קספרסקי: יש קשר בין יוצרי הוירוסים "סטוקסנט" ו"פליים"

יוצריהם של הווירוסים "סטוקסנט" ו"פליים" שיתפו פעולה לפחות פעם אחת בשלבי הפיתוח הראשונים, כך חושפים היום מומחים בקספרסקי ■ מומחה בקספרסקי: "הקשר בין שני הווירוסים הוכח"

"פליים" לא מפסיק לספק כותרות: וירוס המחשבים שהכה באירן ובמדינות נוספות במזרח התיכון, ונחשב לאחד מכלי הריגול ההרסניים ביותר שנוצרו אי פעם, נולד בשיתוף פעולה עם הווירוס "סטוקסנט" - כך מפרסמת היום חברת מעבדות קספרסקי.

"מה שמצאנו הוא ראיה חזקה מאוד ולפיה נשקי הסייבר 'פליים' ו'סטוקסנט' קשורים זה לזה", כך אמר היום מומחה האבטחה הראשי בקספרסקי - ענקית מוצרי הגנת המחשבים האחראית לגילויו של 'פליים'. "הממצאים החדשים חושפים כי צוותי הפיתוח חלקו קוד מקור בשלבי פיתוח מוקדמים ומוכיחים כי מדובר במקרה אחד לפחות של שיתוף פעולה".

תולעת המחשבים סטוקסנט, שהתגלתה ביוני 2010, הדביקה מחשבים בכורים באירן והצליחה לגרום נזק משמעותי לצנטריפוגות. עד היום לא ברור מי עומד מאחורי הווירוס, אך רבים מאמינים כי האחראית לו מוכרחה להיות מדינה, וכי מדובר ככל הנראה בארה"ב או בישראל. "הקשר בין שני הווירוסים הוכח - לא מדובר רק בחקיינות. אנו חושבים כי מדובר בצוותים שונים - שני צוותים שונים הפועלים זה עם זה, ומסייעים זה לזה בשלבים שונים", הוסיף מומחה נוזקה ראשי בקספרסקי.

ברק: "נערכים להיות בחזית הסייבר"

תחקיר שביצע העיתון "ניו יורק טיימס" לאחרונה טוען כי ארה"ב היא האחראית ליצירת וירוס "פליים", תחת הוראותיו הישירות של הנשיא אובמה. בתחקיר נקבע עוד כי הפיתוח נעשה בשיתוף פעולה עם ישראל. בשבוע שעבר טען מומחה מחשבים אמריקני כי "רוב הסימנים מצביעים על כך ששני הווירוסים נכתבו, עוצבו ונוצרו על ידי שני צוותי פיתוח שונים לחלוטין".

בכנס הסייבר הבינלאומי ה-2 שנערך באוניברסיטת ת"א התייחס שר הביטחון אהוד ברק לעידן מלחמות הסייבר: "המחשוב והתקשורת יצרו יכולות מדיניות ממלכתיות מבצעיות יוצאות דופן, עצם המורכבות יוצרת גם נקודות חולשה של פגיעה. לכל משוואת הביטחון הלאומי נוצר מימד חמישי, יחד עם יבשה, ים, אוויר וחלל. היכולת של המדינה להגן על עצמה ועל האינטרסים שלה כוללת את היכולת לעמוד בתוך הגנה של איום הסייבר. אנו נערכים כדי להיות בחזית הסייבר".