשת להבהיר כי טרם התקבלה החלטה כלשהי בעקבות החלטת נציב תלונות על שופטים גולדברג בעניין התלונה נגד השופטת אלשיך", מסרה הדוברת היום. "כפי שנמסר, אנו לומדים את החלטת הנציב. נכון למועד זה, כל פרסום אחר בנושא זה הינו על דעת הכותב ובאחריותו בלבד".

‏בד-בבד, שיגרה דוברת בתי המשפט הודעה גם בשם נציגות השופטים הארצית, שבראשה עומדת עדיין אלשיך עצמה. בהודעת הנציגות נמסר כי "בניגוד לפרסומים שונים, הנציגות אינה פועלת להדחת השופטת אלשיך מתפקידה כיו"ר הנציגות, והפרסום בעניין זה חסר כל שחר".

יצוין כי אתמול פורסם ב"גלובס" כי פעילים מרכזיים בנציגות השופטים - בניגוד לנציגות עצמה - מניעים מהלכים לשם העברתה של אלשיך מתפקיד יו"ר הנציגות.‏

נזכיר כי בהחלטתו קבע קיבל הנציב גולדברג את התלונה שהגישה לשכת עורכי הדין נגד אלשיך, ולפיה השופטת המחוזית ביצעה שינויים בפרוטוקול דיון, כדי להביא להחמרת תלונה שהגישה נגד עורך דין שהופיעה בפניה באותו דיון. ‏‎‎‏