האקטואר הראשי של הראל יקבל 2.8 מ' ש' על "אי-תחרות"

אחרי גליה מאור ועמוס שפירא - הגיע תורו של דן בראון מהראל ■ הראל גם תפרע לבראון הלוואות של 1.6 מיליון שקל שהעמידה לו בשנים האחרונות‏ ■ סך חבילת תגמול הפרישה של האקטואר: 4.5 מיליון שקל

‎‎גליה מאור, המנכ"לית לשעבר של בנק לאומי שוויתרה אתמול (ג') על תשלום בסך 3.25 מיליון שקל שהבנק אישר לה עבור אי-תחרות מצידה, אינה היחידה שזכתה למענק מן הסוג הזה.

מהדוחות הכספיים לרבעון הראשון של קבוצת הביטוח והפיננסים הראל שפורסמו באחרונה, עולה כי במסגרת עזיבתו של האקטואר הראשי של החברה, דן בראון, העניקה לו הראל תשלום של כ-2.8 מיליון שקל עבור הארכת תקופת האי-תחרות שלו בשלוש שנים נוספות. זאת, מעבר לתנאים שנקבעו עמו במהלך תקופת עבודתו בחברה, כך שהתקופה תעמוד על ארבע שנים במקום שנה אחת.

מענק האי-תחרות לבראון הוא רק חלק מחבילת תגמולים - בהיקף של יותר מ-4.5 מיליון שקל - אותה יקבל עם פרישתו מהראל. בראון, שיעזוב את תפקידו בחודש הבא, יזכה עם עזיבתו להטבה בהיקף של 1.6 מיליון שקל, כשהחברה תפרע הלוואות שהועמדו לו בשנים האחרונות.

בנוסף, יורשה בראון לשמור בידיו כחמישית מהאופציות שניתנו לו ב-2009 וב-2011, בעוד שיתרת האופציות שהוקצו לו בשנים אלה יפקעו עם סיום יחסי העובד-מעביד בינו לבין הראל. זאת ועוד: דירקטוריון הראל אף אישר התקשרות עם בראון בהסכם ייעוץ לפיתוח מוצרים למשך שנתיים, תמורת סכום של 15 אלף שקל בחודש (כנגד חשבונית) - ובסה"כ כ-360 אלף שקל.

הסכמי אי-תחרות הם הסכמים שבמסגרתם מקבל המנהל הפורש מענק עבור אי-תחרות מצידו בעסקי החברה שעזב, שפרטיה מסוכמים לאחר פרישתו. זאת, , גם אם לעתים נראה למתבונן מהצד כי לא סביר שאכן אותו מנהל פורש יהפוך לגורם מתחרה.

גם עמוס שפירא, מנכ"ל סלקום בשנים 2005-2011, הגיע לסיכום דומה עם חברת הסלולר ממנה פרש לפיו היא תמשיך לשלם לו במשך שנה לאחר פרישתו שכר מלא, בתמורה להתחייבותו שלא להתחרות בפעילותה באופן ישיר או עקיף עד סוף 2013. מענק בגין אי-תחרות בסיום יחסי עובד-מעביד אינו מסווג כשכר עבודה מבחינת רשויות המס במדינה, כך שחל עליו שיעור מס מופחת.

מכיר את ליבת העסקים

בראון, משנה למנכ"ל ומנהל חטיבת אקטואריה, ניהול סיכונים, מחקר ופיתוח בהראל ביטוח, הודיע בתחילת מאי השנה על סיום כהונתו בחברה החל מהחודש הבא. בראון משמש בתפקידו בהראל מאז תחילת 1999 והוא מנהל איכותי ומוערך, שככל הידוע החליט לעזוב את החברה בשל תחושת מיצוי ורצון לעבור לייעוץ עצמאי. הוא גם צפוי להמשיך ולכהן כדירקטור בדקלה ובמנוף פנסיה - חברות בנות בקבוצת הראל.

האקטוארים נמצאים בלב ליבה של חברת ביטוח ולמעשה אחראים על שמירה על יציבות החברה בעתיד ועל יכולתה לתמחר מוצרים באופן ראוי - שמרני דיו לשמירה על יציבות ותחרותי מספיק כדי לזכות בעסק. בראון מרכז בידיו ידע מקצועי רב שנצבר במסגרת תפקידו כאקטואר הראשי בהראל, בדגש על תחומי הליבה של הראל.